اکسیر سلامت

کریسپر شریک دزد یا رفیق قافله

از جمله فناوری ­های جرم شناسی، بررسی DNA برای شناسائی مجرمین از روی نمونه ­ی مو، خون و دیگر آثار به­ جا مانده در صحنه­ ی جرم است که به این فناوری، انگشت­ نگاری ژنتیکی اطلاق می ­شود.

پرفسور «جورج چرچ» George Church استاد دانشگاه هاروارد که از متقدمان استفاده از روش کریسپر است، درباره­ ی بعضی قابلیت ­های Crispr این قیچی جراحی­ های ژنتیکی هشدار داد.

چرچ عنوان داشت: تبهکاران می­ توانند از روش ویرایش ژنتیکی برای خلاصی از سوابق مجرمانه­ ی خود در آرشیو مراکز وابسته به قانون، سوء استفاده کنند.

مهندس ژنتیک می ­تواند با استفاده از Crispr  ژن­ های مضر را خاموش کرده و یا DNA های معیوب را ترمیم کند.

در این مقطع زمانی نگاه­ های زیادی به Crispr  دوخته شده و متخصصین ژنتیک امیدوارند تا با استفاده از قابلیت­ های این قیچی مولکولی، بتوانند بیماری­ های ژنتیکی مانند کم­ خونی سلول داسی شکل، فیبروز کیستیک و دیستروفی عضلانی را درمان کنند.

این استاد ژنتیک ­دان هاروارد خاطرنشان کرد: کیت­ های کریسپر را می­ توان با هزینه­ ای حدود ۱۵۰ پوند به صورت آنلاین خریداری کرد.

وقتی خبرنگار روزنامه­ ی انگلیسی The Daily Telegraph از جورج چرچ پرسید: آیا کریسپر می­تواند DNA را به نحوی تغییر دهد که شواهد پزشکی قانونی علیه متهم یا مجرم بی ­اعتبار شود؟ در پاسخ گفت: با فناوری ­های موجود به راحتی می­توان این کار را  انجام داد و حتی با روش پیوند سلول بنیادی هم می­ توان هویت ژنتیکی جدیدی پیدا کرد.

در سال گذشته، «جوسیا زاینر» Josiah Zayner ، از متخصصان سابق ناسا با استفاده از فناوری کریسپر در جهت افزایش توده عضلانی بازوی خود، ویرایش ژنتیکی انجام داد و با این کار، سهل­ الوصول بودن Crispr و ساده بودن ویرایش ژنتیکی را به نمایش گذاشت. زاینر که از دانشگاه شیکاگو دکترای بیوشیمی و شیمی مولکولی دارد، در وبلاگ شخصی­ اش علاقمندان ویرایش ژنتیکی را به خود درمانی دعوت کرده است.

پرفسور جورج چرچ  گفت: «من فکر می­کنم Crispr واقعا ساده ­تر از پیوند سلول ­های بنیادی است زیرا در پیوند سلول­ های بنیادی به ابزار درمانی و آزمایشگاهی گران­ قیمت و حضور متخصصان مختلفی نیاز داریم در حالی­که ویرایش کارآمد کریسپر راحتی زاینر هم می­ تواند به تنهایی انجام دهد».

انتظار می­رود در سال جاری اولین آزمایش Crispr در اروپا برای درمان بیماری تالاسمی بتا انجام گیرد.

برخلاف هشدارهای سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مبنی بر ممنوعیت فروش محصولات ژن‌درمانی فاقد مجوز، دکتر زاینر کیت‌های جراحی ژنتیکی مبتنی بر کریسپر را به صورت آنلاین به متقاضیان عرضه می­ کند.

«جوسیا زاینر» پیش­تر، طی مصاحبه با گاردین عنوان کرده بود: «ما برده ­ی ژنوم‌های­مان هستیم».

او معتقد است بشریت با کمک گسترش مهندسی ژنتیک DIY، نژاد جدیدی از ابربشر ایجاد خواهد کرد.

زاینر در بخشی از مصاحبه­ ی مذکور گفت: روزی را می­ بینم مردم به مکان­ هایی مانند سالن تتو می‌روند و به جای انجام تتو، ژن‌های آماده­ ی انتقالی را برمی­ گزینند که انتخاب­ های عضلانی شدن، تغییر رنگ مو یا چشم و موارد دیگر را در دسترس­ شان قرار می­ دهد.

این بیوشمیست اظهار داشت:DNA  هر انسانی تعیین­ کننده­ ی یک نژاد خاص است و تصور من این است که در آینده ­ی نزدیک نژادهای مختلف موجود در اثر ویرایش ­های ژنتیکی به نژاد جدیدی مبدل خواهند شد. این هکر زیستی، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکتی به نام The Odin است. وی یک راهنمای رایگان برای علاقمندانی که می‌خواهند کیت‌های جراحی ژنتیکی او را خریداری کنند، تهیه و منتشر کرده است.

دکتر «الینور گراهام» Eleanor Graham، مدیر برنامه­ ریزی در واحد قوانین علوم پایه در دانشگاه نورث بریج در موازات اظهارنظر جورج چرچ عنوان داشت: جنایت کاران تحت تعقیب می­ توانند از Crispr در جهت ویرایش DNA خود استفاده کرده و آن را تغییر دهند اما تاکید کرد چنین کاری به مداخله­ ی پزشکی «نسبتا شدید» محتاج است.

متخصصان گفتند: که تزریق سلول­ های بنیادی یا پیوند مغز استخوان از یک اهدا کننده هم همین تاثیر را دارد.

«دیوید ویلسون» David Wilson، استاد ارشد جرم شناسی در دانشگاه شهر بیرمنگام، گفت: «من فکر می­ کنم که همیشه ویژگی چابکی خرگوش و کندی حرکت لاک­پشت بین جرم­ورزی مجرمان و اجرای قانون وجود دارد، زیرا همیشه جنایت کاران راه­ های تازه ­ای برای فرار از سیستم عدالت پیدا می ­کنند».

در حال حاضر راه ­های فرار از عواقب آثار جرم به­ جا مانده در صحنه­ ی جنایت، بسیار محدود است.

دکتر «الکساندر گری» Alexander Gray، سرپرست تحقیق در مرکز پژوهش­ های پزشکی قانونی لورهولم Leverhulme از دانشگاه داندی  University of Dundee، اظهار داشت: ویرایش ژنتیکی در کبد موش نشان داده است که DNA جدید در نهایت جایگزین کد ژنتیکی می­ شود اما انجام این تغییرات ژنتیکی برای انسان می­ تواند فرایند دشوارتری پیش رو داشته باشد.

«اگر سوابق شما در پایگاه اطلاعات قانونی ذخیره شده باشد و شما DNA خود را تغییر دهید، ممکن است قانون در شناسایی هویت ژنتیکی شما دچار مشکل شود، اما من فکر می­کنم رسیدن به این مرحله کار بسیار دشواری خواهد بود».

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا