اخبار داروخانهاعصاب و رواناکسیر سلامتمطالب ویژهنوآوری های پزشکی

داروی جدید برای مبارزه با اوردوز مواد افیونی کشف شد

ترکیب ۳۶۸ استنفورد مانع مرگ بر اثر اوردوز مواد افیونی

امدادگران، مأموران پلیس و آتش‌نشان‌ها آموزش دیده‌اند تا برای نجات جان قربانیانِ اوردوز، از نالوکسان استفاده کنند؛ دارویی که تأثیر مهلک مواد مخدر افیونی مانند هروئین را معکوس می‌کند.

فنتانیل، مخدری صنعتی که برای تسکین دردهای شدید و مزمن تولید شده ۵۰ تا ۱۰۰ برابر از هروئین قوی تر است و موج فزاینده استفاده از فنتانیل، تلاش امدادگران برای نجات جان قربانیان را بی‌اثر کرده است.

براساس پژوهش دانشگاه استنفورد که در مجله نیچر انتشار یافته، محققان به ترکیب جدیدی به نام ترکیب ۳۶۸ دست یافتند که به تقویت تأثیر نالوکسان و افزایش ظرفیت نجات‌بخشی و غلبه بر محدودیت‌های آن کمک می‌کند.

نالوکسان در معکوس کردن سریعِ اوردوز مواد مخدر مؤثر است، زیرا جای مواد مخدر کشنده را در گیرنده‌های اوپیوئید می‌گیرد.

ایوان اوبراین، نویسنده اصلی مطالعه اخیر استنفورد، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت:

«اتصال نالوکسان به گیرنده‌های اوپیوئید اغلب باعث بی‌اثر شدن مخدر می‌شود اما تأثیر صددرصدی ندارد. داده‌های ما نشان می‌دهند که ترکیب ۳۶۸ می‌تواند قدرت اتصال نالوکسان را افزایش داده و گیرنده را به‌طور کامل از دور خارج کند.»

محققان با کمک هوش مصنوعی میلیاردها ترکیب را برای کشف ترکیب ۳۶۸ مورد ارزیابی قرار داده اند، و این ترکیب جدید را در مجاورت نالوکسان طبقه بندی کرده اند.

آقای اوبراین، محقق فوق دکترای دانشگاه استنفورد، می‌گوید: «این ترکیب بدون نالوکسان عملکرد خوبی در اتصال به گیرنده نخواهد داشت. به نظر ما، نالوکسان باید زودتر متصل شود و بعد ترکیب ۳۶۸ را به آن اضافه کنیم تا جای نالوکسان را محکم کند.»

محققان با انجام آزمایش روی موش‌ها دریافتند که وقتی سلول‌های دارای گیرنده‌های اوپیوئید را در معرض ترکیب ۳۶۸ قرار می‌دهند، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد اما وقتی ترکیب ۳۶۸ را با نالوکسان ترکیب می‌کنند، مخدر از اتصال به گیرنده‌‌ها بازمی‌ماند. هرچه مقدار بیشتری از این ترکیب نویافته را مورد استفاده قرار دهیم، نالوکسان عملکر بهتری در خنثی کردن اثر مواد افیونی از جمله فنتانیل و مورفین خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا