مسیر سلامت

چاقی و اضافه وزن را به مسلخ مهندسی ژنتیک می‌برند

به گزارش آفتاب سلامت با توجه به مشغله‌های زندگی در عصر حاضر و امکانات و محدودیت‌های شناخته شده‌ی آن، انجام فعالیت‌های موثر ورزشی و حفظ تناسب اندام، کار آسانی نیست و از آن گذشته تعداد افرادی که قادر نیستند در حد چربی سوزی و تاثیرگذار ورزش کنند، بسیار زیاد است.

بر اساس گزارش فاکس نیوز دکتر «رونالد ایوانز Ronald Evans» مدیر موسسه‌ی مطالعات زیست شناسی سالک Salkدر کالیفرنیا، با رصد معضل جهانی اضافه وزن و چاقی، درصدد ساخت دارویی است که از فعل و انفعالات بدن ورزش‌کاران تقلید می‌کند. هم اکنون تیم تحقیقاتی موسسه‌ی سالک در مرحله‌ی تست دارو بر حیوانات آزمایشگاهی قرار دارند. این دانشمندان وعده داده‌اند، افراد سالمند، بیمارانی که به دلائل مختلف قادر به انجام حرکات ورزشی نیستند و کلیه‌ی افرادی که به هر دلیل دچار بی‌تحرکی فیزیکی هستند به‌زودی خواهند توانست با مصرف داروی ساخته شده‌ی آن‌ها، از امتیازات یک زندگی ورزشی برخوردار شوند.

آنان آخرین مراحل ساخت نوعی قرص تحت عنوان قرص ورزش را پشت سر می‌گذارند که قرار است بدون عرق ریختن، عضلات مصرف‌کننده را تقویت کرده، وضعیت قلب را بهبود بخشد و تنفس را به شکلی ایده‌ال دگرگون کند تا لذت سلامتی و عمر طولانی‌تر را به افراد کم تحرک ارزانی کند.

محققین سالک در لابراتوار «تشریح ژن» Gene Expression نتیجه‌ی پژوهش‌های خود را به شکل مقاله‌ای علمی در مجله‌ی پزشکی متابولیسم metabolism منتشر کرده‌اند.

دکتر رونالد ایوانز عضو ارشد این پژوهش علمی در تشریح مکانیزم دارو عنوان داشت ویژگی «قرص ورزش» این است که به جای سوزاندن قند بدن در راستای تأمین انرژی، چربی‌ها را می‌سوزاند. با این کار، قند مورد ‌نیاز بدن برای کسب انرژی لازم تأمین می‌شود. در واقع، ساز و کار این دارو طوری است که مصرف چربی های بدن را افزایش می‌دهد و مانع سوختن مواد قندی می‌شود. این همان فرایندی است که در فعالیت های بدنی سخت و ورزش رخ می‌دهد.

دانشمندان آزمایشگاه «تشریح ژن» روی شبیه‌سازی فرایندی تمرکز کرده‌اند که در ماهیچه‌ها روی می‌دهد بنابراین، این نوعی تغییر متابولیک از سوختن گلوکز تا سوختن چربی است.

دکتر ایوانز اظهار داشت: قرص ورزش از نوعی ترکیب شیمیایی موسوم به GW 1516 ساخته شده است که کیفیت ژنتیکی بدن را به حدی مطلوب باز می‌گرداند. مواد شیمیایی موجود در این قرص، فعالیت برخی از ژن‌ها را متوقف می‌سازد. این ژن‌ها عامل هدایت بدن برای تجزیه‌ی کربوهیدرات‌ها به انرژی هستند. از سوی دیگر، ژن‌هایی که فرمان سوزاندن چربی را می‌دهند، بر اثر مصرف این قرص فعال می‌شوند.

دانشمندان با مطالعه روی موش‌های آزمایشگاهی نشان دادند آن گروهی که از قرص ورزش استفاده کرده بودند ۱۰۰ دقیقه بیشتر می‌توانستند بدوند. علائم نشاط و سلامتی بیشتر در این موش‌ها جزو مشاهدات ثبت شده‌ی این پژوهش است. دکتر ایوانز اظهار امیدواری کرد طی یک سال آینده این دارو به مرحله تست انسانی برسد.

شایان ذکر است بر حسب آمار سازمان جهانی بهداشت بیش از یک میلیارد نفر در جهان اضافه وزن دارند که از این تعداد ۳۰۰ میلیون نفر چاق هستند. شیوع چاقی سلامت بسیاری از مردم جهان را تهدید می‌کند. بر اساس آمارهای مستندی از این دست، دانشمندان نسبت به شیوع چاقی در سراسر جهان که بزرگ‌ترین عامل بروز بیماری‌های مزمن محسوب می‌شود پی در پی هشدار می‌دهند.

دیابت در زمره یکی از بیماری‌های مزمنی است که به سایه‌ی چاقی معروف شده و بودجه‌های هنگفتی از مراکز درمانی دولت‌ها را به خود اختصاص داده است.

تولید چنین دارویی می‌تواند پیشروی خطرناک اضافه وزن و چاقی را در جهان متوقف ساخته و آبی بر آتش ناسلامتی باشد.

البته ماهنامه «آفتاب سلامت» با جستجو در آرشیو فعالیت‌های گذشته‌ی آزمایشگاه «تشریح ژن» در سالک و اظهارات قبل‌تر دکتر رونالد ایوانز، به وعده تولید قرصی به نام fexaramine مواجه شد که تحقیقات آن مربوط به سال ۲۰۱۴ بوده و در سال ۲۰۱۵ مطبوعاتی شده است. نتیجه تحقیقات مذکور نیز در مجله پزشکی Nature Medicine منتشر شده بود. در آن ایام دکتر رونالد ایوانز عنوان کرد موسسه‌ی سالک می‌خواهد قرصی عرضه کند که مصرف کننده پس از خوردن آن تصور مصرف یک وعده کامل غذایی را داشته باشد و پس از آن به ورزش و تحرک پرداخته و چربی‌های اضافه را بسوزاند. با توجه به این‌که تولید قرص fexaramine در حد رویکردی نظری باقی ماند و تست آن از روی موش‌های آزمایشگاهی فراتر نرفت، باید دعا کرد که قرص ورزش به سرنوشت fexaramine دچار نشده و یک میلیارد نفر مبتلایان به اضافه وزن بتوانند از تبعات تحقق چنین توفیقی بهره مند گردند.

دکتر رونالد ایوانز Ronald Evans

مدیر موسسه‌ی مطالعات زیست شناسی سالک  Salk

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا