مسیر سلامت

ژن های تعیین کننده ی طول عمر زیر ذره بین شورای تحقیقات پزشکی

سرنوشت زیستی والدین و ویژگی­ های ژنتیکی ما ارتباطی حیاتی، اثبات شده و علمی دارند که دانشمندان درصدد شناسایی هر چه بیشتر آن هستند.

دانشگاه اکستر دوون University Of  Exeter Devon در جنوب غربی انگلستان گروه ی از دانشمندان را مامور کرد تا با بررسی عوامل طول عمر و ویژگی­ های ژنتیکی، زمینه ساز تحولاتی در این­ باره شوند.

به دنبال مطالعات اخیر پژوهشگران در زمینه­ ی تعیین عوامل طول عمر انسان، روشن شد که ژن­ های مختلفی به صورت مشترک بر مقدار عمر انسان تاثیر دارند و یک ژن خاص را نمی­ توان به عنوان عامل کمیتی عمر شناخت.

این مطالعه، توسط شورای تحقیقات پزشکی Medical Research Council مدیریت شده و در همکاری با تعدادی از دانشگاه­ های ایالات متحده انجام گرفته است، در این تحقیق، جستجوی گسترده­ ای بر روی ژنوم انجام شده است تا سرنوشت ژنتیکی والدین شرکت­ کنندگان با فرزندان مقایسه شده و رد ژن ­های موثر در فرایند طول عمر انسان دنبال گردد.

پژوهشگران، ۳۸۹۱۶۶ داوطلب را در این مطالعه­ ی بزرگ، مورد سنجش­ های پیچیده و آکادمیک خود قرار دادند. نمونه­ های DNA داوطلبان، حاوی اطلاعات مبسوط ژنتیکی از والدین بیولوژیکی آن­ها نیز بود، که در این تحقیق کم نظیر، پس از استخراج به طور ویژه مورد ارزیابی قرار گرفت.

مجله­ ی پزشکی پیری journal Aging NY نتایج این تحقیق گسترده و کم سابقه را در شماره­­ ی اخیر خود منتشر کرده است.

در تحقیقات پیشین، هشت ژن در زمینه طول عمر شناسایی شده بود، که عمدتا در بیماری­ های قلبی و زوال عقل دخیل بودند. اما در آخرین مطالعه ­ی منتشر شده در مجله Aging NY این تعداد به ۲۵ ژن افزایش یافته است که به ­طور جداگانه به طول عمر مادر یا پدر اختصاص دارند.

دکتر «لوک پیلینگ» Luke Pilling از پژوهشگران ارشد این تیم تحقیقاتی درباره­ ی نتایج تحقیقات انجام گرفته اظهار داشت: «ما موفق به شناسایی مسیرهای تازه­ای شده­ ایم که با گسترش آن انسان قادر می­شود عمر طولانی­ تری را تجربه کند.

این مسیرها و ژن­ ها به اندازه­ ی موارد کشف شده­ ی پیشین دارای اهمیت هستند. به وسیله­ ی این یافته ­ها، بیماری­ ها و عوارض التهابی و قلبی عروقی، تحت کنترل درآمده و سرنوشت زیستی انسان را قابل تغییر می­ سازد. خطر ابتلا به مرگ زودرس کاهش یافته و بهبود و سلامتی بیشتر از گذشته در دسترس آدمی قرار می­گیرد».

این محققین بین­ المللی در بررسی­ های گسترده ­ی خود موفق به کشف ژن­ هایی شده ­اند که با مدت عمر والدین هر فرد، ارتباط داشته و دانشمندان تلاش می­ کنند با مهندسی این ژن­ ها بتوانند به عمری طولانی­ تر دست یابند.

ژن­ های مرتبط با پیری متعاقب آسیب­ هایی که به سلول ­ها وارد می­ شود در وضعیت سکون و انجماد قرار می­گیرند، این ژن­ ها، نقش مهمی در طول عمر انسان دارند. ژن ­های مرتبط با بیماری­ های التهابی و بیماری­ های خود ایمنی در این میان عوامل تعیین کننده­ای در سلامت و طول عمر هستند و دانشمندان با مهندسی آن­ها خواهند توانست عمر طولانی­ تری را در سرنوشت زیستی وی رقم زنند.

پرفسور «دیوید ملزر» David Melzer سرپرست گروه پژوهشی درباره­ ی نتایج مطالعات طول عمر اعلام کرد: «پژوهش­ های تازه­ای که انجام گرفته به دانشمندان کمک می­ کند تا راه­ های جدیدی در اقدامات درمانی برگزینند و مواردی هم­چون بیماری­ های قلبی، فشار خون و سطح کلسترول با چگونگی زندگی و  طول عمر رابطه­ ای مشخص دارند. در این میان انتخاب روش­ های زندگی سالم نقشی بسیار مهم دارد و احتمالا می ­تواند اثرات منفی بسیاری از ژن­ های کشف شده را محدود سازد.

دکتر «جورج کوشل» George Kuchel ، از پژوهشگران مطالعه­ ی مذکور اظهار داشت:

«یافته ­های اخیر تعداد ژن­ های مرتبط با طول عمر را افزایش داده است. با این حال، مهم­تر از همه­ ی آن­ ها، دانش رو به رشدی است که هر روز مجهولی از آن به معلوم تبدیل می ­شود. مسیرهای بیولوژیکی کشف شده، راه ­های تازه­ای برای دخالت­ های پزشکی در راستای تثبیت سلامتی و افزایش طول عمر مهیا کرده است».

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا