مسیر سلامتمطالب ویژه

پشت در ماندن چهل ساله ی کیفیت ،چهل سال از بهشت «تولید و تحمیل» گذشته است

بحث در مورد واردات بی­ رویه­ ی کالاهای علی­ السویه با موضوع واردات بجا و موردی، دو مقوله­ ی متفاوت و متمایز هستند.

وقتی تولید برخی کالاها برای شماری از کشورهای پیشرفته امکان‌پذیر نیست یا از نظر اقتصادی مقرون به­ صرفه تشخیص داده نمی ­شود، بنا به دلایلی منطقی، با استفاده از کالاهای وارداتی نیازهای خود را مرتفع می­ کنند.

آمریکا مالک رتبه­ ی اول اقتصاد جهان، در سال ۲۰۱۶ یک تریلیارد و چهارصد و هفتاد و یک میلیارد دلار صادرات داشت در حالی­که در همان سال واردات این کشور دو تریلیارد و دویست و پنج میلیارد دلار بود.

آمریکا همواره از حربه ­ی واردات کالا به عنوان یک سلاح مغناطیسی و مطیع کننده استفاده کرده است. به ­خاطر همین اسلحه ­ی اقتصادی است که مطالبات وی به طرفه ­العینی از سوی کشورهای دور و نزدیک مورد اقبال قرار می­ گیرد.

وقتی کشوری تابلوی «واردات ممنوع» بر سر در اقتصاد خود نصب کند، در واقع به تمام جهان اعلام کرده که خیری از وی متوجه آنان نیست. خوب به نظر شما کدام کشور حاضر می­شود با کشوری که به صورت یک­سویه قصد صادرات دارد، ارتباط حسنه برقرار سازد؟

بعضی از مدیران فاقد حس و حال فعالیت که به تولید کالای فاقد کیفیت و وضعیت گلخانه­ ای و عدم حضور رقبای واقعی عادت کرده­ اند، تا یک بلندگو پیدا می کنند فریاد مرگ بر واردات سر می ­دهند. به ­خدا اگر به این افراد، مجوز اعمال زور اعطا شود، به ضرب باتوم و تهدید سرنیزه، مصرف کنندگان را وامی دارند، کالای آن­ها را بی ­چون و چرا به خانه ببرند.

در دفتر کار یکی از این مدیرنماها درباره­ ی موضوعی صنفی مشغول بحث بودم که پیک سازمانش یک کیسه پلاستیکی پر از داروهای خارجی را برایش آورد تا پس از رویت و تایید وی به منزلش برده و به عضوی از خانواده ­اش تحویل دهد.

به او گفتم تویی که واردات دارو را زیر سوال می­بری چرا وقتی پای سلامتی خانواده­ ات به میان می ­آید، از داروی وارداتی استفاده می­کنی؟ چرا یک سوزن به خودت نمی­زنی بعد با جوالدوز سراغ سلامتی مردم بروی؟ مگر خون خانواده ­ات از خون مردم رنگین­ تر است؟

من خودم به­ شدت طرفدار تولید داخلی هستم. اما می­ بینم چهل سال از شعار استقلال گذشته ولی مدیران به­ جای رقابت با کالای خارجی، از وضعیت حمایتی صنعت در راستای تن ­آسایی خودشان استفاده کرده ­اند. آن­ ها مدام به بهانه ­های کوچک و بزرگ متوسل می­ شوند و بی­ کیفیتی تولیدات خود را به این بهانه ­ها مربوط می­ کنند. این بهانه ­ها یک سال جواب می ­دهد. دو سال قانع می­ کند. چرا متوجه تقویم صنعت نیستید؟؟؟

چهل سال دولت­ های مختلف به شما فرصت داده ­اند تا کیفیت تولیدات خود را به سطح محصولات رقبا برسانید. الان فریاد می­ زنند که چرا تولیدات شرکت­ های خارجی را به طور قانونی وارد بازار می ­کنید؟ آن­ها مطمئن هستند که مصرف­ کننده بین فارماتون و مولتی ویتامین ایرانی، فارماتون را انتخاب می­ کند.

یک بار از ایرانی می­ خواهی به ­جای شلوار ترکیه، شلوار ایرانی بپوشد ولی چطور حاضر می­شوی از یک بیمار با بدن نحیف و آماده­ ی فروپاشی بخواهی به­ جای داروی موثر از داروی بی­ کیفیت استفاده کند تا بتوانی برای جشن تولد دخترت اتومبیل پورشه بخری؟

به ­خدا تو و پدرت خیانت کرده­ اید که در عوض استفاده از چهار دهه فرصت طلایی تولید، به­ جای رقابت با محصولات خارجی، فقط به فکر خرید ملک و ویلا و عمارت و اتومبیل­ های فاخر بودید.

حالا که چهل سال از بهشت «تولید و تحمیل» گذشته، به من و امثال من تهمت خارجی نوازی می­زنی؟ من ۸۰ سال از عمرم گذشته و همه می ­دانند سودهای حاصل از فارماتون را به شرکت خیریه واگذار کرده­ام. قصد من بیمارنوازی است. می توانید از عوامل بیمارستان مسیح دانشوری صحت مطالب را جویا شوید.

در آغاز سال جدید از تمام متولیان تولید می­ خواهم تاریخچه­ ی فعالیت داروسازی­ های جهان را مطالعه کنند و ببینند که آن­ها از کجا و با چه شرایطی شروع کردند و چطور هر روز بهتر از دیروز شدند. به­ خدا قسم مدیریت نیاز به نبوغ دارد. مدیریت را به صاحبین نبوغ واگذار کنید و خودتان از مزایای مالی تولید بهره مند گردید.

یکی از مدیران نابغه در شرف بازنشستگی بود و نتوانسته بود کسی را برای اداره ­ی سازمان عظیم خود پیدا کند. بیوگرافی یک نابغه ­ی هلندی را در اختیارش گذاشتند و گفتند این شخص می ­تواند جایگزین خوبی برای شما باشد ولی شرط گذاشته که باید با هواپیمای شخصی­ ات به ملاقاتش بروی و از او التماس کنی تا شاید بپذیرد. این نابغه­ ی پیر در کمال تواضع به خواسته­ ی متکبرانه­ ی مدیر جوان تن داد تا بتواند جایگزین مناسبی را از هلند به سازمان خود بیاورد و این در حالی بود که چندین فرزند داشت که می­ توانست با روش منسوخ سلطنتی، فرزندان خود را جایگزین خود سازد که این راه ابلهانه را انتخاب نکرد.

جایگزین­ سازی فرزندان، روشی است که این­جا یک رسم دیرینه است. پسر تو عاشق موسیقی بزرگ شده چرا به زور او را وارد داروسازی می­کنی؟ دخترت عاشق سینماست چرا او را مدیرعامل کارخانه داروسازی می­کنی؟ می ­گوید به تو چه؟ کارخانه مال خودم است مدیریت آن را به هر کسی که بخواهم واگذار می­ کنم. خوب همین کارها را کردی که بعد از چهل سال نمی­ توانی با فارماتون رقابت کنی. بعد برای این­که بازار را از دست ندهی از هزار راه ناجوانمردانه می ­خواهی جلوی امثال من را بگیری که داروی موثر به دست مردم نرسانیم.

منابع  آمار:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_exports

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_imports

www.statista.com

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا