تفسیر سلامت

گشودن پرونده ی الکترونیکی بیماران با وارد کردن کد ملی

پرونده ­ی الکترونیکی بیمار یا پرونده ­ی الکترونیک سلامت، نوعی فن­ آوری اطلاعاتی است که مراقبت‌های دوره‌ای ارائه شده به­ وسیله ­ی مراکز درمانی را در خود ذخیره کرده است و در بیمارستان­ ها و سایر مراکز ارائه خدمات درمانی مثل واحدهای تخصصی یا مراکز بهداشتی نیز به آن دسترسی وجود دارد.

مدارک الکترونیکی پزشکی Electronic Health Record (EHR)  به مجموعه­ ی نظام ­مندی از اطلاعات سلامت بیمار که در دسترس جامعه ­ی الکترونیکی قرار داده شده اطلاق می­ شود. این سوابق را می‌توان در سراسر مراکز بهداشتی درمانی مختلف به اشتراک گذاشت. سوابق از طریق، سیستم‌های اطلاعات سازمانی وسیع متصل به شبکه یا دیگر شبکه‌های اطلاعات و مبادله‌ای به اشتراک گذاشته می‌شود. EHR ها ممکن است شامل طیف وسیعی از اطلاعات، از جمله سابقه ­ی پزشکی، دارو، آلرژی، وضعیت ایمن‌سازی، نتایج آزمایش‌ها، تصاویر رادیولوژی، علائم حیاتی، آمار شخصی مانند سن و وزن، و اطلاعات صورت حساب باشد.

پرونده ­ی الکترونیکی بیماران از استانداردهای تعریف شده­ ی سازمان بهداشت جهانی است که کشورهای زیادی آن را اجرا کرده ­اند و یا به عنوان یک ضرورت، در حال اجرای آن هستند.

برخی کشورهایی که این استاندارد جهانی را از سال ۲۰۰۵ به بعد اجرا کرده اند عبارتند از:

امارات متحده عربی، بریتانیا، عربستان سعودی، هلند، اردن، هند، استونی، دانمارک، کانادا، اتریش، استرالیا و آمریکا.

معاون برنامه­ ریزی راهبردی و هماهنگی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تشریح فعالیت ­های وزارت بهداشت گفت: پرونده ­ی الکترونیکی برای ۷۰ میلیون نفر و دسترسی به پرونده­ ی الکترونیکی برای ایرانیان در سال ۹۷ محقق می­شود.

علی اکبر حق دوست، ۲۸ آذر  در حاشیه آیین تقدیر از ۱۰ پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی کاشان، در گفتگو با خبرنگاران گفت: «تاکنون برای ۷۰ میلیون نفر پرونده­ ی الکترونیکی پایه سلامت در مراکز و پایگاه ­های بهداشتی ایجاد شده است».

وی، با اشاره به این­که هم اکنون این پرونده ­های الکترونیکی دارای اطلاعات اولیه است گفت: «حجم مطالب با متصل شدن به پایگاهاه های اطلاعاتی بیمارستان ­ها، آزمایشگاه­ ها و داروخانه ­ها افزایش می ­یابد».

به گفته ­ی وی، دفترچه ­های بیمه با حجم اطلاعات در این پرونده­ ها به تدریج حدف می ­شود و پزشک با استفاده از کد ملی، بیمار را معالجه و نسخه تجویز می کند.

معاون برنامه ­ریزی راهبردی و هماهنگی وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد: با تشکیل پرونده ­های الکترونیکی، پایگاه­ های محلی به­ وجود بیایند که تمام اتفاقات سلامت هر فرد حتی قبل از تولد تا هنگام مرگ، اطلاعات در پرونده­ ی الکترونیکی ثبت و ضبط شود تا هم پزشک بتواند با دسترسی به این پرونده، نسخه بنویسد و هم بیمار از طریق تلفن همراه بتواند پرونده ­ی خودش را ببیند و اطلاعاتی که به آن نیاز است، اضافه کند.

در ادامه برخی ره ­آوردهای این فن­ آوری در بهداشت و سلامت به شرح زیر به اطلاع می­رسد:

سهولت دسترسی به اطلاعات سلامت

افزایش دسترسی به اطلاعات یکپارچه بیماران

بدون وجود پرونده­ ی الکترونیکی، سلامت دسترسی به اطلاعات یکپارچه ­ی سلامت بسیار مشکل و حتی در بسیاری از موارد غیرممکن است. از اطلاعات یکپارچه­ ی سلامت می ­توان برای مقاصد مدیریتی، نظارت، و پژوهشی استفاده نمود.

بهبود دسترسی مناطق دور افتاده و روستایی به مراقبت های سلامت

با ارائه دوراپزشکی و خدمات دیگر پرونده­ ی الکترونیکی سلامت، سطح کیفیت مراقبت­ های بهداشتی و درمانی در مناطق دورافتاده و روستاها به طور چشم­گیری افزایش می­ یابد.

صرفه­ جویی در زمان بیماران و پرسنل سلامت

پرونده­ ی الکترونیکی سلامت با تسریع انجام خدمات بهداشتی درمانی و جلوگیری از اقدامات تکراری و مراجعات بی­مورد، در زمان بیماران و پرسنل سلامت صرفه­ جویی می­ نماید.

کاهش خطاهای پزشکی

پرونده ­ی الکترونیکی سلامت با هشدارهای به موقع به پزشک و هم­چنین خوانایی نسخه الکترونیکی و جلوگیری از اشتباه در تحویل دارو موجب کاهش خطا در نسخه ­نویسی می‌شود.

کاهش خطا در تفسیر نتایج آزمایشات و تصاویر تشخیصی

با توجه به این­که متخصصان رادیولوژی می‌توانند علاوه بر آزمایش یا تصاویر تشخیصی بیمار به سوابق بیماری ­های حال و گذشته وی و تصاویر و آزمایشات قبلی وی نیز دسترسی داشته باشند می‌توانند آزمایشات و تصاویر را بهتر تفسیر نمایند.

کاهش آزمایشات و نسخه­ های تکراری

پزشکان از سوابق بیماران مطلع شده و از آزمایشات و نسخه ­های تکراری و بی­ مورد پرهیز می‌نمایند. با این کار صرفه­ جویی در هزینه­ ی داروها و آزمایشات به طور چشم­گیری صورت می‌گیرد.

بهبود نتایج درمان

با آگاهی بیشتر کادر درمانی از سوابق پزشکی بیمار تشخیص پزشکان دقیق­تر شده و در نتیجه درمان مناسب­تری انجام خواهد شد. هم­چنین با جلوگیری هوشمند از اشتباهات نسخه­ نویسی و تحویل دارو، نهایتا نتایج درمان بهبود خواهد یافت.

افزایش مشارکت بیمار در مراقبت از خودش در منزل

با استفاده از زیرساخت پرونده ­ی الکترونیکی سلامت و انجام خدمات مراقبت در منزل توسط این سیستم، بیماران دارای بیماری ­های مزمن (مانند دیابت و فشارخون بالا) می‌توانند اطلاعات مورد نظر پزشکان­شان را در پرونده ­ی الکترونیکی سلامت خود قرار داده و پزشک خود را مطلع نمایند. به این ترتیب علاوه بر این­که نیاز به مراجعه به پزشک کاهش می­ یابد، مشارکت بیماران در فرایندهای مراقبت از خودشان نیز افزایش می­یابد.

تسهیل در آموزش پزشکی

پرونده ­ی الکترونیکی سلامت موارد بالینی متعددی را برای اساتید پزشکی فراهم ­می ­سازد تا آنان بتوانند از این موارد برای تدریس به دانشجویان خود استفاده نمایند. به این ترتیب کیفیت آموزش پزشکی به طرز چشم­گیری افزایش خواهد یافت.

تسهیل در پژوهش ­های حوزه­ ی سلامت

با ایجاد امکان یکپارچه سازی اطلاعات سلامت توسط پرونده ­ی الکترونیکی سلامت، تسهیل زیادی در پژوهش­ های حوزه­ ی سلامت اتفاق می­ افتد به­ طوری­ که بسیاری از پژوهش­ هایی که عملا بدون وجود این سیستم امکان­پذیر نیستند، به راحتی میسر می‌گردد. در واقع پرونده ­ی الکترونیکی سلامت بستر اطلاعاتی بسیار مناسبی برای تولید و مدیریت دانش پزشکی به­ شمار می‌رود.

بهبود مدیریت منابع انسانی و فیزیکی در حوزه­ ی سلامت

با استفاده از گزارشات مدیریتی پرونده ­ی الکترونیکی سلامت می ­توان از پرسنل سلامت و امکانات پزشکی به طرز بهینه­ ای استفاده نمود. به این ترتیب پرونده­ ی الکترونیکی سلامت به عنوان ابزاری مفید برای مدیریت منابع انسانی و فیزیکی در نظر گرفته می­ شود.

بهبود مدیریت بیماری­ های مسری

با استفاده از سیستم ­های هشدار سریع پرونده­ ی الکترونیکی سلامت و سرویس­ های مدیریت بحران، ‌مدیریت شیوع بیماری­ های مسری بهبود می ­یابد. موارد مورد نظر برای هشدار (مثلا مرگ یک بیمار مبتلا به آنفلوانزا) در سیستم تعریف می­شود تا در صورت وقوع این موارد، سیستم به­ طور خودکار هشدارهای لازم را به مراکز مرتبط ارسال نماید.

بهبود نظارت بر خدمات بهداشتی درمانی

دسترسی مسولین نظارت بر خدمات بهداشتی درمانی به سیستم پرونده­ ی الکترونیکی سلامت و امکان انجام گزارشات نظارتی موجب می­شود تا کیفیت نظارت بر این خدمات افزایش یابد. به این ترتیب امکان وقوع تقلب­های شایع در فرایندهای بهداشتی درمانی کاهش خواهد یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا