اکسیر سلامتمطالب ویژه

آشنایی با اولین پرتال هوشمند طب سنتی

طب سنتی در زمره خدماتی است که در جوامع گوناگون و در نسل‌های مختلف پیش از دوران ‏پزشکی مدرن شکل گرفته‌است و برخی از جوامع حتی بیشتر از پزشکی مدرن به آن اعتماد و ‏رجوع می کنند. در ایران نیز طب سنتی بخاطر گذشته در خور تحسینش از احترام و توجه خاصی ‏برخوردار است.
در این ارتباط با مدیر آی تی شرکت داروسازی بوعلی مهندس محمد جواد امین زاده  مصاحبه ای انجام دادیم که از ‏شما دعوت می کنیم به حاصل این مصاحبه عنایت داشته باشید.‏
لطفا خود را به مخاطبین ماهنامه آفتاب سلامت و سایت خبری آن معرفی کنید.

اینجانب محمدجواد امین زاده متخصص مدیریت آی تی بین الملل IITM  هستم. از سال ۲۰۱۰ حوزه فعالیت بنده در زمینه هوشمند سازی و طراحی هسته سیستم های هوشمند در شرق آسیا آغاز شد.

به عنوان مشاور، طراح و مدیر پروژه های هوشمندسازی مبتنی بر Web و Body Structure فعالیت داشتم و علاقه زیادی به توسعه این فناوری در دنیای طب، نجوم، فرهنگ شهرنشینی، زندگی زیبا و سالم دارم. در این رابطه برای نظم دهی به ساختار طب سنتی و ایجاد خدمات هوشمند سازی برای ارائه تسهیلات بهتر به مخاطبین این طب، پرتال هوشمندی را طراحی کردم که هم اکنون در مرحله بتا ۱ آن هستیم و شما را با بخش مهمی از خدمات این پرتال آشنا می کنم. به مرور و با تکمیل این پروژه، چشم انداز اولین سلامتکده هوشمند کشور برای ارائه خدمات نوین در طب راه اندازی خواهد شد.

سایت هوشمند بوعلی را معرفی و بفرمایید چه مسیر و هدفی را دنبال می کند؟

پیش از پرداختن به پاسخ سوال شما طرح مقدمه ­ای مرتبط با موضوع را ضروری می­ بینم.

اعتقاد من این است حرفه و اشتغال انسان باید با باورهای او تناسب داشته باشد تا کار با اشتیاق و علاقه تلفیق شده و توسعه به دنبال داشته باشد. بنده تا به باور نرسم کاری را انجام نمی دهم. در سال های دور با یکی از اطبا بزرگ طب سنتی ایران، حکیم آل اسحاق آشنا شدم و از نزدیک شاهد خدمات شایان توجه ایشان به جامعه بیماران بودم. مواردی را دیدم که بیمار از همه جا ناامید شده بود اما  با طب سنتی، بهبودی خود را به دست آورد به همین دلیل تصمیم گرفتم این کیمیا که زندگی­ انسان های زیادی را بازیابی کرده بود،  با درمان جویان به اشتراک بگذارم.

شاید شما هم افرادی را سراغ داشته باشید که ظاهر میوه نارگیل، چندان مورد پسندشان واقع نمی شود اما وقتی عصاره خوشگوار آن را می چشند و گوشت مرمری پر از خاصیت نارگیل را میل می­ کنند، نظرشان کاملا عوض می­ شود. متاسفانه چهره ظاهری طب سنتی در ایران بنا به دلائل مختلف و به دنبال فرهنگ­سازی­ های غلط چندان زیبا به نظر نمی­ رسد.

سایت بوعلی تلاشی برای رفع این نگاه از طب سنتی دارد. در ایران اهتمامی برای به روزسازی طب سنتی انجام نگرفته است و ما کوششی را آغاز کرده ­ایم تا با کمک فن­ آوری هایی چون هوش مصنوعی و ارتباطات مدرن، شکاف های موجود را پر کنیم و تعریفی شایسته از این طب به مردم ارائه کنیم.

راه اندازی پرتال هوشمند بوعلی به آدرس Bouali.me قدم اول در راستای تحقق این عزم بود. البته برای نهایی شدن این هدف، مراحل دیگری را پیش رو داریم که با تلاش خودمان و عنایت خدا به آن دست خواهیم یافت تا مطالب مفید و مورد نیاز مردم در طب سنتی در دسترس بیماران درمانجو، کاربران و میهمانان، پزشکان و پژوهشگران قرار گیرد.

جامعه مجازی بوعلی چیست و چه خدماتی به مخاطبین طب سنتی ارائه می کند؟

جامعه مجازی بوعلی، یک شبکه مجازی است که مردم به سهولت در اشکال متنی یا مدیا به گفت و شنید می ­پردازند و بستری فراهم می ­کند تا سوء تعبیرها و سوء تفاهم ها خود را نشان داده و ما بتوانیم در ارتباط با بینش ­های غلط حول و حوش طب سنتی سره را از ناسره جدا سازیم.

در جامعه مجازی بوعلی امنیت بالایی برای حریم خصوصی بیماران در نظر گرفته شده است. کاربران بوعلی می توانند برای هر بخش از فعالیت خود حریم تعیین کنند، و در محیط امن پرتال بوعلی به تبادل اطلاعات با طبیب خود و دیگر بیماران بپردازند و از گره گشایی های درمانی بهره مند شوند.

در امکان تعریف شده دیگر، کاربر پیش از انتشار مطلب، مخاطبین خود را تعیین می کند و در این شخصی سازی تعیین می کنند که فرد یا گروه خاصی مطلب را بخوانند و با همان افراد گفتگو شکل بگیرد.

بحث فرهنگ سازی برای ما یک دغدغه ضروری و مهم بود که در جامعه مجازی بوعلی مد نظر قرار گرفته است. ارتباط سالم افراد با یکدیگر مسئله ای است که در شبکه های دیگر به آن توجه کافی نشده اما در بوعلی رفتار کاربر مورد ارزیابی قرار گرفته و انعکاس این رفتار در حساب کاربری محاسبه و لحاظ می شود.

بطور مثال، مدال روابط اجتماعی به کسی اعطا می شود که در جامعه مجازی بوعلی بتواند ارتباطات اجتماعی خوبی برقرار کرده و در نوع بیان و کلام و پاسخ ها؛ به موازین و هنجارها احترام گذاشته و سایر اعضا از او رضایت داشته باشند یا مدال کاوشکر برای اعطاء به افرادی است که به عنوان عضو فعال، پشتکار پژوهشی از خود نشان داده و طب سنتی را بطور جدی مورد مطالعه قرار می دهند. جدیت در اکتساب از سوی ربات تشخیص داده شده و به عضو کنکاشگر مدال تعلق می گیرد.

این مدالها نشان دهنده شخصیت کاربر به سایر اعضاست. ما تا امروز ۳۲ مدال مختلف بر اساس شخصیت افراد و عملکردهایشان تعریف کرده ایم که توسط ربات بوعلی به کاربر اعطاء می شود.

در موازات اختصاص مدال، سیستم امتیاز دهی به اعضا نیز پیش بینی شده است. مدال با توجه به شخصیت افراد به آنها تعلق می گیرد و امتیاز بر اساس فعالیت و تلاش افراد در کل سایت هوشمند بو علی به آنان اهدا می شود. عضوی که در قبال سایرین احساس مسئولیت دارد و با به اشتراک گذاری دانسته هایش سعی در یاری رساندن دارد، این تلاش از سوی سایت، هوشمندانه رصد شده و امتیازاتی به وی اختصاص داده می شود.

بیش از ۱۲۰ مورد برای امتیاز دهی در نظر گرفته شده است و با تجمیع این امتیازات عضو به مرحله بالاتری ارتقاء می یابد و با هر مرحله ارتقاء، تسهیلاتی به او اهدا می شود.

براساس فعالیت های دارای امتیاز، جدولی در معرض دید کاربران قرار داده شده تا مشخص شود که چه فعالیت هایی دارای امتیاز هستند و چه تسهیلاتی به دنبال دارند. تسهیلاتی که به دنبال فعالیت ها اعطاء می شود هم تحت وب و هم در خود مجموعه سلامت کده پیش بینی شده که بنا به تناسب، تقدیم کاربران گرامی بوعلی خواهد شد.

در پرتال بوعلی هر بیمار می تواند همدرد خود را یافته و با او به تبادل اطلاعات بپردازد. بطور مثال یک شخص مبتلا به کبد چرب تجربیاتی دارد که برای همدرد وی بسیار ارزشمند است و پیرو ضرب المثل دردکشیده طبیب است، سایت هوشمند بوعلی این امکان را مهیا کرده تا کاربر با استفاده از یافتن همدردان بتواند به تجربیات و اطلاعات ارزشمندی دست یابد. کاربر می تواند گروهی از همدردان را در سایت دور هم جمع کرده و درباره موضوعات مرتبط با درمان، گفتگوهای مفید داشته باشند.

ایجاد گروه و صفحه از دیگر امکانات سایت هوشمند بوعلی برای کاربران است به این صورت که عضو سایت می تواند با ایجاد صفحه و گروه خاص مرتبط با طب سنتی، مشغله ذهنی خود را به اشتراک گذاشته و با افرادی که در آن زمینه تجربیات مشابه دارند به تبادل نظر مشغول شود.

عطاری ها و مراکزی که با داروهای گیاهی سر و کار دارند و حتی افرادی که مایل هستند شرکت یا محصولات مرتبط با طب سنتی را معرفی کنند، می توانند در بخش ویژه ای که به نوعی زبانه بازرگانی و تبلیغات سایت محسوب می شود، فعالیت های تبلیغاتی انجام دهند.

ربات هوشمند پاسخگوی بوعلی چیست؟

پس از آنالیز و تعاملات زیادی که با مخاطبین به عمل آمد و به دنبال تحلیل گفتگوها، روشن شد که مردم ما تشنه بیشتر دانستن از طب سنتی هستند و می خواهند با طرح پرسش های زیادی که در ذهن دارند به دانش خود از طب سنتی عمق بیشتری ببخشند.

جوابگویی به حجم زیادی از پرسش ها شاید روزها و هفته ها طول می کشید به همین خاطر ربات هوشمند پاسخگوی بوعلی را طراحی و اجرا کردیم تا با فن آوری ربات پاسخگو، به کمک پرسشگران شتافته و آنان را در دستیابی سریع­ تر به جواب­ های مورد نظر یاری رساند.

ربات پاسخگوی هوشمند بوعلی پیش­تر با طب سنتی آشنا شده است و اطلاعات زیادی از دانش های طب سنتی در ذهن او جای گذاری شده است.

پشتیبانی هوشمند بیماران در تمام ساعات شبانه روز، استفاده از گیاهان دارویی، استفاده از امکانات سایت، پیگیری هوشمند گزارش درمان بیماران، روشهای پیشگیری از انواع بیماری ها و همچنین ارجاع هوشمند یک کاربر یا بیمار به طبیب مرتبط، در موازات حضور طبیب های بوعلی در کنار ربات، در مرحله ای که لازم است طبیب پاسخگوی بیماران باشد. و بحث و گفت و گوی زنده کاربران با حضور ربات بوعلی همگی رویدادهایی هستند که کاربر بنا به نیاز به آن دسترسی پیدا خواهد کرد.

ربات هوشمند بوعلی قدرت تشخیص خوبی دارد و می تواند پاسخ هایی مرتبط با سوالات ارائه کند و موضوعات مجاب کننده در اختیار کاربر بگذارد.

نکته ای که برای من بسیار اهمیت داشت فرهنگ حاکم بر گفتگوی کاربر با ربات بود. شاید برخی بنا به دلایل مختلف از ادبیاتی استفاده کنند که در پرسش و پاسخ های متعارف جایی نداشته باشد به همین منظور برای چنین مواقعی ربات با صبوری و رعایت ادب به شکلی جذاب از فرد می خواهد تا طبق الگوهای اخلاقی و موازین تعریف شده پرسش های خود را مطرح سازد. ربات ما از شوخی و بذله گویی نیز بی بهره نیست و سعی در جذب مخاطب و ایجاد لبخند بر فضای حاکم بر گفتگو دارد که با فرهنگ بومی ایران سازگار است.

نحوه پشتیبانی از بیماران در سایت بوعلی به چه شکلی است؟

پشتیبانی بیماران بوعلی به سه روش صورت می گیرد.

ربات هوشمند پاسخگوی بوعلی به صورت شبانه روز جوابگوی سوالات بیماران و مردم خواهد بود.

طبیب پشتیبان بوعلی، در قسمت پاسخ به سوالات جوابگوی سوالات بیماران و مردم مطابق با نیاز آنها خواهد بود.

و پیام رسان بوعلی با اتصال بیماران به دپارتمان های مختلف بوعلی، به صورت زنده ارتباط بیمار با بخش های پشتیبانی را میسر می کند.

یکی از مزیت های خیلی خوب پیام رسان بوعلی این است که اطلاعات ارسالی از سوی بیمار علاوه بر این که به صورت یکپارچه ذخیره می­ شود همزمان در اختیار پزشک و طبیب نیز قرار می گیرد و دسترسی شان به اطلاعات بیمار موجب تسهیل در پاسخگویی می شود و از سویی دیگر این اطلاعات می تواند با تحلیلی هوشمندانه که توسط ربات بوعلی انجام می گیرد، به عنوان مشاوره هایی تخصصی در خدمت پزشک قرار گیرد.

پیام رسان بوعلی با چه هدفی ایجاد شد؟

وقتی ارتباطات مجموعه با بیماران مورد بررسی قرار گرفت، آشفتگی، پراکندگی و بی نظمی در آن مشهود بود. پیام ها و سوالات از طریق پیام رسان های متفاوتی ارسال می شدند و افراد به اشکال غیرمنسجم سعی در ارتباط گیری داشتند که معضلات زیادی در پی داشت و ما امکان تعامل مفید و دوسویه ای با آنان نداشتیم.

پیام رسان های داخلی هم گذشته از داشتن امکانات محدود برای مخاطب، برای کار ما تناسب کافی را نداشتند و توقعات ما را برآورده نمی کردند.

بنابراین سعی کردم پیام رسانی منعطف و مخصوص طب سنتی را آماده و ارائه کنم.

پیام رسان مخصوصی که در وضعیت های مورد انتظار برای همه افراد در مجموعه درمانی کاربرد داشته باشد.

زمانی که کاربر وارد پرتال بوعلی می شود و حساب کاربری ایجاد می کند، ربات تشخیص می دهد که عضو جدید جزو کدام طیف مراجعین است. کاربر عادی، بیمار، طبیب یا پژوهشگر است. و تشخیص می دهد که چه نوع خدماتی باید به این عضو ارائه شود.

هوشمند بودن پرتال بوعلی در خدمت رسانی به افراد یکی از امتیازات ویژه و متمایز کننده آن است. این مربوط به فاز اول پیام رسان بوعلی است که به صورت تحت وب در اختیار تمام کاربران آن قرار گرفته است. زمانی که شخص وارد پرتال می شود، از طریق پیام رسان بوعلی ارتباط وی با دپارتمان های مختلف  بوعلی  برقرار می گردد.

یکی دیگر از قابلیت های فاز اول پیام رسان این است که بیمار در زمان خروج از سلامت کده، همچنان تحت حمایت اطبا مجموعه قرار دارد و خدمات مورد نیاز را دریافت می کند.

در پایان چه ناگفته های از خدمات سایت بوعلی با مخاطبین درمیان می گذارید؟

چندماهی است که پروژه بوعلی، تحت وب در خدمت بیماران و مردم گرامی قرار گرفته است. در صدد هستیم تا نسخه های مرتبط با پلت فرم های اندروید ، IOS و ویندوز را نهایی کرده و در دسترس علاقمندان طب سنتی قرار دهیم. در فاز دوم پیام رسان بوعلی این قابلیت ایجاد می شود که بیماران به طور مستقیم با هم در ارتباط باشند و حتی اطبا و پژوهشگران و کلیه کاربران بتوانند با یکدیگر به تبادل نظر و بحث های علمی بپردازند.

به امید خدا لحظات زیبایی پیش روی دنیای طب می باشد.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. رفتم سایتشون رو دیدم و ثبت نام کردم شبیه انجمن های هزارسال پیش بود و فقط تعریف واژه ها به روز شده بود وگرنه سرعتش و نحوه ثبت نام افتضاح بود البته از اطلاعات سایت هم مشخصه که خیلی طرفدار نداره. مثل نی نی سایت تو ایران کم میاد و البته نسل این مدل سایت ها کلا تموم شده. ربات پاسخگو هم که منو یاد یاهو مسنجر انداخت و با جاوا اسکریپت نوشته شده و اصلا هوش مصنوعی نیست.

  2. با سلام. تشکر میکنم از همه کسایی که زحمت میکشند و برای ارتقای طب سنتی تلاش میکنن. سرعت سایت بوعلی با این همه دیتا عالی هست و ربات بوعلی با اینکه در فاز بتا هست اما خیلی سریع و دقیق پاسخ میده ولی نیازمند همکاری پزشکان و اطبا برای تکمیل اطلاعات هست. اینکار حرکت خلاقانه و نوآوری در طب سنتی هست و می‌تونه به بیمار برای پیشگیری از بیماری کمک کنه. به امید همکاری همه سازمان های مرتبط برای پیشرفت طب سنتی در کشور و تشکر از همه کسانی که در این مسیر تلاش می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا