اخبار داروخانهاکسیر سلامتزیبایی و پوست و مو

آسیب به کلیه پس از صاف کردن مو در آرایشگاه

آسیب به کلیه پس از صاف کردن مو در آرایشگاه

به دنبال آسیب‌دیدگی برخی از مشتاقان صافی مو پس از حضور در سالن آرایشگاه، متخصصان پزشکی درخصوص عوارض جانبی احتمالی برخی از شیوه‌های مراقبت از مو هشدار دادند.

براساس مقاله‌ای که در ماه جاری در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شد، یک خانم ۲۶ ساله بین ژوئن ۲۰۲۰ تا جولای ۲۰۲۲ دچار سه آسیب کلیوی حاد شد. در نامه پزشکان فرانسوی به سردبیر مجله آمده که برخی از محصولات صافی مو باعث آسیب جدی به کلیه می‌شوند.

خانم حاضر در مطالعه موردی، قبل از آن هیچ مشکلی نداشت. او در زمان معاینه از استفراغ، تب، اسهال و کمردرد رنج می‌برد.

در نامه پزشکان به ژورنال آمده که «هرکدام از موارد آسیب حاد کلیه با یکی از دفعات مراجعه آن خانم به سالن آرایشگاه و شروع علائم خاص در بیمار هر نوبت احساس سوزش می‌کرد و پوست سرش زخم شده بود.»

کادر پزشکی پس از معاینه بیمار متوجه افزایش سطح کراتینین در پلاسمای خون او شدند. کراتینین پلاسما یک ماده شیمیایی زائد است که از ماهیچه‌ها نشأت می‌گیرد و به محض ورود به جریان خون در کلیه‌ها فیلتر می‌شود.

وقتی آن خانم به سالن می‌رفت، آرایشگر کرمی به موهای او می‌زد که حاوی ۱۰٪ اسید گلیوکسیلیک بود. این ماده شیمیایی همان عاملی است که محققان می‌گویند باعث آسیب کلیه شده است.

در نامه پزشکان آمده است: «شواهدی به دست آمده که نشان می‌دهند کرم صافی موی حاوی اسید گلیوکسیلیک عامل شیوع نفروپاتی ناشی از کلسیم اگزالات پس از صاف کردن مو بوده است. مدتی است که اسید گلیوکسیلیک در محصولات صافی مو به‌عنوان جایگزینی به‌ظاهر ایمن‌تر برای فرمولاسیون‌های حاوی فرمالدئید به ثبت رسیده و مورد استفاده قرار گرفته است.»

«با توجه به سمیت بالقوه اسید گلیوکسیلیک برای کلیه، باید از محصولات حاوی این ترکیب اجتناب کرد و توصیه ما این است که این محصولات از بازار خارج شوند.»

در این مقاله همچنین اشاره شد که ۲۶ بیمار پس از عمل صافی موی «برزیلی» دچار آسیب حاد کلیوی شدند.

مطالعه مؤسسه ملی بهداشت در سال ۲۰۲۲ نشان داد که محصولات شیمیایی صافی مو می‌توانند خطر ابتلا به سرطان رحم را در خانم‌ها افزایش دهند. محققان مواد شیمیایی مختل‌کننده غدد درون‌ریز را که در این محصولات وجود دارند، عامل این اتفاق می‌دانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا