اخبار پزشکی جهاناکسیر سلامتنوآوری های پزشکی

نوبل پزشکی ۲۰۱۸ برای از رخوت درآوردن دستگاه ایمنی

به گزارش آفتاب سلامت: اهدای نوبل پزشکی ۲۰۱۸ از سوی نخبگان علمی به دو دانشمند ژاپنی و امریکایی “تاسوکو هونجو” و “جیمز آلیسون” بار دیگر نگاههای حرفه ای جامعه پژوهشگران در علوم فیزیولوژی و پزشکی را به قابلیت های تغییر و به روزرسانی دستگاه ایمنی معطوف ساخت. این دو دانشمند به کشفیاتی مهم در زمینه از رخوت خارج کردن دستگاه ایمنی بدن برای مبارزه با سلول‌های سرطانی دست یافته‌اند.

هیأت داوران جایزه نوبل در استکهلم اعلام کردند پژوهش‌های هر دو دانشمند نقطه عطفی در مبارزه علیه سرطان است. به همین دلیل تاسوکو هونجو ژاپنی و جیمز پی. آلیسون آمریکایی شایسته دریافت جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۲۰۱۸ هستند.

تا کنون به این دو دانشمند چندین جایزه مهم اهدا شده و هر دوی آنها مدتهاست که نامزد دریافت جایزه نوبل هستند. موضوع ایمنی‌درمانی (ایمونوتراپی) از چند سال پیش تا کنون مهم‌ترین عرصه پژوهشی در درمان سرطان به شمار می‌رود.

سلول های سرطانی می توانند با فریب دادن سیستم ایمنی بدن، از چند مرحله دفاع غیراختصاصی و مکانیزم های دفاعی اختصاصی دستگاه ایمنی جان سالم به در برده و لنفوسیت ها را در حالت بررسی سلول های سرطانی متوقف سازند.

جیمز آلیسون استاد رشته ایمنی ‌شناسی در دانشگاه تگزاس است. او پروتئینی را مورد ارزیابی قرار داده است که باعث ناکارآمد شدن لنفوسیت می شود. در این حالت گلبول های سفید به جای حمله به سلول های سرطانی، صرفا در وضعیت بررسی آنها متوقف می مانند و این ترفند سلول های سرطانی باعث رشد و پیشروی شان در بدن بیمار می شود.

در موازات پژوهش های آلیسون، پروفسور هونجو که استاد ایمنی ‌شناسی دانشگاه کیوتو است، پروتئین دیگری را در سلول‌های ایمنی کشف کرد که با مکانیزمی متفاوت، دروازه بدن را به روی سلول های سرطانی می گشاید.

این دو دانشمند با به کار بستن یافته های خود در کارآزمایی های بالینی محدود، پی به درست بودن مسیر تحقیقات خود بردند.این یافته های به زعم دانشمندان پارادایم درمانی نوینی را در مداوای سرطان پیش پای مداواگران خواهد گذاشت.

روش های فعلی مقابله با سرطان همچون شیمی درمانی، پرتو ‏درمانی یا جراحی های تهاجمی که در برخی موارد گاه تا مرحله قطع عضو ‏پیش می رود، چندان راضی کننده نبوده اند اما این شیوه مدرن ‏هشیارسازی دستگاه ایمنی علیه سلول های سرطانی، می تواند در آینده ای نزدیک انواع سرطان ها را در فهرست بیماری های قابل درمان قرار دهد. ‏

این دو پژوهشگر ۹ میلیون کرون سوئد – معادل یک میلیون و ۱۰ هزار دلار – جایزه نقدی دریافت خواهند کرد.

تاسوکو هونجو هنگام دریافت این جایزه به خبرنگاران گفت: “من مایلم به تحقیقاتم ادامه دهم… تا ایمنی درمانی به نجات بیماران بیشتری منجر شود.”

الیسون هم گفت: “ملاقات با بیمارانی که با استفاده از این شیوه و با موفقیت درمان شده اند یک تجربه عاطفی رضایت بخش است. درمان این بیماران قدرت دانش  را ثابت می کند و نشان می دهد چرا باید حس کنجکاوی خود را برای درک چگونگی کارکرد جهان دنبال کنیم.”

کمیته نوبل پس از اعلام برندگان جایزه پزشکی اظهار داشت هونجو و آلیسون اثبات کردند راهبردهای مختلفی برای درمان سرطان وجود دارد که می توان از آنها برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی علیه سرطان استفاده کرد. آنها نشان دادند با کار روی دو پروتئین می توان اختلال توقف سیستم ایمنی برای حمله به سلول های سرطانی را رفع کرد.

هرچند این شیوه در همه بیماران موثر نیست، اما طبق شواهد در بعضی از آنها فوق العاده موثر بوده و به طور کامل تومور سرطانی را نابود کرده است.

چنین نتیجه فوق العاده ای قبلا هرگز در بیماران دیده نشده بود.

پزشکان از این شیوه برای درمان ‏سرطان پیشرفته ریه استفاده کرده اند.‏

پروفسور چارلز سوانتون از موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا با تبریک به برندگان نوبل پزشکی گفت: “داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی که برای مقابله با سرطان هایی مثل ملانومای پیشرفته، ریه، و کلیه به کار می رود چشم انداز درمان را برای بسیاری از بیمارانی که دیگر گزینه ای ندارند دگرگون کرده است.”

سیستم ایمنی در مقابل بیماری ها از بدن محافظت می کند، اما دارای یک سازوکار درونی برای جلوگیری از حمله آن به بافت های بدن است.

همین سازوکار به بعضی از بافت های سرطانی اجازه می دهد از حمله سیستم ایمنی در امان بمانند.

دستاورد این دو دانشمند به توسعه داروهای تازه ای منجر شده است که بیماران مبتلا به سرطان های پیشرفته را به احتمال معالجه و بازگشت به زندگی طبیعی امیدوار کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا