اکسیر سلامت

واکسن چهار ظرفیتی جدیدترین واکسن آنفولانزا

آنفولانزا یکی از بیماری­ های ویروسی مهم است که بشر توانسته است برای آن واکسن تهیه نماید.

بیماری آنفولانزا یک بیماری عفونی است که اگر چه علایم آن عمدتا در سیستم تنفسی بروز می­ کند ولی یک بیماری سیستماتیک محسوب شده و می ­تواند همه­ ی گروه­ های سنی را مبتلا کند.کودکان، افراد مسن و بیماران دچار نقص ایمنی، افراد دارای بیماری­ های زمینه ­ای، خانم ­های باردار و کارکنان سیستم بهداشتی درمانی برای بروز عوارض و ابتلا به فرم شدیدتر بیماری مستعدتر هستند.

سه نوع ویروس آنفولانزا وجود دارد: نوع A،B وC

شایع­ ترین زیرگروه­ هایی از ویروس آنفولانزا A که در بین انسان­ ها منتشر شده، زیر گروه­ های  H1N1وH3N2 می­ باشند. ویروس آنفولانزای نوع B به دو گروه یاماگاتا و ویکتوریا تقسیم می ­شود از آن­ جا که ایپیدمی آنفولانزای فصلی به دنبال ویروس ­های A و B ایجاد می­ شود، واکسن آنفولانزا نیز بر علیه این دو نوع ویروس است.

واکسن ­های سه ظرفیتی بر علیه سه­ سویه و واکسن­ های چهار ظرفیتی آنفولانزا بر علیه هر چهارسویه ایمنی ایجاد می ­کند.

H1N1 و H3N2 وB/VICTORIAیا B/YAMAGATA برای سه ظرفیتی

H1N1 و H3N2 وB/VICTORIAیا B/YAMAGATA برای چهار ظرفیتی

از آن­ جا که سویه ­های آنفولانزا هر سال تغییر یافته و پاسخ ایمنی بدن بعد از واکسناسیون به مرور زمان کاهش می­ یابد، نیاز به تزریق سالیانه واکسن آنفولانزا وجود دارد. واکسن زمانی بیشترین تاثیر را دارد که ویروس ­های استفاده شده در واکسن با سویه ­های منتشر شده هم ­خوانی داشته باشد. سازمان بهداشت جهانی به ­طور مستمر  سویه ­های ویروسی را در سطح جهان پایش می ­کند و بر اساس سویه ­های منتشر شده نوع واکسن را تغییر می ­دهد. امروزه با در دسترس قرار گرفتن واکسن­های چهار ظرفیتی آنفولانزا می­ توان پوشش وسیع­ تری بر علیه سویه­ های در گردش ویروس را داشته باشیم.

واکسن آنفولانزا یکی از بی ­ضررترین واکسن ­های موجود بر علیه یکی از کشنده ­ترین بیماری­ های انسان است و عارضه­ ی جدی از آن گزارش نمی­ شود.

نکته ­ی مهمی که لازم است بیشتر مورد توجه قرار گیرد، زمان تزریق واکسن آنفولانزا است که بهتر است در اوایل پاییز تزریق گردد و ثابت شده تزریق زودرس آن باعث افت سریع­ تر آنتی ­بادی همراه بوده و درست در زمان پیک بیماری آنفولانزا، ممکن است فرد واکسینه با خطر ابتلا به بیماری مواجه شود.

نویسنده: دکتر احمد رهنمای چیت ساز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا