مسیر سلامت

پایان التیماتوم دو هفته ای ترامپ و ناکامی در ارزان سازی دارو

به گزارش آفتاب سلامت در حالی ­که ترامپ تلاش می­کند با هدف کسب محبوبیت، با سیاست تهدید و بخشش از مال خلیفه، داروسازی­ ها را وادار به ارزان­ فروشی کند، شرکت­ های تولید دارو نه تنها در پایان التیماتوم ترامپ، محصولات خود را ارزان نکرده ­اند، بلکه در مواردی افزایش بهای دارو نیز در فهرست قیمت­ ها ثبت شده است. در این شمار، داروسازی بایر با افزایش ۱۰۰۰ دلاری چند قلم داروی ضد سرطان، اصل آزادی در قیمت­ گذاری محصولات خود را به نمایش گذاشته است.

برخی از فعالان تجاری و حامیان اقتصاد آزاد از ترامپ خواسته­ اند تا با ارزان­ سازی ساختمان­ های شرکت ترامپ، مرد عمل بودن خود را به تولید کنندگان دارو نشان دهد.

در کاپیتالیسم، تولید، توزیع، درآمد، سرمایه‌گذاری، قیمت‌گذاری و عرضه ­ی مواد و خدمات توسط تصمیم‌گیری‌هایِ شخصی در اقتصاد بازار تعیین می‌شود. مشخصه­ ی بارز فعالیت اقتصادی در کاپیتالیسم، تولید کالا برای کسب سود اقتصادی است و این اولویت نخست است. در این نوع از حکومت، سرمایه­ دار به صراحت عنوان می­ کند رفع نیازهای انسان‌ها در زمره وظایف وی نیست.

اینک ترامپ که حتی حاضر نیست در دوران ریاست جمهوری هم دست از فعالیت­ های اقتصادی بردارد، سایر فعالان اقتصادی در صنعت داروسازی را تهدید می ­کند تا با ارزان کردن دارو، خشم منتفعین اوباماکر را فرونشاند. ترامپ از مخالفین سرسخت لایحه­ ی حفاظت از بیمار و مراقبت مقرون ‌به‌ صرفه موسوم به اوباماکر است که میلیون­ ها آمریکایی از آن خرسند شده­ اند اما با کارشکنی ­های ترامپ، این یادگار اوباما در حال اضمحلال است.

«استیو بنن» Steve Benen تحلیلگر رویدادهای پزشکی و دارویی، در ارتباط با وعده­ های غلوآمیز ترامپ عنوان کرد: دونالد ترامپ دوست دارد به مردم، چیزهای بزرگی را نوید دهد اما  دو هفته ­ای که می­ گفت گذشت و وعده­ ی کاهش قیمت در زمینه­ ی دارو تحقق پیدا نکرد. ترامپ در سخنرانی ۳۰ مه در کاخ سفید با اشاره به کاهش سریع هزینه­ ی داروهای تجویزی، با غرور اعلام کرد:

«شما می­ خواهید برخی از اخبار بزرگ را بشنوید. من فکر می ­کنم در دو هفته­ ی آینده برخی از شرکت­ های دارویی بزرگ به دلیل آن­چه ما انجام دادیم، به طور داوطلبانه فهرستی از قیمت ­های کاهش یافته را اعلام می­ کنند … این چیز فوق­ العاده ­ای است».

ترامپ پس از عدم ارزان­سازی در مصاحبه ­ی دیگری، مراکز داروسازی را به فساد متهم کرد و عنوان داشت: شرکت­ های داروسازی در اقدامی برنامه­ ریزی شده برای حفظ قیمت داروها در سطح فعلی، «مقدار زیادی پول» را به برخی سیاستمداران کمک می ­کنند.

ترامپ با بیانی تهدیدآمیز عنوان کرد: «آن­ها مراکز ثروتمندی هستند ولی مراکز ثروتمندی باقی نخواهند ماند».

آلکس ایزار، وزیر بهداشت دولت ترامپ نیز تخفیف­ های شرکت­ های داروسازی به دلال ­ها را زیر سوال برد و گفت: «در فرایند عرضه و تقاضا حتی دلال ­ها نیز از تخفیف برخوردار می ­شوند اما مصرف کنندگان دارو از این کاهش قیمت نصیبی ندارند».

وزیر بهداشت اظهار امیدواری کرد تا شرکت ­های داروسازی با تجدیدنظر در روش­ های تجاری خود، به منافع مصرف­ کنندگان دارو نیز بیندیشند و به درخواست دونالد ترامپ، در کاهش سریع قیمت ­ها جامه ­ی عمل بپوشانند.

بنا به گزارش «دیوید ماریس» David Maris تحلیلگر دارویی، در موعد اعلام شده ­ی دونالد ترامپ شرکت بایر و ده ­ها شرکت داروسازی دیگر اقلامی از داروها را گران­ تر کردند.

نیویورک تایمز در همین ارتباط پیش بینی کرد، طرح کاخ سفید در کاهش قیمت داروها، به افزایش هزینه­ ی مصرف ­کنندگان منجر می­ شود.

«دیوید بنن» اظهار داشت: «برخی اظهارات و اقدامات ترامپ او را به یاد نمایش اخیر وی در سالن کشتی کج می­ اندازد».

دونالد ترامپ در این سالن به رجزخوانی و حرکات سخیفی پرداخته بود. یکی از مدیران کشتی در برابر وی قرار گرفت و به ترامپ توهین کرد و ترامپ سیلی محکمی در جواب به صورت وی نواخت که تصنعی بودن این درگیری کاملا مشخص بود».

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا