تفسیر سلامت

کابوی داروخانه ها / Drugstore Cowboy

به گزارش آفتاب سلامت کابوی داروخانه ها، قصه جوانانی است که سرگردان و مریض احوال به جای درمان، به تسکین دهنده ها روی می آورند.

باب، رئیس گروه و همسرش دایان در جوار ریک و همسرش نیدین به عصیان گری و بزهکاری مشغول می شوند.  دو زوج خلافکار که می خواهند تلخی های زندگی خود وکمبودهایشان را با مسکن های داروخانه ها فراموش کنند به زودی تحت تاثیر جاذبه شیطانی مخدر به سارقین حرفه ای داروخانه ها مبدل می شوند. گنتری پلیس پورتلندِ اورگون، مامور می شود تا این گروه معتاد را متوقف کند ولی با زخمی شدن یکی از افراد تحت امر وی، قسم می خورد عاملین را دستگیر کند.

مصرف بیش از اندازه مخدری قوی، موجب مرگ نیدین می شود و باب که تهیه کننده مخدر بوده، در شوک مرگ او از مخدر روی برمی گرداند و عزم ترک اعتیاد می کند.

اما سایه های بلند گناهان قدیمی، زندگی اش را در بر می گیرد. گنتری به او هشدار می دهد افسری که در عملیات تعقیب و گریز زخمی شده، باب را در صدمات فیزیکی خود مقصر می داند و درصدد انتقام از اوست. اعضای گروه دوباره به سراغش می آیند. همسرش که اینک با ریک همراه شده به او مخدر می دهد ولی باب دیگر قصد استعمال مخدر را ندارد و آن را به گنتری تحویل می دهد. دیوید، افسر مجروحی که باب را مسبب زخمی شدن خود می داند، به سوی او آتش می گشاید و باب مصدوم می شود. گنتری از باب، هویت عامل تیراندازی را می پرسد ولی باب حاضر به معرفی دیوید نمی شود.

جوانان این داستان برای مخاطبینی که در داروخانه کار می کنند، شخصیت های ملموس و آشنایی هستند. جوانانی که با خواهش، تهدید و تطمیع خواستار داروهای مخدر هستند. جوانانی که اگر از داروخانه ناامید شوند به مطب پزشکان می روند تا آن چه را که تمنا دارند از پزشک بخواهند نسخه نوشته تا دوباره در مراجعه به داروخانه بخت خود را برای تهیه مخدر بیازمایند.

این فیلم به طور شعاری به نصیحت معتادان نمی پردازد بلکه به واکاوی روانشناختی دردها و آسیب های روحی انسان اهتمام می ورزد. زخم هایی که از تربیت و شرایط نشات می گیرد و جوان دردمند، ناآگاهانه به جای درمان به تسکین بسنده می کند.

سال تولید: ۱۹۸۹

کشور تولید کننده: آمریکا

کارگردان: گاس وان سانت

فیلمنامه‌نویس: دایان یوست و وان سانت

برمبنای رمانی نوشته جیمز فوگل

فیلمبردار: رابرت یومان

آهنگساز (موسیقی متن): الیوت گُلدنتال

هنرپیشگان: مت دیلن، کلی لینچ، جیمز له‌گراس، هیتر گراهام، ماکس پرلیچ، جیمز رمار و ویلیام باروز.

نوع فیلم: رنگی

مدت زمان: ۱۰۱ دقیقه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا