مسیر سلامت

گردهمایی بیماری های مسری در جام جهانی

جام جهانی فوتبال، علی­رغم همه­ ی محاسن خود، فرصت نامبارکی برای گسترش بیماری­ های مسری و همه­ گیر است و مبتلایان مطلع و نامطلع با بیماری ­های واگیردار خود در میان اجتماعی کثیر از توریست­ های ورزشی پرسه می ­زنند.

به طور مثال در همین روزها، وزارت بهداشت آمریکا به­ خاطر شیوع بیماری ناشی از باکتری سالمونلا در ۳۱ ایالت خود اعلام وضعیت فوق­ العاده کرده است. هر سال ۴۵۰ آمریکایی جان خود را به­ خاطر این بیماری اپیدمیک از دست می­ دهند. اینک توریست­ های آمریکایی در میان جمعیت علاقمندان فوتبال در روسیه به گشت وگذار مشغول­اند و بیم آن می ­رود که هر یک از آنان ناقل این بیماری واگیردار باشند. از ابتدای سال ۲۰۱۸ در کشور انگلستان نوعی از بیماری واگیردار سرخک، ۱۲۰۰ نفر از انگلیسی­ ها را گرفتار کرده است که در همین ارتباط، متولیان بهداشت در روسیه به توریست­ ها، اقدامات ایمنی برای ممانعت از ابتلا به سرخک انگلیسی را آموزش داده­ اند.

متخصصین بخش بیماری‌های مسری از سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده­اند در طول جام جهانی فوتبال در کشور روسیه، تلاش خود را برای مواجهه با بیماری‌های مسری در طول مسابقه‌ها انجام خواهند داد اما بدیهی است بدون همکاری و رعایت قواعد بهداشتی از سوی توریست­ های حاضر در روسیه، هر اقدامی در این راستا بی­ نتیجه خواهد بود.

جام جهانی فوتبال تا ۱۵ جولای ۲۰۱۸ در ۱۱ شهر روسیه ادامه خواهد داشت و تمام مسافران باید اقدامات ایمنی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف را جزو وظایف شهروندی خود در نظر داشته باشند چون هر یک از آنان با بی ­اعتنایی به قوانین بهداشتی می­ توانند پس از بازگشت به سفیر شوم بیماری­ های اپیدمی برای خانواده، دوستان و مردم کشور خود تبدیل شوند.

مسافران در مرحله­ ی نخست می ­باید واکسن‌های مقرر برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مسری را تزریق و از مصرف غذاها و نوشیدنی­ های غیراستاندارد اجتناب کنند تا دچار مسمومیت با خوراک یا مایعات نشوند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام داشته در زمان برگزاری مسابقه‌ها به دلیل حضور افرادی از کشور‌های مختلف، امکان ابتلا به بیماری‌های همه­ گیر و بروز اپیدمی در سطحی جهانی وجود دارد به همین دلیل باید هشدارها را به­ طور جدی مد نظر داشته باشند و از رفتار‌های ناسالم اجتناب کنند.

امسال در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، تیم ملی فوتبال ایران نیز حضور دارد و در گروه B پس از دیدار پیروزمندانه با مراکش با اسپانیا و پرتغال نیز روبرو خواهد شد.

ورزشگاه سنت پترزبورگ، محل بازی تیم ایران و مراکش ظرفیت ۶۸ هزار تماشاگر را داشت که بر اساس آمار ارائه شده تماشاچیان حاضر در این ورزشگاه ۶۲ هزار و ۵۴۸ نفر اعلام شده است که از نزدیک ناظر بازی پیروزمندانه ایران بودند.

با توجه به تب فوتبال دوستی و علاقه هم میهنان ایرانی به تیم خودی، طبعاً تماشاگران و هواداران زیادی برای تماشای فوتبال تیم ملی ایران به روسیه رفته ­اند. بنابراین بخشی از مسئولیت رعایت مقررات بهداشتی،  بر شانه­ های مسافران ایرانی قرار گرفته است.

سنت­پترزبورگ بیش از ۴۰۰ هتل دارد اما صاحبین آپارتمان ­های خصوصی زیادی هستند که تلاش می­کنند توریست­ های جویای تنوع و تفریح را جذب کنند. از آن­جا که نظارت دولتی و رسمی بر این همه آپارتمان ­های ثبت نشده، کار غیرعملی و بسیار دشواری است، بهتر است مسافران از سکونت در این مراکز نامطمئن صرف ­نظر کنند. فهرست هتل ­های تایید شده، در سایت فیفا در دسترس بازدیدکنندگان قرار داده شده است.

تنوع غذایی در سرزمین پهناور روسیه، واقعیتی است که مسافران جام جهانی با آن روبرو شده­اند. گردشگران بین­ المللی  با ذائقه ­های مختلف، به ­خاطر سکونت قومیت های گوناگون در روسیه، غذاهای دلخواه خود را بر این سفره رنگارنگ خواهند یافت. در روسیه می توان غذاهای تاتاری، گرجی، ازبکی و روسی را در رستوران­ های مجاز میل کرد. اما باید مراکز معتبر و تایید شده را که بازرسان بهداشت بر طبخ و عرضه­ ی غذای آن نظارت دارند، از مراکز فاقد اعتبار تمیز داده و سلامتی را قربانی شکم­ پرستی نکرد.

مصرف آب آلوده می ­تواند امراضی چون تب تیفوئید، اسهال، بیماری‌های ویروسی مثل هپاتیت A و B،  و حتی وبا را به بدن منتقل کند به همین خاطر در سفر باید تا حد امکان از آب‌معدنی یا آب فریزشده­ ی شهری که به مرور زمان ذوب می‌شود استفاده کرد.

اگر ناچار شدید دستگیره ­ی دستشویی یا جاهایی که از تمیز بودن آن­ها مطمئن نیستید را لمس کنید حتما دست­های خود را با صابون مایع بشویید.

با توجه به کثرت بیماری­ های در حال افزایش جنسی، اجتناب از رفتارهایی که می­ تواند تا پایان عمر ندامت را در پی داشته باشد، تضمین­ کننده ­ی سفری ایمن و مطمئن است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا