اعصاب و رواناکسیر سلامت

کی می رهم من از این خاطرات تلخ

به گزارش آفتاب سلامت یکی از تلاش های از دیرباز تا هنوز روانشناسان و متخصصین مغز و اعصاب، تلاش برای بالا بردن بردباری و عبور دادن اشخاص از خاطرات و تجربیات تلخ زندگی گذشته آنان است.

بسیاری از افسردگی های خطرناک، ریشه در خاطرات تلخ زندگی انسان دارند.

خاطرات به عنوان تغییرات شیمیایی در نقاط اتصال (سیناپس) در میان سلول های عصبی در مغز ذخیره می شوند و محل ذخیره آنها بیش از ۱۰۰ تریلیون سیناپس در مغز انسان است.

آزمایش های مورد نیاز برای مطالعه مکانیسم های حافظه انسان با اخلاق و محدودیت های قانونی اصطکاک پیدا می کند و این مشکل در کار پژوهش گران اختلال ایجاد کرده است. تمام رویدادهای زندگی در مغز انسان زنده، همواره آماده فراخوانی است. پس وجود دارد و اگر چنین است چگونه می توان فراموش کرد؟

ماهنامه «آفتاب سلامت» به نقل از مدیکال دیلی تیمی از دانشمندان ژاپنی از دانشگاه تویاما به دنبال راهی هستند تا راه های ارتباط گیری خاطرات تلخ با یکدیگر را مسدود کنند.

مغز انسان می تواند مشکلات گسترده ای بین یک رویداد تلخ در زندگی و عواملی که خاطرات تلخ را تداعی می کنند ارتباط برقرار سازد.

کسی که به خاطر از دست دادن مادرش دچار افسردگی شدید است ممکن است با دیدن گل مورد علاقه متوفی، مورد هجوم احساسات غم بار قرار گیرد.

این پژوهش گران در حین تحقیقات روی موش‌ها دو عامل وحشت زا برای آنها در نظر گرفتند.

یک عامل، محلول شکر بود که هر وقت موش‌ها آن را می‌نوشیدند، محققان با تزریق یک ماده دردناک آنها را تنبیه می‌کردند. عامل بعدی شوکی الکتریکی بود که هم زمان صدایی خاص برای موش پخش می‌شد. هر بار موش‌ها این صدا را می‌شنیدند، مات و مبهوت می شدند. سپس وقتی موش‌ها محلول شکر را می‌نوشیدند، محققان صدای ناخوشایند را پخش کردند تا مغز موش‌ها این دو عامل ترسناک را با یکدیگر مرتبط کند. بدین ترتیب وقتی موش‌ها محلول را می‌نوشیدند، حتی در صورتی که صدای ناخوشایند پخش نمی‌شد، بازهم خشک شان می‌زد.

این آزمایش نشان داد که مغز، امکان برقراری ارتباط بین دو خاطره نامربوط را هم دارد.

سپس محققان، نورون‌هایی را که بین دو خاطره ارتباط برقرار می‌کردند، شناسایی کرده و با استفاده از تکنیکی موسوم به «اپتوژنتیک»، ارتباط بین دو خاطره را بدون کوچک ترین تغییری در هریک از دو، از بین بردند. در این شرایط بعد از حذف ارتباط دو خاطره، آزمایش پخش صدا در زمان نوشیدن محلول شکر تکرار شد ولی موش‌ها هیچ واکنشی نسبت به آن نداشتند. در حالی که به‌ طور مجزا از شنیدن صدا یا نوشیدن محلول شکر وحشت می‌کردند.

محققان امیدوارند روزی با بهره گیری از این تکنیک، انسان دردمند را از آفات خاطرات تلخ رهایی بخشند. خاطراتی که به صورت غیرعامدانه با نگاه به یک منظره، بارش باران، به مشام رسیدن یک بو به سراغ ذهن انسان افسرده می آید و زندگی را به چشمش تیره تار می کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا