مسیر سلامت

همکاری غبطه برانگیز شرکت ساندوز و بهستان تولید

شرکت ساندوز یکی از بخش­ های شرکت نوآرتیس: هرگز ایران را رها نکردیم

متخصصین بخش تضمین کیفیت شرکت ساندوز (یکی از بخش های شرکت نوآرتیس)، امکانات تولیدِ دارو در شرکت بهستان تولید را در حد استانداردهای مورد نظر خود دانستند.

این اقدام، پیرو مذاکره‌ی دو شرکت برای تولید ۷ قلم از داروهای ساندوز در ایران صورت گرفته است.

ماهنامه آفتاب سلامت به دنبال انعقاد قرارداد همکاری ما بین شرکت ساندوز و شرکت بهستان تولید، مصاحبه­ ای  با دکتر شهریار پازارگاد، مدیرعامل شرکت ساندوز در ایران انجام داده که از مخاطبین گرامی دعوت می­کنیم گفتگوهای انجام شده را مورد بذل عنایت قرار دهند.

از دکتر شهریار پازارگاد، مدیرعامل شرکت ساندوز در ایران، سوابق همکاری­ های این شرکت با ایران را پرسیدیم. دکتر پازارگاد با تاکید بر معنای «تجارت صمیمانه» اظهار داشت:

«ساندوز، یکی از بخش­های شرکت نوارتیس، از دیرباز با ایران «تجارت صمیمانه» داشته است. پیش از شدت گرفتن تحریم ­ها، ایران از شرکت­ های خارجی زیادی، نیازهای دارویی خود را مرتفع می­ک رد ولی پس از تهدیدهایی که در شکل جرائم مالی و محرومیت­ های تجاری، به ­طور بالقوه متوجه ­شان شد، هر یک با عنوان کردن بهانه­ هایی، همکاری خود را با ایران قطع کردند اما شرکت ساندوز، همواره به دارو و درمان به چشم حقوق خدادادی انسان­ها نگاه کرده است و آن را بازیچه سیاست و سیاست بازی نمی­ داند. در این سال­های پر التهاب، شرکت ساندوز همواره در کنار بیماران ایرانی خود ایستاد و داروهای با کیفیت و جهان پسند خود را بی­ دریغ در دسترس بیماران ارزشمند ایرانی قرار داد. شرکت ساندوز، هرگز سبد دارویی بیماران ایران را خالی نگذاشت. در این برهه نیز هم­چون گذشته در کنار شما ایستاده ­ایم و می­ خواهیم هم­چنان در ایران حضور داشته باشیم».

ماهنامه آفتاب سلامت به حرکت پرشتاب صنعت داروسازی ایران در صعود به سوی قله‌ی خودکفایی اشاره کرد و از دکتر شهریار پازارگاد درباره‌ی سیاست دارویی این ابرشرکت در نحوه‌ی برخورد با صنعت داروسازی ایران پرسید. دکتر پازارگاد اظهار داشت:

«رقابت اصل مهم، ضروری و غیر قابل اجتناب بالندگی در تولید است. اگر شما درهای بازار ایران را به روی داروهای خارجی ببندید و مشتریان خود را مجبور کنید که فقط از برند مورد نظر شما استفاده کنند، این صنعت بی‌رقیب و حمایت‌طلب، به فضای گلخانه ای عادت می‌کند و هرگز نمی‌تواند معایب خود را شناخته و رفع کند. از آن‌سو کالاهای مشهور خارجی، به‌جای ورود از کانال‌های مطمئن و قانونی، از راه قاچاق و نامطمئن وارد کشور می‌شود و آفات زیادی متوجه بازار دارویی ایران خواهد شد. ضمن این‌که واردات و صادرات دارو، یک امر بدیهی و پذیرفته شده در تمام کشورهای مطرح و پیشرفته‌ی دنیاست. رقابت آزاد یک اصل مهم برای شکوفایی اقتصادی محسوب می‌شود. البته شرکت ساندوز با درک علائق استقلال‌طلبی صنعت داروسازی ایران، تولید مشترک را نیز در برنامه‌های همکاری خود پیش‌بینی کرده که بخشی از آن نیز مورد توافق طرفین قرار گرفته و در حال اجراست».

دکتر شهریار پازارگاد در پاسخ به این نکته که صنعت داروی ایران سال‌ها سیاست خود را  تولید داروهای خودی قرار داده و تولید داروهای تحت لیسانس چندان در دستور کار این صنعت نیست. گفت: شما داروهای موفق زیادی را در کارنامه‌ی صنعت دارویی خود دارید اما همکاری با شرکت بین‌المللی و مشهوری هم‌چون نوآرتیس، توفیقی است که برخی شرکت‌های اروپایی به دنبال آن بودند ولی موفق به کسب موافقت ساندوز نشدند.

دکتر شهریار پازارگاد در تشریح چگونگی این رویداد دارویی عنوان داشت: همکاری‌های پیشرفته‌ای از این دست، مهارت‌های تولید داروی ایران را به استانداردهای جهانی نزدیک­تر کرده و باعث انتقال فناوری­ های فوق پیشرفته به صنعت داروسازی ایران خواهد شد.

پازارگاد اظهار داشت: در موقعیتی که برخی از کشورهای انحصارطلب می­ خواهند ایران را به حاشیه رانده و منزوی کنند، زیرساخت­ های پیشرفته­ ی صنعت دارویی ایران به نمایش گذاشته شد و توانستید نظر ابرداروسازی جهان را برای شراکت و همکاری جلب کنید.

پازارگاد اضافه کرد: کشور مدعی پیشتازی چون آمریکا پس از رصد فن ­آوری­ های شگفت ­آور پزشکی در نوارتیس، در راستای تلاش برای مداوای بیماران سرطانی کشورش، از نوارتیس دعوت کرده تا فعالیت­های درمانی خود را در آمریکا آغاز کند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا، علی‌رغم تلاش‌های‌شان تا امروز نتوانسته­اند به فن­آوری درمان ژنتیکی سرطان، در سطح نوارتیس دست یابند. هم­اکنون نمایندگی­ های شرکت نوارتیس در آمریکا، مشغول ثبت نام داوطلبین درمان فوق پیشرفته سرطان با داروی نوظهور کیمریا هستند.

پازارگاد گفت: ما اجتماعی از نخبگان و صاحبین نبوغ را در بخش تحقیق و توسعه ساندوز ایران گرد هم آورده ­ایم و تلاش خواهیم کرد تا همکاری­ های مشترک هر چه بیشتر به سمت داروهای فوق پیشرفته، سمت و سو داده شود. مطمئنا این همکاری­ های مشترک حتی برای بسیاری شرکت­ های غربی نیز غبطه ­برانگیز خواهد بود. انعقاد قرارداد همکاری بهستان تولید با ساندوز، کاملا در راستای سند چشم انداز اقتصاد ایران قرار داشته و هم­سو با توسعه و پیشرفت بیش از پیش صنعت داروسازی کشور ایران است.

قرارداد همکاری یاد شده از سوی پیمان چاووش زاده مدیرعامل بهستان تولید و آلتان دمیدره رئیس شاخه ­ی ساندوز ترکیه و خاورمیانه در محل کارخانه بهستان تولید در شهر صنعتی کاوه امضاء شده است.

شرکت ساندوز که از لحاظ رتبه، عنوان دومین شرکت بزرگ دارویی ژنریک جهان را از آن خود کرده، پذیرفته است تا در کارخانه ­های پیشرفته­ ی بهستان تولید، داروهای پرآوازه­ای هم­چون متفورمین، سرترالین و تامسولوسین وسیتالوپرام تحت لیسانس ساندوز در ایران تولید شود.

به گفته ­ی پازارگاد تولید ۷ قلم از محصولات شرکت ساندوز طی ماه های آینده در کارخانه بهستان تولید واقع در شهر صنعتی کاوه آغاز خواهد شد.

شرکت داروسازی نوارتیس سال ۱۹۹۶ با خریداری و ادغام دو شرکت سیبا گایگی و شرکت ساندوز تشکیل شد و با تصاحب گذشته­ های این دو شرکت، تاریخچه کم نظیر ۲۵۰ ساله برای خود مهیا کرد.

قرارداد همکاری یاد شده از سوی پیمان چاووش زاده مدیرعامل بهستان تولید و آلتان دمیدره رئیس منطقه خاورمیانه نوارتیس در محل کارخانه بهستان تولید در شهر صنعتی کاوه امضاء شده است.

به گفته چاووش زاده تولید ۷ قلم از محصولات شرکت ساندوز طی دو تا سه ماه آینده در کارخانه بهستان تولید واقع در شهر صنعتی کاوه آغاز خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا