اخبار پزشکی جهاناکسیر سلامتنوآوری های پزشکی

نوشداروی «کلرادو بولدر» برای جوان­سازی عروق پیر

آفتاب سلامت: نتیجه ­ی یک تحقیق علمی که در مجله ­ی Hypertension انجمن قلب آمریکا منتشر شده است نشان­ دهنده­ ی آن است که مصرف آنتی ­اکسیدان‌ خاصی می‌تواند انعطاف رگ‌ها را تا ۱۵ درصد افزایش دهند و به این ترتیب باعث شوند عروق خونی ۱۵ تا ۲۰ سال جوان‌تر شوند.

آنتی­ اکسیدان‌ موسوم به «MitoQ» می­‌تواند رگ‌های خونی را ۲۰ سال جوان­ تر ‌کند در حالی ­که همین آزمایش با مکمل ­های آنتی ­اکسیدان خوراکی مانند ویتامین C و ویتامین E نتوانستند در این­ باره اثر مشابهی داشته باشند.

پژوهشگران کلرادو بولدر University of Colorado Boulder عنوان کردند مصرف آنتی ­اکسیدان‌ جدید می‌تواند کیفیت عروق خونی را بهبود داده و باعث شود که گردش خون در بدن راحت‌تر صورت گیرد.

«متیو رزمن» Matthew Rossman ، پژوهشگر ارشد این مطالعه عنوان کرد: «این نخستین کارآزمایی بالینی است که برای ارزیابی اثر آنتی­ اکسیدان موثر بر میتوکندری در عملکرد عروقی بر روی انسان آزمایش می­ شود». این آزمایش نشان می ­دهد که درمان­ هایی از این دست ممکن است مداوایی جایگزین با روش ­های قدیمی برای کاهش خطر بیماری­ های قلبی عروقی مرتبط با سن محسوب شوند».

آزمایش مذکور در دانشگاه کلرادو بر روی ۲۰ داوطلب زن و مرد ۶۰ تا ۷۹ ساله انجام گرفته است. محققان، مکمل آنتی‌اکسیدان مورد آزمایش را به این افراد دادند و هدف اصلی در این آزمایش آن بود تا میزان تاثیرپذیری میتوکندری سلول را مورد سنجش قرار دهند.

این مکمل که «MitoQ» خوانده می‌شود حاوی آنتی‌اکسیدان طبیعی به نام CoenzymeQ10Z است که به­ ویژه به روی میتوکندری در داخل سلول‌ها اثر می‌گذارد. میتوکندری از اجزا درون سلول محسوب می‌شود که وظیفه ­ی تنفس و  انتقال انرژی را برعهده دارد.

محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف آنتی­ اکسیدان «MitoQ» در طول ۶ هفته می ­تواند عارضه ­ی تنگ شدن رگ‌های خونی متاثر از افزایش سن را بهبود بخشد.

مطالعه­ ی مذکور در دانشگاه کلرادو نشان داد رگ‌های خونی افراد مورد آزمایش  تا ۴۲ درصد انعطاف خود را باز یافته است. این میزان انعطاف سلول‌های رگ‌های خونی به معنی جوان شدن رگ‌ها بین ۱۵ تا ۲۰ سال است.

در گروه دیگری از شرکت‌کنندگان که فقط قرص‌های «دارونما» مصرف کرده بودند این تغییرات مشاهده نشده است. اعضای این گروه هم در دور دوم آزمایش، این آنتی­ اکسیدان‌ها را دریافت کردند و نتیجه ­ی آزمایش نشان­ دهنده ­ی آن بود که همان تغییرات مثبت در رگ‌های خونی آن‌ها هم به وجود آمده است.

آنتی ­اکسیدان‌ها به میزان زیادی در بدن افراد جوان به طور طبیعی تولید می‌شوند. با افزایش سن رگ‌‌ها در جریان گردش خون کارآیی خود را از دست می‌دهند. این امر به دلیل رادیکال‌های آزاد در خون است که به جداره ­ی درونی رگ‌ها آسیب می‌زنند و این خود موجب تولید «لایه­ ی درون رگی» یا «اودم» می‌شود.

سبزیجات، میوه‌ها و بسیاری از ادویه‌ها از منابع طبیعی آنتی ­اکسیدان‌ها محسوب می‌شوند.

مخارج این تحقیق از سوی موسسه­ ی ملی بهداشت آمریکا تامین شده است. محققان در نظر دارند، کارآزمایی بالینی انجام گرفته را این ­بار در گروه بزرگ­‌تری از داوطلبان انجام دهند.

اگر مصرف این نوع آنتی ­اکسیدان در تحقیقات بزرگ­ تر هم نتیجه­ ی مثبتی داشته باشد، می‌توان به تجویز آن برای گروه ­های مختلفی از بیماران، تحول مثبتی در بهبود بیماری‌های قلبی و عروقی ایجاد کرد.

مخاطب گرامی، مکملی که از سوی دانشگاه کلرادو توصیه شده است، مدت ­ها از تاریخ عرضه ­ی آن به عنوان یک آنتی ­اکسیدان در فروشگاه­ های مجازی و غیرمجازی می­ گذرد. مطلب مذکور هم می­ تواند یک خبر علمی معتبر باشد و یا ترفند تبلیغاتی مراکز بزرگ داروسازی برای بالا بردن فروش مکملی که طی خبر توضیح داده شد.

از آن­ جا که پرداخت مخارج تحقیق از سوی نهادی خارج از دانشگاه انجام شده، می­ توان همکاری تبلیغاتی را از دانشگاه محتاج کمک مالی انتظار داشت مخصوصا که در این ایام از این نوع همکاری­ های تجاری از سوی مطرح ­ترین دانشگاه ­های جهان انجام پذیرفته است.

ماهنامه­ ی «آفتاب سلامت»، جای مرکزی «اعتبار سنج» را در رد یا تایید این­ گونه اخبار در مراکز بهداشت و درمان یا علوم پزشکی خالی می­ بیند. مسلما بازآزمایی این ­گونه اقدامات درمانی می ­تواند تاثیرات ارتقا دهنده ­ای در روش ­های درمانی مراکز داخلی داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا