اکسیر سلامت

کمبودهایی که باعث احساس سرما می ­شود

به گزارش آفتاب سلامت دمای بدن در افراد مختلف تفاوت دارد. بدین معنی که در برخی افراد دمای بدن به­ طور طبیعی بالا یا به ­طور طبیعی پایین است، با این حال در برخی موارد این شکل علت فیزیولوژی دارد. در ادامه به برخی از مهم­ ترین مواردی اشاره می­ شود که موجب سرمای همیشگی در بدن افراد می­ شود.

کمبود یا فقر آهن

احساس همیشگی سرما در دست­ ها یا پاها می­ تواند نشانه­ ای از ابتلا به کم­ خونی باشد. سلول­ های قرمز خون برای حمل اکسیژن به خون نیاز به آهن دارند و سطح پایین آهن می­ تواند منجر به صدمه به گردش خون و در نتیجه سردی اندامی مانند دست و پا شود.

گوشت قرمز رایج ­ترین منبع غذایی حاوی آهن است و سبزیجات برگ­ دار و حبوبات نیز منابع خوبی هستند، اما بهتر است با مواد مغذی غنی از ویتامین  C مانند فلفل قرمز مصرف شوند تا جذب بیشتری داشته باشند.

فقر ویتامین B2

کمبود این ویتامین می ­تواند موجب سردی، بی­ حسی و کمبود انرژی شود. بیشتر غذاهای غنی از ویتامین B2 منشاء حیوانی دارند. بنابراین معمولا گیاه­ خواران بیشتر دچار فقر این ویتامین می­ شوند، اما می­ توانند برای جبران ویتامین B2 از ذرت یا سیب­ زمینی استفاده کنند.

مشکلات تیروئید

هنگامی که بدن به اندازه ­ی کافی هورمون تیروئید تولید نکند، متابولیسم بدن برهم خورده و در نهایت فرد احساس سرما می­ کند.

دیگر علائم کمبود هورمون تیروئید ریزش مو و یا پوست است. برای پی بردن به اختلال کم ­کاری تیروئید باید برای آزمایش خون به پزشک مراجعه کرد.

کمبود وزن

کمبود وزن غیر طبیعی باعث احساس سرما در بدن شده و متابولیسم بدن را نیز کند می­ کند. استفاده از غذاهایی با کالری متراکم مانند ماست، میوه ­های خشک، و انواع مغزها برای افزایش طبیعی وزن مفید است.

کم­ آبی بدن

هنگامی که بدن به اندازه­ ی کافی آب دریافت نکند، گردش خون به­ طور موثر صورت نمی ­گیرد و درجه حرارت بدن کاهش می ­یابد، بنابراین برای هیدرانه ماندن بدن بهتر است در طول روز حداقل ۸ لیوان معادل ۲ لیتر آب نوشیده شود.

نویسنده: دکتر احمد رهنمای چیت ساز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا