اخبار پزشکی جهانمسیر سلامت

کاهش قیمت دارو در امریکا واقعیت یا لاف

به گزارش آفتاب سلامت کاهش قیمت دارو از وعده های  دونالد ترامپ در طول مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود. او طرح به بار نشسته “مراقبت مقرون به صرفه” اوباما را تبلیغی قدرتمند و مستمر در راستای محبوبیت بیشتر حزب رقیب می دید. به همین خاطر این پدیده درمانی موسوم به اوباماکر در طول به قدرت رسیدن ترامپ با انواع کارشکنی ها و اخلالگری های دولتی مواجه گردید اما مجلس سنا با توقف لایحه ای که خود تصویب کرده بود، بارها مخالفت کرد.

از سخنرانی های تبلیغاتی ترامپ برای کم کردن از محبوبیت طرح اوباماکر می توان به این فراز اشاره کرد:

“یکی از بزرگترین اولویت های من کاهش قیمت داروهای تجویزی در آمریکاست. در بسیاری از کشورهای دیگر، این داروها بسیار ارزانتر از آنچه ما در ایالات متحده پرداخت می کنیم خریداری می شوند. به همین دلیل است که من قصد دارم تا نابسامانی قیمت گذاری بالای داروها را به عنوان یکی از اولویت های اصلی اصلاح کنیم. قیمت ها پایین خواهد آمد. “

منتقدین و تحلیل گران رویدادهای پزشکی و دارویی به دولت ترامپ اظهار داشتند: “در بسیاری از کشورها، دولت ها خریدار اصلی دارو هستند و قیمت ها را به طور مداخله جویانه دیکته می کنند. این کنترل بر قیمت های دارو در کانادا ، ژاپن ، کره و برخی دیگر از بازارهای دارویی به طور قابل توجهی انگیزه های سرمایه گذاری در زمینه داروسازی را از بین می برد.”

گروه دیگری از منتقدین، ترامپ را به اظهارات تبلیغاتی و در عین حال تو خالی و فاقد ساختار عملی متهم کردند.

ترامپ اخیرا در سخنرانی های خود برای کاهش دارو، مطالبی کلی و مبهم ایراد می کند. بطور مثال:

“اینک طوفانی در راه است اما من آن را کنترل خواهم کرد.آنها ثروتمند هستند اما پس از این دیگر نخواهند بود.”

منتقدین عنوان می کنند یکی دیگر از نیازهای ضروری مردم امریکا مسکن مناسب است. ترامپ که با تهدیدهای کلامی در زمینه دارو اصل تجارت آزاد را زیر سوال برده است چرا در زمینه ساخت و سازهای شرکت عظیم برج و بارو سازی خود برای ارزان سازی مسکن حاضر به هیچ گونه چشمپوشی از منافع خود نیست؟

اما آلکس آذر وزیر بهداشت امریکا، که خود در گذشته از مدیران دارویی بوده است، حرفهای سنجیده تری مطرح کرده است.او اخیرا در راستای عزم دولت برای کاهش قیمت دارو گفت: “دولت به عنوان بزرگترین پرداخت کننده هزینه های خدمات بهداشتی، از نفوذ قابل توجه خود استفاده خواهد کرد تا بازار دارویی امریکا را به سوی قیمت پایین محصولات دارویی سمت و سو دهد.”

نانسی لاموند Nancy LeaMond، معاون اجرایی دونالد ترامپ و ریاست سازمان AARP در راستای تلاش برای کاهش قیمت دارو عنوان کرد: مشکل گرانی داروها از تمام خطوط حزبی عبور کرده است. نظرسنجی های مردمی در امریکا نشان می دهد اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی ها، در تمامی طیف های سیاسی خواستار اقدام موثر کنگره امریکا برای حل این مشکل است. هیچ دلیل قابل توجیهی برای آمریکایی ها وجود ندارد تا برای تهیه داروهای مورد نیاز خود بالاترین میزان پرداخت در جهان را هزینه کنند. داروها با قیمت بالا به همه اقشار آسیب می رسانند، و سالمندان که به طور متوسط ​​۴٫۵ بار در ماه دارو مصرف می کنند، به طور  ویژه از این گرانی دارو آسیب می بینند “

اما این اظهارات نیز به نوعی، درد دل کردن مسئولین با مردم ارزیابی شده و گام موثری در راستای ارزان سازی دارو به حساب نمی آید.

دونالد ترامپ پس از آنکه با بی تفاوتی و عدم متابعت از سوی داروسازی ها مواجه شد، به اقدامات نمایشی و تصنعی روی آورد. در این سناریو، شرکت فایزر قیمت شماری از داروهای خود را افزایش داد. دونالد ترامپ در توئیتی وطن دوستانه مدیرعامل فایزر را به کاهش قیمت دارو برای هموطنان امریکایی دعوت کرد و مدیرعامل فایزر با عنوان کردن اینکه تحت تاثیر قرار گرفته است قیمت های خود را به بهای اولیه تنزل داد. در این حال ترامپ پیروزمندانه به میدان آمد و از ارزان سازی دارو اظهار خرسندی کرد و از همه داروسازیها خواست تا حرف شنوی فایزر را آینه عبرت خود سازند.

در نوعی کشتی امریکایی Professional wrestling که ترامپ جزو علاقمندان آن است، سناریست های تحت استخدام برای قهرمانهای این ورزش رزمی نمایشی، صحنه آفرینی و دیالوگ نویسی می کنند و کشتی گیرها از زمانی که پا به رینگ مبارزه می گذارند، تمام اعمالشان از روی متن نوشته شده صورت می پذیرد. امریکایی ها چندین دهه بطور اعجاب آوری جزو هواداران کشتی Professional wrestling هستند.

ترامپ در سناریوی فایزر از مدل Professional wrestling استفاده کرده است تا شاید بتواند هم امریکایی های منتظر را خوشحال کند و هم داروسازیهای دیگر را به ارزان کردن محصولات شان ترغیب نماید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا