اخبار پزشکی جهانتفسیر سلامت

پنج خبر خوش در ۷۰ سالگی سازمان بهداشت جهانی

به گزارش آفتاب سلامت سازمان بهداشت جهانی هفتاد ساله شد. شعار امسال این سازمان سلامت برای همه است. اگر چه پیش از این، طبیعت وضع بهتری داشت و سرطان کمتر قربانی می‌گرفت اما در کل می‌توان گفت، وضع بشر هیچ­گاه به خوبی ‌امروز نبوده است.

امسال سازمان بهداشت جهانی ۷۰ ساله شد. سازمانی که کمی بعد از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۸ به عنوان اولین نهاد ویژه وابسته به سازمان ملل متحد که عضویت همه­ ی اعضا را داشت پا به عرصه ی وجود گذاشت.

هدف این سازمان از همان ابتدا ارتقای سطح بهداشت همه ­ی مردم دنیا به بهترین وجه ممکن بود. هفتاد سالگی این سازمان با ۵ خبر خوب در مسیر تأمین بهداشت جهانی گرامی داشته می‌شود.

کاهش ۵۰ درصدی مرگ و میر کودکان و مادران

از سال ۱۹۹۰ شمار زنانی که حین زایمان یا اندکی بعد از آن جان خود را از دست داده‌اند در سراسر جهان کاهش یافته است. صرف‌نظر از بعضی مناطق جهان مانند جنوب صحرای آفریقا در بقیه­ ی مناطق این مصیبت به شکل آشکاری کاهش یافته است. هم­زمان با کاهش مرگ و میر مادران، تلف شدن کودکان زیر ۵ سال نیز در ۲۸ سال گذشته به نصف کاهش پیدا کرده است.

افزایش ۷ سال بر متوسط طول عمر

از سال ۱۹۹۰ طول عمر انسان در همه­ ی قاره‌ها به طور متوسط ۷ سال افزایش یافته است.

اگر چه متوسط طول عمر در آفریقا هنوز هم ۲۰ سال کمتر از کشورهای اروپایی است اما ‌آفریقایی‌های امروز به طور متوسط ۸ سال طولانی‌تر از سال ۱۹۹۰ زندگی می‌کنند.

کاهش مرگ و میر ناشی از ایدز

از سال ۱۹۹۷ شمار موارد تازه ­ی ابتلا به بیماری ایدز کاهش یافته است. در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ شمار مرگ و میر ناشی از ایدز به اوج رسید. در هر کدام از این سال‌ها دو میلیون انسان جان خود را بر اثر مبتلا شدن به این بیماری از دست دادند. بر اساس تازه‌ترین آمارها، در حال حاضر در پهنه­ ی جهان ۳۶ میلیون بیمار ایدزی وجود دارد.

افزایش برخورداری از آب آشامیدنی سالم

آب آشامیدنی سالم کلید مبارزه با بیماری‌های عفونی نظیر دیفتری و وباست. در طول ۳۰ سال گذشته تعداد مرگ و میر ناشی از امراض مرتبط با آب آشامیدنی ناسالم در تمامی دنیا کاسته شده است. اما هنوز در هند و آفریقا کار زیادی در پیش است و در آینده باید سرمایه­ ی بیشتری برای تأمین بهداشت مردم این مناطق تعلق گیرد.

واکسن‌ ناجی میلیون‌ها انسان

بیماری فلج اطفال در سال‌های دهه­ ی ۱۹۸۰ تهدیدی برای کودکان همه دنیا محسوب می‌شد. وقتی در دهه­ ی ۱۹۵۰ واکسن این بیماری پیدا شد امید به مبارزه علیه این بیماری جان گرفت. همین واکسن بود که باعث شد مرگ و میر سالانه ۶۰ هزار نفر بر اثر این بیماری در سطح جهان به ۴۲ نفر در سال ۲۰۱۶ کاهش پیدا کند.

پس از این اخبار خوش، سازمان جهانی بهداشت نسبت به کم ­تحرکی شهروندان کشورهای ثروتمند هشدار داد.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید یک نفر از هر چهار فرد بزرگسال در جهان کم‌تحرک است. در آلمان ۴۰ درصد از بزرگسالان کم‌تحرک هستند. هر چه کشورها ثروتمندتر می‌شوند تحرک شهروندان آن­ها کمتر می‌شود.

تماشای تلویزیون

سازمان بهداشت جهانی در مورد کم‌تحرکی بزرگسالان در سراسر جهان هشدار داده است. «رگینا گوت‌هولد»، پژوهشگر این سازمان، می‌گوید یک نفر از هر چهار فرد بزرگسال در جهان کم‌تحرک است. این رقم یعنی یک نفر از چهار نفر وقت ندارد هفته‌ای دو ساعت‌ و نیم ورزش کند.

او تحرک مفید در هفته را دو ساعت‌ و‌ نیم پیاد‌ه‌روی نسبتا تند یا دوچرخه‌سواری با سرعت نه چندان زیاد، یا سه چهار ساعت شنای تفریحی می‌داند و معتقد است که این شیوه ­ی تحرک خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق، سکته‌های مغزی، سرطان سینه و روده، دیابت (مرض قند) و فشار خون بالا را به طور قابل توجهی کاهش ‌می‌دهد. او می‌گوید: «تحرک تأثیر مثبتی بر سلامت بدن و روان انسان دارد.»

تحقیق جدید سازمان ملل حاکی از آن است که هر چه کشوری ثروتمند‌تر می‌شود مردم آن «تنبل‌تر» می‌شوند. به عنوان مثال آمار بزرگسالان کم‌تحرک در آلمان حدود ۴۰ درصد است. در میان شهروندان کشورهایی که وضعیت اقتصادی نسبتا مشابهی با آلمان دارند، ‌پرتقالی‌ها، نیوزیلندی‌ها و قبرسی‌ها کم‌تحرک‌تراز آلمانی‌ها هستند.

راگینا گوت‌هولد می‌گوید: «ما از کامپیوتر و تکنولوژی مدرن بیشتر استفاده می‌کنیم و زمان زیادی را در حالت نشسته به سر می‌بریم.»

تحقیق گسترده سازمان بهداشت جهانی در مورد کم‌تحرکی بزرگسالان نشان می‌د‌هد، آمار شهروندانی که در کشورهای در حال توسعه فرصت کمتری برای ورزش دارند هم رو به افزایش است.

راگینا گوت‌هولد می‌گوید این وضعیت به طور مثال در برزیل به روشنی دیده می‌شود: «برزیل احتمالأ یکی از کشورهایی است که شرایط زندگی در آن، در مقایسه با سایر کشورها با سرعت بیشتری در حال تغییر است. بسیاری از مردم این کشور از روستا به شهر مهاجرت می‌کنند و به جای کشاورزی مثلأ در یک کارخانه مشغول به کار می‌‌شوند و در نتیجه تمام مدت جلوی دستگاه می‌ایستند و تحرک بسیار کمتری در مقایسه با قبل دارند.»

این پژوهشگر سازمان بهداشت جهانی معتقد است که این روند در سراسر جهان قابل مشاهده است و بزرگ­سالان در مجموع تحرک کمتری نسبت به قبل دارند. آمار آخرین بررسی سازمان بهداشت جهانی در این زمینه هم همین‌ اندازه نگران‌کننده بوده است. کارشناس این سازمان معتقد است می‌توان گفت که سازمان ملل به اهدافی که برای خود در این زمینه تعریف کرده بود نرسیده است.

سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد می‌کند تحرک روزمره را در برنامه ­ی خود بگنجانید و به عنوان مثال اگر با خودروی شخصی تردد می‌کنید، جایی پارک کنید که تا مقصدتان، مسیری را پیاده طی کنید.

سازمان بهداشت جهانی خواستار افزایش مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در شهرهاست و تأکید دارد که این اقدامات کوچک تأثیری بزرگ بر سلامت شهروندان دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا