اکسیر سلامت

نوزادان کمدین های مادرزاد، والدین را می خندانند تا انعام بگیرند

به گزارش آفتاب سلامت محققین دانشگاه کالیفرنیا در «سن دیگو»، با بررسی رفتارهای خنده آور نوزادان از بدو تولد، مطمئن شدند که این رفتارها برای خنداندن والدین انجام می شود. آنها لبخند می زنند تا این حرکت قابل تسری را به لب والدین خود منتقل سازند.

پیش تر، عقیده غالب این بود که لبخند یک کودک خردسال از روی قصد یا در پاسخ به چیزی نیست و تنها نوعی واکنش است اما اکنون دانشمندان عقیده دارند نوزادان با هدف مشخصی لبخند می‌زنند. آنان این حرکت را در پاسخ به فردی که به آنها نگاه می کند انجام می دهند تا با مخاطب خود در تعامل باشند.

محققین دانشگاه کالیفرنیا در این مطالعه دریافتند نوزادان مانند کمدین ماهری که جوک‌های خود را برای بیشتر کردن مخاطب کش می دهد، خندیدن را طولانی تر و نمایشی تر انجام می دهند تا نظاره کنندگان خود را بیشتر تحت تاثیر قرار دهند.

 

نوزادان خندیدن خود را با حرکت آهسته به نمایش می گذارند، ترفند آن‌ها این است که تا حد ممکن بزرگسالان را بیشتر بخندانند، در حالی که خودشان تا جایی که ممکن است کوتاه می‌خندند.

پژوهشگران برای اطمینان از نتایج این تحقیق، رباتی شبیه نوزاد را که رفتارهایی هم چون نوزادان در آن برنامه ریزی شده بود با دانشجویان داوطلب آزمون مواجه ساختند.

ربات با انجام حرکات و صداهای نوزادگونه توانست دانشجویان را به شدت به خنده بیندازد، بدون این که خود در پاسخ به آن‌ها زیاد لبخند بزند.

بر اساس این تحقیق اعلام شد وقتی نوزادان به سن چهار ماهگی می‌رسند، لبخند نوزاد نیز هم چون مادر هدف مند می‌شود. در این پژوهش، مادران زمانی طولانی در جواب به لبخند نوزاد، چهره ای خندان و متبسم ارائه کردند، در حالی که نوزادان با صرف انرژی بسیار کمتر فقط تلاش می کردند لبخند مادر را طولانی تر کنند. شرح مبسوط این مطالعه در مجله Plos One منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا