تفسیر سلامت

پوشیدنی­ های ناظر بر کم و کیف سلامتی

زمستان سال ۹۶ خبر ناگوار دیگری در کنار اخبار تاسف­ آوری از این دست منتشر شد که از وقوع حادثه­ ی قابل پیشگیری برای پنج نفر از کارکنان یک شرکت تخلیه­ ی چاه در ایران خبر می ­داد. آن کارگران ساعی و بی­ گناه یکی پس از دیگری به گودالی پر از گازهای سمی روانه می­ شدند و بی­ صدا و آرام، جان ارزشمند خود را از دست می­ دادند.

ما در برهه­ ی جدیدترین فناوری­ های پوشیدنی نظارت بر سلامت و فعالیت بدنی از ابتدایی­ ترین امکانات حفظ جان افراد اجتناب می­ کنیم که مبادا هزینه­ ی تازه­ ای متوجه فهرست مخارج ما شود.

محض نمونه در سایت یکی از مراکز مطرح در زمینه­ ی پوشیدنی­ های نظارت بر سلامتی، در سایت اپل واچ  Apple Watch، خطاب به کارفرمایان و کارپذیران چنین نوشته شده است:

با ابزار لحظه ­ای نظارت بر سلامتی، در مراکز انجام کار، ایمن­ تر از همیشه و آسوده خاطر به پیشبرد امور کاری خود بیندیشید.

ابزار سلامتی­ سنجی ما مراقب شماست.

قدردانی از مدیرعامل اپل به­ خاطر نجات زندگی

تاکنون ساعت هوشمند اپل واچ زندگی بسیاری از دارندگان خود را از مرگ حتمی یا تهدیدات سلامتی نجات داده است. در کارنامه ­ی این ساعت بهداشتی، پیش بینی بالا رفتن خطرناک فشار خون، اختلال در ضربان قلب، اختلال تنفس در خواب، آغاز بیماری‌های کلیوی و حتی بروز حوادثی غیر مترقبه به ثبت رسیده است. با اثبات توانایی­ های سلامتی­ سنجی این ساعت در افکار عمومی، سال ۲۰۱۷ آمار فروش ساعت­ های نظارت بر سلامتی اپل واچ، از آمار فروش کل صنعت ساعت سازی سوئیس نیز بالاتر قرار گرفت. مدتی است که اپل واچ در میان مردم به ساعت «نجات بخش» معروف شده است.

داستان Gaston D’Aquino مرد ۷۶ سال ه­ای که اخیرا به کمک این ساعت از مرگ حتمی جان به در برده یکی از صدها مورد در خور توجهی است که از شما دعوت می­ کنیم، این داستان را مورد مطالعه و عنایت قرار دهید.

مرد سالخورده، نخستین روز از ماه آوریل در کلیسایی نشسته بود و حال خوشی داشت که بناگاه ساعت هوشمند وی اخطاری درباره­ی غیرعادی شدن فشار خون برایش فرستاد. Gaston   پیام اپل واچ را جدی تلقی و قرار ناهار خود را کنسل کرد و بی­ معطلی خود را به بیمارستان رساند.

Gaston در بیمارستان به پزشکان اخطار اپل واچ را مبنی بر بالا بودن فشار خون اطلاع داد و اضافه کرد نه تنها درد و اختلالی را حس نمی ­کند، بلکه حال خوشی هم دارد و به­ زعم او مشکل خاصی وجود ندارد. پزشکان برای انجام وظیفه­ ی تصمیم گرفتند از او یک نوار قلب بگیرند تا خیال وی را هم راحت کرده باشند.

وقتی نتیجه ­ی آزمایش به رویت پزشک عمومی رسید به سرعت Gaston  را به مطب یک متخصص قلب و عروق انتقال دادند.

عروق کرونر Gaston  مسدود شده بود و رگ سومی که خون در آن جریان داشت تا حدود زیادی آسیب دیده بود و هر لحظه امکان داشت فاجعه­ ی انسداد کامل،  زندگی Gaston  را با مخاطره ­ی مرگ مواجه سازد. پیش­بینی این وضعیت اورژانسی با اپل واچ بار دیگر تحسین پزشکان را در سلامتی­ سنجی این ساعت مشهور به «نجات دهنده» را در پی داشت.

گاستون پس از شیوه­ ی درمانی آنژیوپلاستی و رفع گرفتگی رگ ­های کرونری، تقدیرنامه برای «تیم کوک» Tim  Cook، مدیرعامل اپل نوشت و بعد از تعریف ماجرا، به­ خاطر تولید اپل واچ به عنوان کالایی سودمند و کارآمد از او تشکر کرد. تیم کوک نیز در پاسخ به این نامه‌، همراه با آرزوی سلامتی کامل، رضایت استفاده کنندگان را مهم­ترین عامل انرژی بخش برای سازندگان آن عنوان کرد.

بسیاری از دوستان گاستون که از این ماجرا احساس تحسین و حیرت داشتند هر کدام برای خود یک اپل واچ خریدند تا از آن در راستای اطلاع از کیفیت سلامتی خود استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا