تفسیر سلامت

پزشک طنزپردازی که اذهان گریزپا را به توجه واداشت

ریچارد هوکر  پزشک و رمان نویس آمریکایی که بر اساس برخی از آثارش فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی تهیه شده است، اول فوریه ۱۹۲۴ در شهر ترنتون مرکز ایالت نیوجرسی Trenton, New Jersey به دنیا آمد. ریچارد هوکر پس از طی موفقیت آمیز تحصیلات ابتدایی و متوسطه با علاقه ای که نسبت به رشته پزشکی در خود می دید وارد دانشکده پزشکی Weill Cornell در نیویورک شد و پس از دریافت مدرک پزشکی در ادامه تحصیلات آکادمیک به مرکز تخصصی Cornell University of Ithaca در نیویورک رفت و با کارنامه ای عالی به عنوان پزشک جراح فارغ التحصیل شد.

به دنبال آغاز جنگ دو کشور کره شمالی و جنوبی و پیوستن آمریکا به جنگ در طرفداری از کره جنوبی،  ریچارد هوکر به عنوان پزشک جراح، داوطلبانه به ارتش امریکا می پیوندد و از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ در میادین جنگی حاضر می شود. هوکر با درک تجربی و حضوری سیاست های جنگ طلبانه و بیهوده امریکا در جنگ کره، تصمیم می گیرد تا واقعیت های تلخی را که در جنگ کره با آن مواجه شده با افکار عمومی در میان بگذارد اما به خوبی آگاه است که عامه مردم تحت تاثیر هیپنوتراپی رسانه های دولتی از باور واقعیتهای ممنوعه پرهیز می کنند.این پزشک با ذکاوت، برای آنکه شربت تلخ واقعیت را به خورد افکار عمومی دهد، ادبیات طنز را برمی گزیند و ماحصل آن رمان Mash به معنای ملغمه است که در سال ۱۹۶۹ در انتشارات امریکایی William Morrow and Company منتشر شد.

به دنبال خلق رمان مش، توفیقی دلخواسته به هوکر روی آورد و رابرت آلتمن Robert Altman کارگردان سرشناس آمریکایی این اثر ارزشمند را با همین نام، دستمایه فیلم سینمایی خود ساخت و پس از مدتی کوتاه، فیلم یاد شده به زبانهای مختلف در سینماهای تمام جهان به نمایش درآمد و ضمن اینکه نام ریچارد هوکر را بر سر زبانها انداخت، فیلم رابرت آلتمن را نیز کاندید دریافت ۵ جایزه اسکار کرد که از آن میان اسکار بهترین فیلمنامه را نصیب فیلمنامه نویس Mash، رینگ لاردنر جونیور Ring Lardner Jr. ساخت.

موفقیت فیلم سینمایی مش باعث شد شبکه تلویزیونی فوکس، تولید سریال تلویزیونی از رمان ریچارد هوکر را در دستور کار خود قرار دهد. تولید و پخش این سریال تلویزیونی از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۶ بینندگان شبکه تلویزیونی فوکس را مخاطب جذابیت خود قرار داد.

دکتر ریچارد هوکر در طول زندگی حرفه ای خود هم چنان به سبک طنز وفادار ماند و Mash را در داستان های دیگری برای هواداران خود توسعه داد. آثار انتشار یافته Mash عبارت اند از:

  1. MASH: A Novel About Three Army Doctors (1968)
  2. M*A*S*H Goes to Maine (Jun 1971)
  3. M*A*S*H Goes to New Orleans (with William E Butterworth) (Jan 1975)
  4. M*A*S*H Goes to Paris (with William E Butterworth) (Jan 1975)
  5. M*A*S*H Goes to London (with William E Butterworth) (June 1975)
  6. M*A*S*H Goes to Morocco (with William E Butterworth) (Jan 1976)
  7. M*A*S*H Goes to Las Vegas (with William E Butterworth) (Jan 1976)
  8. M*A*S*H Goes to Hollywood (with William E Butterworth) (April 1976)
  9. M*A*S*H Goes to Miami (with William E Butterworth) (Sep 1976)
  10. M*A*S*H Goes to San Francisco (with William E Butterworth) (Nov 1976)
  11. M*A*S*H Goes to Vienna (with William E Butterworth) (June 1976)
  12. M*A*S*H Goes to Montreal (with William E Butterworth) (1977)
  13. M*A*S*H Goes to Texas (with William E Butterworth) (Feb 1977)
  14. M*A*S*H Goes to Moscow (with William E Butterworth) (Sep 1977)
  15. M*A*S*H Mania (1977)

چهارم نوامبر ۱۹۹۷ این پزشک نویسنده سرشناس  در سن ۷۳ سالگی در حالی با زندگی وداع گفت که خاطرات زیبایی از خود برای جهانیان به جا گذاشته بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا