نقد کاربردی

گربه و زین طلا

یکی از دوستان داروساز، ترجمه­ ی مقاله ­ای قدیمی با موضوع آب­ درمانی برای من ایمیل کرده بود که در جواب برایش دو مقاله­ ی جدید ۲۰۱۸ درباره­ ی روش تولید Resveratrol از انگور قرمز و  شیوه­ ی فراوری Nicotinamide mononucleotide ارسال کردم و پیشنهاد دادم به اختیار خود، یکی از این دو مقاله را ترجمه کرده تا در مجله منتشر کنیم.

پاسخ فرستاد که چرا به گربه­ ی زین طلا تحفه می­ده ی؟ آب، سیلی نقد است. مخاطب یک لیوان پر می­ کند و می­ن وشد حال این­که رسوراترول و نیکوتینامید مونو نوکلئوتید، حلواهای نسیه هستند. خلاصه این­که عطای مجله را به لقای آن بخشید و حاضر به ترجمه­ ی مقاله ­ی به ­روز و کمی تخصصی ­تر نشد.

در دنیای پژوهش­ های پزشکی نیز کمتر پژوهشگری درصدد تازه ­کردن سلول­ های فرسوده و یا در حال کهن­سالی است و عمده توجه دانشمندان، روی کنترل بیماری­ هایی متمرکز است که به دلیل ناتوانی سلول­ ها در انجام وظایف سلولی­شان عارض می­ شوند. حالا بگذریم از این­که خط و مشی دیرباز تا هنوز تحقیقات دارویی و پزشکی اختیاری نیستند و توسط ابرشرکت ­های داروسازی تعیین می شوند. هم ­اینک در هر کشوری با جستجوی واژه­ ی رسوراترول و نیکوتینامید مونو نوکلئوتید که هم­زمان مورد توجه برترین دانشمندان شرق و غرب هستند، ده ­ها محصول از برندهای معتبر در دسترس­ تان قرار می­ گیرد که می­ توانید به آسانی نسبت به خرید آن ­ها اقدام کنید در حالی­ که در ایران کوچک ­ترین توجهی به تولید و یا حتی واردات این محصولات نشده است.

مطلب آخر این­که در نوشیدن آب هم، سلول ­های فرسوده در مقایسه با سلول­ های تازه قادر نیستند در سطح کیفی برابری از آب برخوردار شوند. وقتی کودک ۶ ساله آب می­ نوشد کیفیت هیدراتاسیون سلولی در ایده ­آل­ترین شکل ممکن رخ می ­دهد اما وقتی دوست عزیزم آب می ­نوشند، سلول­ های خسته ­ی ایشان قادر به بهره­مندی موثر از این مایع حیات­بخش نیست.

سردبیر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا