تفسیر سلامت

هم برنده جایزه پزشکی هاروارد، هم خالق رمان پارک ژوراسیک

به گزارش آفتاب سلامت«مایکل کرایتون» ۲۳ اکتبر ۱۹۴۲ در شیکاگو به دنیا آمد.

«مایکل» به خاطر علاقه به رشته پزشکی و هوش سرشار در یکی از بهترین مراکز آکادمیک یعنی دانشگاه هاروارد پذیرش شد. او پس از به پایان رساندن دوره، در زمان اخذ مدرک پزشکی از دانشگاه معتبر هاروارد موفق به کسب رتبه عالی در میان فارغ التحصیلان و دریافت تقدیرنامه «سوما» از این دانشگاه شد.

کرایتون تحصیلات فوق دکترای خود را در پژوهشگاه مطالعات زیست شناسی سالک با موفقیت به اتمام رساند. مدتی را هم در دانشگاه کمبریج و ماساچوست به تحصیلات تکمیلی مشغول شد.

«مایکل کرایتون» در حین تحصیلات دشوار پزشکی بسیاری از رمان ها و فیلمنامه های خود را در موازات یادگیری دروس فشرده دانشگاه های پزشکی به رشته تحریر در آورد.

بعد از استقبال «استیونسون اسپیلبرگ» از رمان پارک ژوراسیک و خلق یک اثر جهانی از آن، شهرت مایکل کرایتون رو به فزونی گذاشت.

در رمان پارک ژوراسیک، دانشمندی از خون یک پشه که دی ان ای دایناسور در آن است استفاده می کند و دایناسورهایی را در این جزیره بازسازی کرده و مردم برای دیدن دایناسورها به این جزیزه سفر می کنند. بعد از ورود تیم جدیدی از دانشمندان، در اثر یک سهل انگاری، سیستم های حفاظتی و کنترل از کار می افتند و فاجعه ای رقم می خورد که حوادث پس از آن، محور جذابیت  رمان پارک ژوراسیک به شمار می آیند.

اگر چه کرایتون ده ها رمان و فیلمنامه از خود به جای گذاشته اما پس از پارک ژوراسیک، سریال پزشکی ER و قصه اندرومدا در میان آثار وی از شهرت و محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

در دانشکده پزشکی، او با نام‌های مستعار «جان لانگ» و «جفری هادسون» رمان می‌نوشت. رمان «یک مورد احتیاج» که تحت نام مستعار «جفری هادسون» نوشته شده بود توانست در سال ۱۹۶۹ برنده جایزه «ادگار آلن پو» شود. او هم چنین رمان «معامله» را با همکاری برادر کوچکترش تحت نام مستعار «مایکل داگلاس» نوشت. پشت جلد این کتاب یک عکس از مایکل و برادرش در سال های کودکی که توسط مادرشان گرفته شده بود چاپ شد.

مایکل کرایتون با داستان‌های علمی تخیلی و تکنو تریلرش شهرت یافته است. دانش پزشکی و زیست شناسی او در این مسیر کمک شایان توجهی به کیفیت تحسین برانگیز آثارش داشته است. کتاب‌هایش تا به حال در حدود ۱۵۰ میلیون نسخه در سرتاسر جهان فروخته شده‌اند. کتاب‌های او دارای درون مایه‌های اکشن هستند و مخاطب را درباره حاکم شدن فن آوری بر انسان زنهار می دهند. تعداد زیادی از رمان‌های او دارای زمینه‌های غنی علمی و تحقیقاتی می‌باشند.

پدرش «جان هندرسون کرایتون» و مادرش «زولا میلر کرایتون» نام داشت. او در روسیلین لانگ آیلند نیویورک بزرگ شد. دو خواهر به نام‌های کیمبرلی و کاترین و یک برادر کوچک تر به نام داگلاس دارد.

نام های مستعاری که بر تعدادی از آثارش قید شده به طور مستقیم به قد بلندش اشاره دارد. قد او در حدود ۲ متر و ۶ سانتی‌متر بود و آن طور که خودش عنوان داشته بسیاری از دوستانش از او می پرسیدند چرا به جای پزشکی و نویسندگی به ورزش روی نیاورده تا چون «مایکل جردن» از راه ورزش  پول خیلی بیشتری به دست آورد.

اساتید او در دانشکده ادبیات هاروارد نوشته ها و داستان‌های او را بی‌ارزش خطاب می‌کردند. تا آن جا که کرایتون از این رفتار خسته شد و یک بار یکی از مقاله‌های جرج اورول را به جای مقاله خودش به استادش داد و استاد کم سواد او به مقاله جرج اورول هم نمره B داد. کرایتون بعدها در این باره اذعان داشت:

«دانشکده ادبیات جایی نیست که از آن جا نویسنده بیرون بیاید آن جا کارخانه تولید استاد ادبیات است.»

مجله تایم سال ۱۹۹۵ به عنوان نویسنده خوش چهره و برازنده، عکس او را روی جلد چاپ کرد.

«پیگرد» یک فیلم تلویزیونی است که بر اساس کتاب «بیناری» او توسط خودش فیلم نامه نویسی و کارگردانی شد. دنیای غرب، اولین فیلم در تاریخ سینما بود که در آن از جلوه‌های ویژه دو بعدی و سه بعدی کامپیوتری استفاده شد کرایتون فیلم «کما»را بر اساس رمانی از «رابین کوک» کارگردانی کرد. کرایتون و کوک هردو هم سن و فیزیسین بودند و در مورد موضوعات مشابهی رمان می‌نوشتند برخی از رمان‌های کرایتون که تبدیل به فیلم شده‌اند:

 

سال     عنوان   سازنده/کارگردان

۱۹۷۱  قضیه اندرومدا   رابرت وایز

۱۹۷۲  معامله یا برکلی به بوستون، چهل افسون گمشده    پل ویلیامز

۱۹۷۴  مرد پایانه‌ای      مایک هجز

۱۹۹۳  خورشید تابان    فیلیپ کافمن

۱۹۹۳  پارک ژوراسیک  استیون اسپیلبرگ

۱۹۹۴  افشا     بری لوینسون

۱۹۹۵  کنگو    فرانک مارشال

۱۹۹۷  دنیای گمشده: پارک ژوراسیک    استیون اسپیلبرگ

۱۹۹۸  کره      بری لوینسون

۱۹۹۹  سیزدهمین سلحشور      جان مکترنان     بر اساس رمان مرده خوران

۲۰۰۳  خط-زمان        ریچارد دانر

۲۰۰۸  قضیه اندرومدا   میکاییل سالومون         مینی سریال تلویزیونی

او هم چنین فیلم نامه فیلم‌هایی چون «کاملاً نزدیک» (۱۹۷۳) و گردباد (۱۹۹۶) را نوشته است. او هم چنین خالق و تهیه کننده مجموعه تلویزیونی ER بود. در سال ۱۹۹۴ او به امتیاز منحصر به ‌فردی دست یافت. او توانست در یک سال سه کالای پر فروش یعنی فیلم پارک ژوراسیک کتاب افشا و سریال ER را داشته باشد.

اپیزود ۱–۱ «۲۴ ساعت»

اپیزود ۲–۱ «روز اول»

اپیزود۳–۱ «بازگشت به خانه»

بازی‌های کامپیوتری

آمازون یک بازی «تکست ادونچر» بود که در سال ۱۹۸۴ توسط کرایتون ساخته شد و تهیه کنندگی آن را «جان ولز» و شرکت تریلیوم به عهده گرفتند این بازی بر روی سیستم‌های اپل، آتاری اس تی، کومودور ۶۴ و داس اجرا می‌شد. خیلی از صاحب نظران، بازی آمازون را به عنوان یکی از بازی‌های متحول کننده سبک «تکست ادونچر» معرفی می‌کنند که توانست گرافیک و موسیقی را نیز به بازی‌ها اضافه کند. این بازی در حدود ۱۰۰ هزار نسخه فروش کرد که در زمان خودش رقم قابل توجهی بود. در سال ۱۹۹۹ کرایتون بازی خط-زمان را به همراه دیوید اسمیت ساخت.

جوایزی که کرایتون دریافت داشت:

 

جایزه نویسندگان داستان‌های مرموز ادگار آلن پو برای رمان یک مورد احتیاج (۱۹۶۹)

جایزه انجمن نویسندگان پزشکی آمریکا برای رمان «۵ بیمار» (۱۹۷۰)

چایزه نویسندگان داستان‌های مرموز ادگار آلن پو برای فیلم نامه سرقت بزرگ قطار (۱۹۸۰)

جایزه خبرنگاری انجمن زمین شناسان برای رمان«حس ترس» (۲۰۰۶)

جایزه امی

جایزه پی بادی

جایزه نویسندگان راهنمای آمریکا

یک دایناسور تازه کشف شده به پاس زحماتش در راستای علاقه‌مند کردن مردم به دانش دیرین‌شناسی به نام او «کرایتونوسوروس بولینی» نام گذاری شد. (۲۰۰۱)

کرایتون جزء پنجاه مرد خوش چهره جهان توسط مجله «مردم» برگزیده شد. (۱۹۹۲)

کسانی که با مایکل در ارتباط بودند وی را پسری دوست داشتنی، پزشکی باهوش،  نویسنده ای خوش فکر، برادری صمیمی، پدری دلسوز، همسری فداکار و همکار و دوستی قابل اعتماد توصیف کرده اند.

وی در روز سه شنبه ۴ نوامبر ۲۰۰۸ بر اثر بیماری سرطان در لوس آنجلس در گذشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا