نقد کاربردی

پیامدهای فن آوری هایی که می آیند

گاه برخی مراکز پزشکی پیشرو در ایران، دست به اقداماتی می­ زنند که انجام آن با توجه به سیستم عمومی حاکم بر اوضاع پزشکی، بهداشت و سلامت، واقعا حیرت­ آور است.

اخیرا خبری منتشر شد مبنی بر جمع ­آوری اطلاعات ژنتیکی ۱۵ هزار نفر در بانک ژنوم ایرانیان که بسترسازی بی ­نظیری برای آینده ­ی دانش­ های ژنتیکی در کشور به حساب می­ آید و به پشتوانه­ ی آن درمان ­های پیشرفته­ ای جایگزین روش­های معمول و متعارف خواهد شد.

این حرکت خودجوش و جسورانه هم­چنان در حال تکمیل و تکوین است و اطلاعات پزشکی ۱۵ هزار ایرانی برگزیده به­ طور پیوسته در بانک ژنوم، ثبت و ضبط می­شود تا اهداف اولیه­ ی توالی ­یابی آن تامین گردد.

چنین حرکت پیشرفته­ ای هنوز در بسیاری کشورهای مطرح دنیا در مرحله ­ی برنامه­ ریزی و طراحی قرار دارد و انتشار اخبار این اقدام از سوی ایران، چشم­ های شگفت ­زده­ ی دانشمندان زیادی در جهان را به سمت کشور ما گردانده است.

دستورالعمل‌های ارثی برای ساخت، پیش برد و نگهداری یک موجود زنده در ژنوم ذخیره شده است. به گروهی کامل از این دستورالعمل‌های استمرار حیات، ژنوم اطلاق می‌شود.

هم­چنان که داروهای پیشرفته­ ی «شخصی شده» بر اساس ژنوم اشخاص ساخته می­ شوند، از آن­سو می­ توان پس از دسترسی به ژنوم شخص یا اشخاص یا اقوام، با توسل به مهندسی معکوس، موجبات بیماری­ های هولناک و یا مرگ آرام و سریع صاحبان اطلاعات ژنتیکی را به فراخور موقعیت فراهم آورد.

پرفسور «دیوید کینگ» یکی از تحلیل­گران رویدادهای ژنتیکی می­ گوید:«ما نمی­توانیم از شخصی که اطلاعات ژنتیکی خود را در اختیار یک پژوهشگاه قرار می­ دهد، رضایت­نامه بگیریم چون حتی خودمان از افق استفاده ­ها و سوء استفاده­ های ژنتیکی مطلع نیستیم تا تبعات احتمالی را در متن رضایت­نامه به اطلاع اهداکننده­ ی اطلاعات ژنتیکی برسانیم. پس اهداکننده بی­ آنکه بداند چه مخاطراتی متوجه او، خانواده­ و قبیله­ ی او خواهد شد، اطلاعات ژنتیکی خود و نسل خود را با مراکز و کسانی که نمی­ شناسد به اشتراک می­ گذارد».

طبق هشدار «بیل گیتس» شیوع بیماری‌های عمدی و تروریستی در آینده با صفحه‌ نمایش کامپیوتر رقم می ­خورد. بیوتروریست می­ تواند با مهندسی ژنتیک یک نسخه­ ی آزمایشگاهی از ویروس هرپس زوستر یا آنفلوآنزای مرگ­بار و مسری تولید و منتشر سازد و در یک نوبت، جان ۳۰ میلیون نفر انسان را بگیرد.

برخی تحلیل­گران، منظور بیل گیتس از شیوع بیماری با صفحه نمایش کامپیوتر را «تغییرات ژنتیکی از راه دور» ارزیابی کرده ­اند.

اخیرا درمان ­هایی را با روش تغییرات ژنتیکی به کمک کامپیوتر انجام داده و می ­دهند که سوءاستفاده ­ی معکوس از این روش می­ تواند به تغییرات ژنتیکی در جهت نابودی انسان به­ کار برده شود.

البته پیش­ بینی مخاطرات، آمادگی برای مدیریت بحران­ های احتمالی است. تولد هر فن­ آوری تازه مخاطرات تازه­ای را نیز به دنبال دارد که به­ خاطر آن، ماشین عظیم توسعه و پیشرفت را خاموش نمی­ کنند.

سردبیر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا