اخبار پزشکی جهاناکسیر سلامت

آغاز درمان آسیب های نخاعی در ژاپن و مخالفت پزشکان وابسته به داروسازی های چندملیتی

به گزارش آفتاب سلامت سایت خبری European Scientist آغاز درمان آسیب دیدگان نخاعی در ژاپن را در خروجی اخبار پزشکی خود قرار داده است. زیر نظر گرفتن این رویداد بسیار مهم پزشکی به شکلی مستند و عینی و به دور از اغراق و یا هیچ پنداری (نوشدارو یا فاجعه نمایی) آن، منافع زیادی را برای ناظرین بی غرض به دنبال خواهد داشت.

بر حسب این خبر در آخرین ماه ۲۰۱۸ وزارت بهداشت ژاپن مجوز قانونی برای درمان موسوم به Stemirac را به دانشمندان پیشنهاد دهنده این روش درمانی اعطا کرد.

رهبری این درمان را پروفسور Osamu Honmo از دانشگاه پزشکی Sapporo برعهده دارد و مسئولیت های اجرایی این درمان به شرکتی وابسته، تحت عنوان Green Light تفویض شده است. همزمان سایت آنلاین و مجله Nature که با مخارج شرکتهای چند ملیتی داروسازی اداره می شود، با دعوت از پزشکان منتقد، وزارت بهداشت ژاپن را مورد نکوهش شدید قرار داده است. منتقدین، توقف و قطع درمان Stemirac را خواستار شده اند.

در این نوع درمان، سلول‌های بنیادی مزانشیمی از بدن بیمار آسیب نخاعی  استخراج و در آزمایشگاه تکثیر می شود سپس در کارآزمایی بالینی، حدود ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون سلول بنیادی مزانشیمی ۴۰ روز بعد از جراحت به‌  صورت وریدی به بیماران تزریق می شود تا به بهبود جراحات نخاعی کمک کند. با مجوز اعطا شده، اعضای تیم درمانی می‌توانند در طول ۷ سال آینده، تا زمانی‌ که داده‌های لازم برای اثبات کارآمدی این درمان از شرکت‌کننده‌های تحت درمان جمع‌آوری شود، به بازاریابی و فروش این روش درمانی بپردازند.

طی چند ماه آینده مخاطبین این نوع از درمان می توانند برای ثبت نام و پرداخت هزینه، اقدام کنند.

منتقدان وابسته به شرکتهای داروسازی چند ملیتی عنوان کرده اند که خطرات زیادی متوجه سلامتی بیماران آسیب های نخاعی است و وزارت بهداشت ژاپن در تفویض مجوز تعجیل به خرج داده است اما پروفسور Osamu Honmo عنوان کرد کارآزمایی های بالینی لازم انجام شده است و خطری متوجه گیرندگان این نوع از درمان نیست زیرا او و تیم تحت سرپرستی اش در آزمایشات قبلی به دقت مراحل درمان بر روی گروه های داوطلب را مورد ارزیابی قرار داده اند و مستندات مجاب کننده آنان به اطلاع متخصصان وزارت بهداشت ژاپن رسیده است. Honmo عنوان کرد بزودی گزارشی مبسوط و معمول را طبق آیین نامه مجلات پزشکی غربی، مدون و منتشر خواهد کرد تا منتقدین غربی پاسخهای علمی لازم  را در ارتباط با نگرانی های خود دریافت کنند.

ماهنامه آفتاب سلامت معتقد است تزریق وریدی سلول های بنیادی مزانشیمی، علاوه بر اثرات برنامه ریزی شده بر هدف درمانی اول، می تواند پیامدهای چند جانبه ای برای سایر بیماری ها داشته باشد و احتمالا گیرندگان این نوع از درمان، گزارشات متنوعی در ارتباط با تغییراتی در بدن خود ارائه می کنند که دریافت و تجزیه و تحلیل این گزارشات می تواند درهای تازه ای را به روی جامعه پزشکی و بیماران دردمند بگشاید.

بخاطر داشته باشیم هدف اصلی تمامی شرکتهای داروسازی چند ملیتی، فروش بیشتر محصولات دارویی و تسخیر بازارهای جدید برای دستیابی به سود زیادتر است. اینک که  ژاپن دست به چنین اقدام درمانی  جسورانه ای زده است، باید  فرصت را غنیمت شمرد و با رایزنی های دیپلماتیک در سفارت  ژاپن، از فواید علمی و درمانی این پارادایم تازه درمانی بهره مند شویم. اعزام متخصصانی برای کمک رایگان به تیم درمانی یا تقاضای تاسیس نمایندگی شرکت Green Light در ایران با پیشنهاد امتیازاتی چون فضای درمانی و پرسنل رایگان، می تواند باعث ارتقا سطح مهارتهای درمانی شده و در آینده مداوای بیماران ایرانی با آسیب نخاعی در داخل کشور صورت پذیرد و همچنین توریسم درمانی در این زمینه نوظهور را در کشور پایه ریزی کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا