نقد کاربردی

فاصله خطرات واقعی با دغدغه های برخی دانشمندان

آخرین هشدارهای استیون هاوکینگ، پرهیز از تفویض اختیارات انسانی به هوش مصنوعی بود و آن را آغاز فاجعه می نامید. هاوکینگ در یکی از آخرین اظهارات خود گفت: «هوش آدمی با هوش کامپیوترهای مدرن تفاوت چندانی ندارد. مشکل در اینجاست که هوش مصنوعی بسیار خطرناک است. آدمی به ‌تنهایی قادر به حکمرانی بر زمین نیست. بسیار محتمل است که روبات‌ها این کار را بهتر از انسان‌ها انجام دهند. و در نهایت آدمی برای روبات‌ها باری اضافی خواهد بود.»

گاهی اوقات فکر می کردم آیا دستگاههای سویفت و آی بی ام آنچه استیون می گوید را بازتاب می دهند؟ و این اظهارات، واقعا بیانات استیون هاوکینگ است؟ یا اینکه مراکز مقتدر با قدرت هیپنوتراپی عمومی می خواهند، شخصی مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک کاملا فلج و از کار افتاده را انیشتین هزاره سوم معرفی کرده و با برندی که خود ساخته اند به اشاعه افکار خود از زبان یک دانشمند نیمه مرده مبادرت ورزند. دانشمندی که تا زنده بود مردم را از هوش مصنوعی و حملات فرازمینی ها بیم می داد و از ساکنین زمین می خواست تا ظرف صد سال آینده این سیاره را ترک کنند. این در حالی بود که وی در زمان ریاست جمهوری ترامپ هیچ هشداری نسبت به خطرات حکومت پیرمردی سایکوزیس نداده بود. این اعلام خطری بود که بسیاری از پزشکان و روانشناسان درباره عدم تعادل روانی ترامپ داده بودند. خطری که بطور محسوس زندگی میلیاردها انسان روی کره زمین را تهدید می کند. تحریک چین، کره شمالی، روسیه و اظهارات نسنجیده ای که می تواند آغازگر جنگ جهانی سوم باشد.

همین دیروز بود که نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار مداخله اعضای دولت و خانواده رئیس جمهوری برای نجات آمریکا شد و با شرورانه خواندن رفتارهای رئیس جمهوری برای سلامتی روانی او ابراز نگرانی کرد. رئیس مجلس امریکا خواهان به مرخصی رفتن ترامپ و استراحت روحی او شده است.

ترامپ در بدو به دست گرفتن قدرت دهها اقدام شرورانه را در کارنامه اجرایی خود ثبت کرد. مانع همراهی بین المللی امریکا برای بهبود وضع آب و هوای کره زمین شد و معاهده مربوطه را پاره کرد. قرارداد عدم فروش اسلحه به دولت های تروریست و ضد حقوق بشر را زیر پا گذاشت.همزمان با آغاز سال میلادی ترامپ خروج امریکا را از سازمان حقوق بشر یونسکو اعلام کرد. اما استیون هاوکینگ تا آخرین روز عمر خود همچنان نگران به بردگی کشیده شدن انسان به دست هوش مصنوعی و حمله بشقاب پرنده ها به کره زمین و عدم آمادگی انسانها برای ترک سیاره بود و خطراتی چون تغییرات آب و هوایی، بالا آمدن آب اقیانوس ها، حملات بیولوژیکی و تروریستی، بیماری های آزمایشگاهی، آب شدن یخهای قطبین، انقراض گسترده حیوانات، آلودگی اقیانوس ها و بسیاری فجایع زیست محیطی، مشمول شعر حافظ علیه الرحمه بودند که:

پیش چشمم کمتر است از قطره ای

این حکایتها که از طوفان کنند

نویسنده: فریبرز روشنفکر

سردبیر ماهنامه آفتاب سلامت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا