تفسیر سلامت

پژوهش های آکادمیک حول تاثیرات ثروت بر سلامتی

در دنیا هیچ چیز ناراحت کننده تر از نگران استطاعت مالی بودن نیست‎. من از آن هایی که پول را حقیر می شمرند خیلی بدم می آید. این ها یا ریاکارند یا احمق. پول مثل حس ‏ششم می ماند که اگر نباشد آن پنج حس دیگر هیچ سودی ندارند. این را هم می شنوی که می گویند فقر ‏بهترین انگیزه ی هنرمند است، این ها نیش فقر را هرگز در جان و تن شان حس نکرده اند، این ها نمی دانند که ‏فقر چه بر سر و روزگار آدم می آورد، تو را به ذلت و حقارتی بی پایان می اندازد. بال تو را از جای می کند و ‏‏«روحت را مثل سرطان می خورد.‏‎ «سامرست موام»‎

محققان دانشگاه میشیگان و Northwestern Medical بر اساس پژوهشی مشترک و تازه به این نتیجه رسیده ­اند که از دست دادن ثروت شخصی ممکن است زندگی انسان را کوتاه کند.

به هیچ وجه جای شگفتی نخواهد بود اگر استرس مربوط به پول، روی سلامتی تأثیر منفی بگذارد. محققان برای نخستین بار نشان دادند که از دست دادن دارایی می­ تواند خطر مرگ را به ­طور قابل توجهی افزایش دهد.

آیا از دست دادن مقدار قابل توجهی از پول، می ­تواند طول عمر شخص خسران دیده را کوتاه سازد؟

پیش از این بررسی­ های مختلفی در طول سال­ها  انجام شده تا رابطه­ ی بین ثروت شخصی و سلامتی مورد بررسی قرار گیرد.

قریب به اتفاق عقیده دارند افراد ثروتمند نسبت به افراد کم پول، علاقه­ ی بیشتری به عمر طولانی­ تر دارند.

برباد رفتن مقدار قابل توجهی از پول، چیزی نیست که هر کسی بتواند به­ راحتی با آن کنار بیاید.

بر اساس مطالعه ­ی جدیدی که توسط محققان در Northwestern Medical در ایلینوی و دانشگاه میشیگان University of Michigan   در Ann Arbor انجام شده است، دریافتند که در یک دوره­ ی ۲۰ ساله، در هنگام بحران مالی بزرگ آمریکا، بیش از یک چهارم افراد با سن متوسط و سالمند دچار «شوک منفی ثروت»negative wealth shock  شده­ اند.

تاثیر شوک منفی ثروت

در این مطالعه، شوک منفی ثروت به عنوان از دست دادن ۷۵ درصد از دارایی شخصی در فاصله­ ی زمانی ۲ سال مورد بررسی قرار گرفت. اگرچه در طول رکود بزرگ (از سال ۲۰۰۷ تا اوایل سال ۲۰۱۰) رقم تلفات ناشی از این بحران، در تمام انواع شرایط اقتصادی پایدار بود.

در واقع، افرادی که شوک منفی ثروت را تجربه کردند، در ۲۰ سال بعد ۵۰ درصد بیشتر از افرادی که این تجربه­ی بد را نداشتند، جان خود را از دست می ­دهند.

نتیجه ی بررسی این شد که فقدان ناگهانی ثروت در سن بزرگ­سالی یا سالمندی ۶۷ درصد خطر مرگ را افزایش داده است.

این نتایج، مطالعات قبلی را تأیید می­ کند که پس از رکود بزرگ اقتصادی پارامترهای بهداشتی کوتاه مدت مانند فشار خون، افسردگی، سوء مصرف مواد و اختلال عملکرد قلبی رشد متفاوت و قابل ملاحظه ­ای را نشان داد.

این نشان می­ دهد که پزشکان، نیاز به آگاهی از شرایط مالی بیماران خود دارند. وجود شوک ­های مالی در زندگی بیماران واقعیت ­هایی است که پزشکان باید از آن آگاهی داشته باشند. بیماران­شان ممکن است در معرض خطراتی باشند که سلامتی آنان را مورد تهدید قرار می ­دهد و پزشک در صورت آگاهی می ­تواند روش ­های مقابله با این ناملایمات ذهنی و روانی را به آنان بیاموزد و یا آنان را به مشاورینی معرفی کند که به کمک آنان بیمار بر استرس ­های خود فائق آید.

خوشبختی برآمده از ثروت یا فقر و قناعت؟

آیا در این ایده حقیقت وجود دارد که ما برای خوشحالی به پول نیاز نداریم؟ یا این فقط یک افسانه است که توسط ثروتمندان خلق شده است تا ضعفا به وضع موجود خود راضی باشند؟

دکتر Paul K. Piff  و دکتر Jake P. Moskowitzاز دانشگاه کالیفرنیا طیف وسیعی از احساسات مثبت مربوط به ثروتمند بودن را بررسی کردند و دریافتند که پول برای افراد مختلف، سبب­ساز شادی ­های مختلفی است.

نتایج کامل این تحقیق در مجله­ ی  Emotion منتشر شده است.

این دو محقق، ذهن ۱۵۱۹۹ آمریکایی را با پرسش ­های آکادمیک خود کاویدند. پرسش هایی حول محور احساساتی که شاید از داشتن ثروت حاصل شوند. حس سرگرم بودن، وقار، محبت، رضایت، شور و شوق، عشق و غرور در این سوالات دنبال شده است.

دکتر Paul K. Piff می­ گوید: «درآمد های ثروت ساز منافع زیادی دارد، از جمله بهبود سلامت و رضایت از زندگی، اما آیا این پدیده با خوشبختی بیشتری نسبت به سایرین همراه است؟ »

به طور مثال از شرکت کنندگان خواسته شد تا موافقت یا مخالفت خود را با این بیانیه مشخص کنند: «مراقبت از دیگران به من احساس گرمایی درونی می­بخشد». این سوال برای اندازه­ گیری محبت مطرح شد.

بعضی از سوالات دیگر عبارتند از: «چیزهای زیادی برای من نشاط­ آور است»، طراحی شده برای اندازه­ گیری تفریح، «به کسی که می­ توانم تکیه کنم احساس وابستگی دارم». برای اندازه ­گیری عشق، و «اطرافیان و آشنایان برای من احترام زیادی قائل­اند». برای اندازه ­گیری غرور با شرکت کنندگان در میان گذاشته شد. محققان هم­چنین از شرکت کنندگان درمورد درآمد خانوارشان سوال کردند. محققین با بررسی جواب­ ها متوجه شدند کسانی که درآمد بالاتری داشتند، احساسات آن­ها بیشتر درونی بودند. غرور، رضایت و سرگرمی برخی از این احساسات بود.

در مقابل، افرادی که درآمد کمتری داشتند تمایل شدیدتری به نمود احساسات بر دیگران نشان می دادند، احساساتی مانند محبت و عشق در این افراد بیشتر بود.

پول نوعی شادی فردی را به ارمغان می ­آورد.«این یافته­ ها نشان می­دهد که ثروت به صراحت با شادی ارتباط ندارد». دکتر Paul K. Piff  توضیح می­ دهد.

او در این ارتباط عنوان کرد: «آن­چه که در این تحقیق شایان توجه بود این است که ثروت شما به شما انواع سعادت را عرضه می ­دارد. افراد ثروتمند می­توانند موفقیت ­ها، موقعیت­ ها و دستاوردهای مثبت بیشتری به دست آورند و به نظر می ­رسد افراد ثروتمند احساسات مثبت بیشتری نشان می ­دهند و شادی در روابط آن­ها بیشتر وجود دارد، آن ­ها دارای توانایی مراقبت و ارتباط بیشتری نسبت به دیگران هستند».

بنابراین، داشتن ثروت، راه را برای رسیدن به نوع خاصی از شادی هموار می­ سازد.

دکتر Paul K. Piff اظهار داشت: «ثروت شادی را در شما تضمین نمی ­کند، اما ممکن است شما را به شکل­ های مختلف به سوی آن سوق دهد».

«در عین حال این یافته ­ها نشان می ­دهد افرادی که درآمد کمتری دارند، راه ­هایی برای سازگاری با دارایی کمتر جستجو می­ کنند. آنان برای پیدا کردن معنی شادی و خوشبختی در زندگی خود، صرف نظر از شرایط مالی، روش­ هایی را ابداع و دنبال کرده ­اند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا