تفسیر سلامت

«پزشک نویسنده» کاندید دریافت جایزه ی نوبل

«آنتونیو لوبو آنتونش» António Lobo Antunes زاده­ی ۱ سپتامبر ۱۹۴۲ در لیسبون،  رمان‌نویس صاحب­ نام  و پزشک مغز و اعصاب اهل پرتغال است.

او در ۱۳ سالگی آرزو داشت نویسنده شود ولی پدرش که پزشک عمومی بود آنتونیو را در سن ۱۶ سالگی در دانشگاه لیسبون برای تحصیل رشته­ ی پزشکی ثبت نام کرد. آنتونیو رشته ­ی روانشناسی را تخصصی در موازات نویسندگی می ­دانست به همین خاطر پزشکی را در رشته­ ی مغز و اعصاب ادامه داد.

«آنتونیو لوبو آنتونس» تاکنون جوایز متعددی را در ارتباط با خلق آثار ادبی منحصر به فرد از آن خود کرده است. در طول بیست سال گذشته شاهکارهای انتشار یافته­ ی آنتونش در زمره­ ی آثار شایسته ­ی جایزه نوبل، کاندید شده است.

«رقص محکومان» معروف‌ترین رمان این نویسنده است که به مسابقات ادبی کشورهای مختلف جهان راه یافته و افتخارات بسیاری را به خالق خود ارزانی داشته است.

آنتونیو لوبو آنتونش در داستان‌هایش به شکل ماهرانه­ ای به روابط بین پزشک و بیمار پرداخته است. آنتونیو با توجه به رشد بیماری­ های روحی و روانی در جامعه، این موضوع مهم را دستمایه­ ی بسیاری از آثار خود کرده است. «دوزخ» و «قدرت جنون» در زمره­ی چنین رمان­ هایی هستند.

در دسترس بودن تمام اطلاعات تخصصی مغز و اعصاب، این پزشک نویسنده را قادر ساخت تا در عرصه­ ی رمان­نویسی، چنین آثار ماندگاری را خلق کند.

این نویسنده ­ی پرتقالی در گفت‌وگو با روزنامه ­ی آلمانی‌زبان آبند بلت Abendblatt اظهار داشت: من با کمال میل کتاب‌های فیلپ راث Philip Roth را می‌خوانم اما نمی‌خواهم مثل او بنویسم. وی افزوده است: من کتاب‌های خودم را بعد از نوشتن دیگر هیچ وقت نمی‌خوانم، فقط می‌نویسم. آنتونیو لوبو آنتونس در ادامه گفته است: فقط دو سه نویسنده­ ی خوب زنده اینک وجود دارند. او در پاسخ به خبرنگار در جواب این­که این دو سه نویسنده چه کسانی هستند ماریو بارگاس یوسا Mario Pedro Vargas Llosa و ویلیام گودیس William Gaddis و گونتر گراس Günter Grass را معرفی کرد.

رمان­های آنتونیو لوبو آنتونش

حافظه ­ی فیل (۱۹۷۹)

زمین در انتهای جهان (۱۹۷۹)

دانش جهنم (۱۹۸۰)

شرح پرندگان (۱۹۸۱)

فدو اسکندریو (۱۹۸۳)

قانون نفرین شده (۱۹۸۵)

بازگشت کاروان (۱۹۸۸)

احساسات روح (۱۹۹۰)

قاعده­ ی طبیعی چیزها (۱۹۹۲)

مرگ کارلوس ( (۱۹۹۴

کتابچه­ ی راهنمای مجرمان (۱۹۹۶)

شکوفایی پرتغال (۱۹۹۷)

اخطار کروکودیل (۱۹۹۹)

در این شب تاریک (۲۰۰۰)

چه کاری می­توانم انجام دهم وقتی همه چیز در آتش است؟ (۲۰۰۱)

Good Evening to the Things From Here Below

(۲۰۰۳)

من یک سنگ را دوست دارم (۲۰۰۴)

دیروز من تو را در بابل ندیدم (۲۰۰۶)

نام من لژیون است (۲۰۰۷)

بی­ خوابی (۲۰۰۸)

چه اسب­ هایی سایه­ شان در دریا افتاده؟ (۲۰۰۹)

Sôbolos Rios Que Vão (2010)

انجمن اشک (۲۰۱۱)

Não é Meia-Noite quem quer (2012)

مانند کاشانه­ای در شعله­ های آتش (۲۰۱۴)

طبیعت خدایان (۲۰۱۵)

برای کسی که در تاریکی به انتظار من است (۲۰۱۶)

 

نامه ­هایی از جنگ Letters from War 2016 جزو فیلم­ هایی است که از آثار آنتونیو لوبو آنتونش تولید شده است. این فیلم برای رقابت دریافت جایزه­ ی خرس طلایی در جشنواره­ ی بین­ المللی فیلم برلین در جشنواره ۲۰۱۶ برلین کاندید شده بود.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا