تفسیر سلامت

چگونه سرنوشت از کودکی یتیم، پزشکی نویسنده ساخت

به گزارش آفتاب سلامت دکتر «ویلیام سامرست موآم» (William Somerset Maugham) داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس مشهور انگلیسی ۲۵ ژانویه ۱۸۷۴ به دنیا آمد و ۱۶ دسامبر ۱۹۶۵ پس از ۹۱ سال درگذشت.

وی تا ۱۰ سالگی در پاریس زندگی کرد. در مدرسه‌های کینگز و کنتربری درس خواند و در دانشگاه هایدلبرگ تحصیل کرد. «سامرست موآم» در رشته پزشکی فارغ التحصیل شد و مدتی را نیز در بیمارستان سنت تامس در حرفه پزشکی به فعالیت پرداخت.

او از پرکارترین داستان نویسان قرن بیستم بود و در زمان حیاتش میلیون ها نسخه از داستان های بلند و کوتاه و نمایشنامه‌های وی به زبان‌های مختلف ترجمه و به فروش رفت.

در سال های دهه ۱۹۳۰ او پردرآمد ترین نویسنده جهان بود. هنرپیشگان سرشناس هالیوود مثل گرتا گاربو، ریتا هیورث و نائومی واتس در فیلم‌هایی که براساس داستان های سامرست موآم ساخته شد بازی کرده‌اند.

مادر سامرست موآم وقتی که او هشت ساله بود بر اثر ابتلا به بیماری سل درگذشت و پدرش نیز سه سال بعد بر اثر سرطان چشم از جهان فروبست.

پس از این حوادث بود که «هنری موآم» عموی ویلیام با شغل کشیشی در شهر ویتستابل عهده دار نگهداری او شد. هنری همراه همسرش در اقامتگاهی مخصوص کشیش شهر ویتستابل زندگی می‌کرد. مدیر جشنواره بزرگداشت سامرست موآم «ویکتوریا فالکونر» می‌گوید: «او قبل از این حوادث هیچ گاه عموی خود را ندیده بود و زندگی در محیط خشک و ریاضت کشانه منزل یک کشیش مسلماً تاثیر ویران گری روی او به جا گذاشت. سال های زندگی موآم در ویتستابل دوران شادی نبود.» زبان اصلی موآم در دوران کودکی فرانسوی بود و به خاطر ندانستن زبان انگلیسی در دوران مدرسه در شهر کانتربوری دچار لکنت زبان شد. خانم فالکونر می‌گوید: «به اعتقاد من علاقه او به کتاب و مطالعه از همین دوران شروع شد. او کتاب را کشف کرد و مطالعه برای او گریزی بود از این شرایط دشوار و به همین خاطر می‌توان گفت که شهر ویتستابل روی زندگی او به عنوان یک نویسنده تاثیر فراوانی داشته است.»

سامرست موآم با اطمینان از قدرت خلاقیت ادبی اش علی رغم این که در رشته پزشکی فارغ التحصیل شده بود، ولی تصمیم داشت این حرفه را رها سازد تا به طور تمام وقت به نویسندگی بپردازد. موفقیت اولین رمان او به نام «لیزای لمبث» چاپ ۱۸۹۷ سبب شد تا حرفه پزشکی را برای همیشه رها کرده و تمام وقت به نویسندگی روی آورد.

در سال ۱۹۰۸ توفیقات او به حدی رسید که به طور همزمان چهار نمایشنامه او در تئاترهای شهر لندن روی صحنه اجرا می شد. سامرست موآم در داستانی به نام پایبندی‌های انسانی که شبیه به زندگی نامه نوشته شده است، از دوران زندگی در شهر ویتستابل به عنوان ایام غم انگیزی یاد کرده است.

داستان این کتاب ماجراهای یک پسربچه یتیم است که توسط عمو و زن عموی خشکه مقدس خود و در شهر کوچک ماهیگیری به نام بلک استیبل بزرگ می‌شود. ولی بعدها این شهر را رها می‌کند، به پاریس می‌رود و در آن جا توانایی های هنری اش به بار می نشینند.

او جزء اولین نویسندگانی است که توانست تنها با حق التالیف آثارش ثروتی کلان به دست آورد. او نمایش نامه نویس، رمان نویس و داستان کوتاه نویس چیره دست و پرکاری بود. در طول عمر ۹۱ ساله اش ده ها جلد کتاب منتشر کرد که از آن میان می توان به ۲۰ جلد رمان، ۲۵ نمایش نامه، ده ها داستان کوتاه اشاره کرد.

از رمان «پیرامون اسارت بشری» او در سال ۱۹۱۵ که شرح حال معنوی و فکری اوست و شاهکار او به حساب می آید چنان استقبال شد که به او این امکان را داد که مطابق میل خود به زندگی بپردازد. او سفر به دور دنیا را آغاز کرد و تمام اروپا، شرق دور و آمریکا را سیاحت کرد. پس از جنگ جهانی اول در جنوب فرانسه ساکن شد و تا زمان مرگش در سال ۱۹۶۵ در همان جا زندگی کرد.

«در آثار موآم علاقه شدیدی به زندگی پرشور و رنگارنگ دیده می شود. علاقه  به کشف و آموختن و پی بردن به اختلاط های اسرارآمیز روح و سرنوشت بشری. موآم در برابر همه ی حوادث و برخوردها، وضع دانشمندی زیست شناش و هم چنین مردی ماجراجو را به خود می گیرد تا بتواند به معرفت وسیع تری دست یابد، حتی می توان گفت طرز نگریستن او به تقدیر، همراه با معرفتی که از زندگی با آن همه تجربه های گوناگون به دست آورده، او را به نوعی فلسفه ی خاص رسانده است.

موآم رمان نویسی پرکار، والامقام و محبوب عامه است و این بر اثر استادی و زبردستی وی در هنر نقل و داستان پردازی است. داستان هایی که غالباً از جاذبه، درخشندگی و عمق برخورداراند. از نویسندگانی که تحت تأثیر سبک سامرست موآم بودند می توان از «جرج اورول»، «یان فلمینگ» (نویسنده داستان های جیمز باند) و «وی. اس. نایپل» برنده نوبل ادبیات نام برد.

تا امروز بیشتر از ۵۰ فیلم سینمایی از آثار سامرست موآم ساخته شده که برخی از این آثار به شرح زیر است:

 

پرده رنگی (فیلم ۲۰۰۷)

پیرامون اسارت بشری (فیلم ۱۹۳۴)

دایره (فیلم ۱۹۲۵)

سیدی تامسون (فیلم ۱۹۲۸)

کوارتت (فیلم ۱۹۴۸)

لبه تیغ (فیلم ۱۹۴۶)

لبه تیغ (فیلم ۱۹۸۴)

مأمور مخفی (فیلم ۱۹۳۶)

ماه و شش پشیز (فیلم ۱۹۴۲)

نامه (فیلم ۱۹۲۹)

نامه (فیلم ۱۹۴۰)

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا