اخبار وزارتخانه ها و سازمان غذا و دارونقد کاربردی

آسیب‌شناسی تاییدیه FDA با تحلیل دکتر سید روح الله حسینی


به گزارش آفتاب سلامت وزارت بهداشت آمریکا سال‌هاست با تحمیق سایر کشورهای جهان، اعداد بی‌خاصیت ۱۱ رقمی را تحت عنوان تاییدیه FDA به میلیون‌ها دلار پول بادآورده تبدیل می‌کند.

برخی از شرکت‌های داروسازی و توزیع دارو برای اخذ کد ۱۱ رقمی از FDA حاضر می‌شوند مبالغ قابل توجهی هزینه کنند تا FDA نام شرکت آن‌ها را در فهرست باج پردازان خود رجیستر کند در حالی که این کد ۱۱ رقمی پر طمطراق هیچ خاصیتی در صادرات دارو به آمریکا و اروپا و حتی کشورهای دیگر ندارد.
FDA هیچ‌گونه خدماتی را در راستای آرم تایید یا approve کردن در بازار برعهده نگرفته و نمی‌گیرد.

ثبت در FDA و دریافت کد ۱۱ رقمی‌ تنها به منزله به رسمیت شناختن شرکت تولیدکننده است و هیچ تسهیلی در راستای صادرات محصول به حساب نمی‌آید.

یعنی اگر بر فرض محال شما بتوانید قوانین حمایت از محصولات داخلی آمریکا را دور بزنید و موافقت بازرگانی متولیان آمریکایی را برای صدور محصول خود به آمریکا اخذ کنید، FDA انواع فرم ها و مراحل صادرات دارو را پیش روی‌تان می‌گذارد که گذشتن از سد ورود داروی خارجی به آمریکا، یعنی هزینه کردن پولی هنگفت که بسیار بیشتر از سودی است که سودای آن را در سر پرورانده‌اید و آن‌جاست که متوجه می‌شوید تاییدیه FDA نه تنها اعتباری در کشورهای دیگر ندارد که حتی در خود خاک آمریکا نیز با آن کاری از پیش نخواهید برد.

جالب‌تر این‌که FDA پس از ثبت محصول، هیچ‌گونه مدرکی‌ را از سوی سازمان خود جهت تولیدکننده محصول صادر نمی‌کند و ثبت شما فقط برای عامل ثبت شرکت شما از طریق رمز قابل دسترسی است.
FDA برای جلوگیری از تبلیغات اثر گذار صادراتی، حاضر به اعتبار‌سنجی تاییدیه خود از طریق وبسایت یا پایگاه اینترنتی نیست و مشاهده ثبت را به منزله یک امر خصوصی عنوان کرده است.

حتما این سوال ایجاد می‌شود ثبت FDA را چگونه اعتبار سنجی می‌کنند؟

اولین راه گرفتن تاییدیه ثبت، ایمیل دریافتی از FDA با پسوند FDA.HHS.GOV است که به INBOX ایمیل شرکت شما فرستاده شده باشد.
راه بعدی درخواست از نماینده عامل ثبت جهت حضور در دفتر شما و ورود کاربری و خصوصی به سیستم وزارت بهداشت آمریکا جهت نمایش سوابق ثبت محصول است که باید هزینه ایاب و ذهاب و حق الزحمه عامل ثبت را بپردازید.

به نظر شما این همه هزینه در موزات تحمیق و ذلت‌پذیری، ارزش چنین تایید بی‌خاصیتی را دارد؟

من به عنوان مدیر عامل یک هلدینگ دارویی ترجیح می‌دهم با تولید داروهایی رقابت پذیر، سیاست «مشک آن است که خود ببوید» را دنبال کنم تا این‌که سرمایه های حلال خود را به حساب بانکی بزرگ‌ترین آلوده کنندگان محیط زیست واریز کنم. آنانی که سال ۲۰۱۷ از بمبی به بزرگی یک آپارتمان رونمایی می‌کنند و با افتخار نام آن را «مادر همه بمب ها» می‌گذارند. بین همسایگان خود دیوار می‌کشند و نژادپرستی را علنا فریاد می‌زنند.

نویسنده: دکتر سید روح الله حسینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا