اخبار داروخانهاکسیر سلامتزیبایی و پوست و مو

آسیب های  ناگفته خالکوبی به اندام‌ها

بر اساس بررسی های انجام شده اکثر جوهرهای خالکوبی که در آمریکا عرضه می‌شوند، حاوی مواد فهرست‌نشده‌ای هستند که به مشکلات جدی سلامتی از جمله آسیب اندام‌ها دامن می‌زنند.

 

این بررسی که ۲۲ فوریه در مجله شیمی تحلیلی منتشر شد، ۹ برند کوچک و بزرگ مختلف از جوهرهای خالکوبی رایج در آمریکا را مورد بررسی قرار داد.

در این بررسی آمده است که از ۵۴ جوهری که از ۹ برند مختلف مورد ارزیابی پژوهشگران قرار گرفت، ۴۵ جوهر (۸۳ درصد) حاوی افزودنی‌ها و یا رنگدانه‌های فهرست‌نشده بودند.

«این مواد تقلبی و فهرست‌نشده عمدتاً شامل پلی‌اتیلن گلیکول، پروپیلن گلیکول و آلکان‌های بالاتر هستند. بسیاری از این مواد تقلبی افراد را در معرض خطر حساسیت یا سایر مخاطرات سلامتی قرار می‌دهند.»

بیش از نیمی از جوهرها حاوی پلی‌اتیلن گلیکول فهرست‌نشده بودند که با قرار گرفتن مکرر بر روی پوست باعث آسیب اندام‌ها می‌شود.

۱۵ جوهر حاوی یک آلرژن بالقوه به نام پروپیلن گلیکول بودند. همچنین برخی از آن‌ها حاوی ترکیبی به نام ۲-فنوکسی اتانول بودند که سلامت مادران شیرده را به خطر می‌اندازد. جوهرهای دیگر نیز حاوی آنتی‌بیوتیکی بودند که برای درمان عفونت‌های دستگاه ادراری تجویز می‌شود.

 

در این بررسی مشخص نشد که آیا مواد فهرست‌نشده ناخواسته به محصول اضافه شده‌اند یا این‌که شرکت تولیدکننده آگاهانه از آن‌ها استفاده کرده است. همچنین مشخص نشد که شرکت تولیدکننده جوهرها را به اشتباه برچسب‌گذاری کرده یا عمدی در این کار داشته است.

خطرات خالکوبی معمولاً به سرطان پوست و واکنش رنگدانه‌ها مربوط می‌شود. با این‌حال، مواد افزودنی به جوهر نیز ممکن است خطرناک باشند و اثرات منفی‌شان فراتر از مشکلات پوستی باشد. اگر کسی بعد از خالکوبی دچار واکنش پوستی شود، مواد فهرست‌نشده باعث می‌شوند تشخیص این‌که چه واکنشی در بدن رخ می‌دهد و چه عاملی پشت آن است، دشوارتر شود.

خطرات جوهر خالکوبی

بررسی سال ۲۰۲۱ روی جوهرهای خالکوبی که در اتحادیه اروپا انجام شد، به نتایج مشابهی رسیده است. ۷۳ جوهر خالکوبی موجود در بازار مورد بررسی قرار گرفتند و برچسب‌ها و همچنین مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها ارزیابی شدند.

این بررسی نشان داد که ۹۳ درصد از جوهرهای خالکوبی خریداری‌شده با الزامات قانونی اروپا درخصوص برچسب‌گذاری مغایرت دارند.

نویسندگان افزودند: «۵۰ درصد از جوهرهای خالکوبی دست‌کم یکی از ترکیبات رنگدانه‌ها را اشتباه اعلام کرده بودند. ۶۱ درصد از جوهرها، بویژه جوهرهای قرمز، نیز حاوی رنگدانه‌های مشکوک بودند.

فلزات اصلی کشف‌شده در جوهرها شامل آهن، آلومینیوم، تیتانیوم و مس بودند که عمدتاً در جوهرهای سبز یا آبی وجود داشتند. «آهن، کروم، منگنز، کبالت، نیکل، روی، سرب و آرسنیک در مقادیر مختلف در جوهرها یافت شدند.»

پژوهشگران این بررسی از تولیدکنندگان جوهر خالکوبی خواستند پیرو قوانین باشند و ناخالصی‌های نیکل و کروم را به حداقل برسانند تا از بروز آلرژی و واکنش‌های سمی در مشتریان جلوگیری شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا از مردم می‌خواهد «قبل از خالکوبی فکر کنند.»

بنا به اعلام این سازمان، چندین بررسی پژوهشی گزارش داده‌اند که «برخی از جوهرها حاوی رنگدانه‌هایی هستند که در تونر چاپگرها یا رنگ خودرو کاربرد دارند» و افزود که «هیچ رنگدانه‌ای را برای تزریق زیر پوست با اهداف آرایشی تأیید نکرده است.»

تورم و قرمز شدن پوست در خالکوبی (Public Domain)

پس از خالکوبی، فرد ممکن است با قرمزی، تورم یا احساس گرما روی پوست مواجه شود. اگر ناحیه خالکوبی التیام پیدا نکند یا بثورات پوستی در آن ناحیه ایجاد شود، توصیه سازمان غذا و دارو این است که به متخصص مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید. درصورت بروز تب، این توصیه را جدی‌تر بگیرید.

سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار می‌دهد: «عفونت‌های تهاجمی‌تر با تب شدید، لرزش، لرز و تعریق همراه خواهند بود. برای درمان این عفونت‌ها ممکن است به مصرف انواع آنتی‌بیوتیک- احتمالاً چندین ماه- یا حتی بستری شدن در بیمارستان و یا عمل جراحی نیاز پیدا کنید. بثورات پوستی ممکن است به این معنی باشد که دچار واکنش آلرژیک شده‌اید و چون جوهرها دائمی هستند، واکنش‌ها ممکن است ادامه‌دار باشند.»

«ممکن است بعد از خالکوبی روی پوست‌تان جای زخم ایجاد شود یا ممکن است دچار «گرانولوم»- تشکیل گره‌ها یا برآمدگی‌های کوچک در اطراف موادی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها را به‌عنوان یک عامل بیگانه در نظر می‌گیرد- شوید. اگر مستعد کلوئید- زخم‌هایی که جای آن‌ها بیش از حد طبیعی برجسته می‌شود- هستید، احتمال دارد بعد از خالکوبی با واکنش مشابهی مواجه شوید.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا