مسیر سلامت

کاربردهای هوش مصنوعی در دانش پزشکی

هوش مصنوعی به کار گرفته شده در زمینه­ ی بهداشت و سلامت، در حال رشد پیش رونده به سوی یک پزشک همیشه در دسترس است.

گفتگوهایی که به زودی برقرار خواهند شد:

سلام من دکتر ربات هستم چگونه می­توانم به شما کمک کنم؟

الو سلام من سارا هستم.۲۴ سال سن و ۵۸ کیلو وزن دارم. گلوی من می سوزد. تب خفیفی هم دارم.

سارای عزیز، دمای بدن شما در حال حاضر چقدر است؟

۳۸ درجه سانتیگراد

وقتی سرتان را به چپ و راست می­ چرخانید چه احساسی دارید؟

احساس سرگیجه می­کنم. بیماری من چه می­تواند باشد؟

الان چه مدت است احساس ناخوشی دارید؟

دو تا سه ساعت گذشته دچار احساس بیماری شده ام.

آیا علائم دیگری هم دارید؟

سرم هم درد می­ کند

ادامه این سوال و جواب­ ها، محدوده ­ی بیماری ­های احتمالی را در ذهن هوش مصنوعی، کوچک­تر و کوچک­تر می­کند تا سرانجام به آخرین گمانه زنی­ ها می­رسد.

حکومت بر جهان از آنِ اولین کشوری است که هوش مصنوعی Artificial Intelligence را از آن خود سازد.

این گفته­­ ی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است که آن­چه را روسای کشورهای دیگر در نهان می­ گویند آشکارا در سخنرانی علنی بر زبان رانده است.

سیاست­مداران به دنبال کسب قدرت بیشتر از توانایی هوش مصنوعی هستند و ضمن حمایت از هر تلاش داخلی، درصدد دستیابی به هوش مصنوعی، حتی از سرقت اطلاعات و جاسوسی در مراکز علمی کشورهای رقیب نیز رویگردان نمی­ شوند.

در حال حاضر شرکت گوگل، دستیار هوشمند و صوتی گوگل هوم را برای هواداران خود توسعه داده است.Facebook’s Messenger یک برنامه­ ی کاربردی پیام­رسانی از سوی شرکت فیس‌بوک است که برای کاربران ارتباط آوایی و نوشتاری فراهم می‌کند. شرکت آمازون، چت بات هوشمند الکسا را ساخته است و شرکت اپل نرم افزار هوشمند سیری را به طرفداران محصولات خود عرضه داشته است.

در این میان چت بات ­ها و نرم افزارهای صوتی هوشمند دیگری نیز ارائه شده و می­ شوند که کارکرد آن­ها شنیدن هوشمندانه و سخن گفتن خردورزانه است و این رقابت شانه به شانه به طور بی وقفه و شتاب زده­ای با حمایت پنهان و آشکار دولت­ ها ادامه دارد.

برخی نیز درصدد به خدمت درآوردن هوش مصنوعی Artificial Intelligence در راستای خدمات پزشکی و بهداشتی هستند.

شرکت آی.بی.ام با همکاری چند بیمارستان در آمریکا، در تلاش است تا هوش مصنوعی واتسون خود را به یک دستیار پزشکی بی­ نظیر تبدیل سازد. این دستیار پزشکی در تشخیص بیماری­ ها و به­ خصوص سرطان، به یاری پزشکان خواهد شتافت. واتسون با به­ خاطرسپاری ویژگی­ های تمام بیماری­ های جهان از طریق مطالعه پرونده بیماران، گمانه­ زنی­ های قریب به واقعیت خود را در معرض قضاوت پزشکان قرار می­دهد. واتسون توانایی خواندن ۴۰ میلیون سند پزشکی را در ۱۵ ثانیه دارد و می­تواند مناسب­ ترین درمان­ ها را به پزشکان پیشنهاد کند.

شرکت گوگل نیز Google’s DeepMind نرم افزار هوش مصنوعی مشهور خود را با دعوت از متخصصان مراکز بهداشت و سلامت هم­زمان در زمینه­ ی مطالعه پرونده­ های پزشکی و تشخیص بیماری­ ها و پیشنهاد درمان ­های مناسب، توسعه می­ دهد.

شرکت Artefact در سیاتل یک کلینیک روباتیک هوشمند و متحرک طراحی کرده که برای معاینه­ ی بیمار به سمت او حرکت می­کند. این کلینیک مجهز به حس­گرهای فشار است که وزن، توازن بدن، قامت بدن و BMI فرد را کنترل می­کند و می­تواند تحلیلی آکوستیک از تنفس و ریتم ضربان قلب فرد مورد نظر تهیه کند و وضعیت سلامتی و بیماری او را تعیین نماید.

یک کمپانی چینی به نام Infervision توانسته هوش مصنوعی را در خدمت تشخیص پزشکی در زمینه­ ی تصویربرداری درآورده و رشد آغازین تومورها را در تصاویر رادیوگرافی تشخیص دهد که این توانایی هوش مصنوعی به زعم ناظران از مهارت و سرعت غیرقابل رقابتی برخوردار است.

محققین دانشگاه استنفورد نوعی شبکه ­ی عصبی مصنوعی را به نام Deep convolutional neural networks ابداع کرده‌اند که می‌تواند با دیدن پوست، مراحل ابتدایی رشد سرطان پوست را در حد یک متخصص پوست تشخیص دهد.

تیمی از محققین دانشگاه ناتینگهام در انگلستان سیستم هوش مصنوعی را توسعه داده ­اند که با تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی در مورد بیماران می­ تواند با اعلام خطر و ارائه راهکارهای درمانی، ۷۶٫۴ درصد از میزان سکته قلبی بیمارانی که پرونده آنان را مطالعه کرده بکاهد.

محققان دانشگاه فرایبورگ در آلمان تحت سرپرستی پروفسور«تونیو بال» عصب‌شناس، نشان دادند که چگونه یک الگوریتم خودیادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند سیگنال‌های مغز انسان را که توسط «الکتروانسفالوگرام» (EEG) اندازه گیری شده است، رمزگشایی کند.

این سیستم هوش مصنوعی می‌تواند برای تشخیص زودهنگام تشنج‌های صرعی، بیماری­های فلج کننده یا تشخیص بیماری­های عصبی استفاده شود.

راندان فری، استاد دانشگاه تورنتو و موسس شرکت دیپ ژنومیکس که در دو حوزه­ ی یادگیری ماشینی و پزشکی ژنومی اشراف کامل دارد، تصمیم گرفته است از یادگیری عمیق یا شبکه‌های عصبی بسیار بزرگ به منظور تحلیل داده‌های ژنومی استفاده کند و بیماری­ هایی را که بر اثر جهش ژنتیکی گریبان انسان را می­گیرند متوقف سازد.

هم اکنون نرم افزارهای زیادی ساخته شده­اند که با سوال­های عرضه شده و جواب­های دریافتی از بیماران، آنان را در اشراف به بیماری خود یاری می­دهند. نرم افزارهایی برای مدیریت داروهای در حال مصرف ارائه شده­اند که زمان مصرف داروهای مختلف را به بیماران یادآور می ­شوند و همه این خدمات تدوین شده و در دست تدوین مبتنی بر هوش مصنوعی Artificial Intelligence با علامت اختصاری AI هستند که در حال متحول سازی نحوه زندگی انسان­هاست و این تازه آغاز راه است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا