نقد کاربردی

نوارتیس عطای شهرت را به لقای FDA بخشید

در کتاب زندگی‌ نامه‌ی سرطان، از Siddhartha Mukherjee عنوان شده است تا آن‌جا که کورسوی تاریخ امکان رصد می‌دهد، از ۴۶۰۰ سال پیش می‌شود، رد پای بیماری سرطان را در اسناد باقیمانده از مصریان قدیم رویت کرد.

خوشبختانه در این سال‌ها با خودباوری بسیاری از دانشمندان جهان، روش‌های درمانی نوظهوری جایگزین معالجات پیشین شده و از هر گوشه‌ای خبری در راستای مداوای گونه‌ای از بیماری‌های گوناکون سرطان منتشر می‌شود.

در شماره‌های پیشین ماهنامه آفتاب سلامت، بسیاری از این رویدادهای نوید بخش درمانی به اطلاع شما عزیزان رسیده است و مراد، تکرار این مصادیق نیست اما خبر مداوای لوسمی حاد لنفوسیک به نحوی در پایگاه‌های خبری جهان منتشر شده است که برای اشراف به قدرت رسانه‌ای آمریکا، شما را به آسیب‌شناسی شگفت‌آور این خبر پزشکی دعوت می‌کنم.

همان‌طور که مطلع هستید FDA آمریکا هم‌چنان بر روش‌های قدیمی تاکید دارد. آن‌ها مایلند بیماران مبتلا به سرطان، کماکان از داروهای گران‌قیمت آمریکایی، برای آرام نگاه داشتن سرطان‌هایشان استفاده کنند تا با استمرار بیماری، درآمد نجومی کارتل‌های دارویی آمریکا از محل کنترل سرطان بیمه شود ولی رویکرد کشورهای مختلف در اقدامات «سرطان ستیزانه»،  امنیت مالی شرکت‌های غول‌پیکر داروسازی را به خطر انداخته و سکان دارو و درمان بین‌المللی را از دست کاپیتان عصبانی خارج کرده است.

در خبر تازه‌ای که رسانه‌های آمریکایی انتشار و هدایت آن را به دست گرفته‌اند، مدیرعامل FDA آمریکا و معاونین مختلف این سازمان، بی این‌که سهمی در تولید داروی ضد سرطان «کیمریا» داشته باشند، به نوبت پشت تریبون بزرگ‌ترین رسانه‌های خود قرار گرفته‌اند و به همدیگر، بیماران و جامعه تبریک می‌گویند و بازتاب آن نیز به همان شکل مضحک در رسانه‌های تمام جهان، انعکاس پیدا کرده است.

این در حالی است که نقش شرکت تولیدکننده‌ی این داروی نوظهور کاملا در بک‌گراند قرار گرفته و در پاراگراف های چهارم و پنجم به طور بسیار مختصر اشاره‌ای کوتاه به شرکت سوئیسی می‌شود اما در طول خبر از بردن نام محل استقرار شرکت یعنی کشور سوئیس خودداری می‌کنند. از آن‌جا که تولید کننده  «کیمریا» به عنوان شرکتی سوئیسی در راستای بقای اقتصادی و موفقیت داروی تازه «کیمریا» به مجوز FDA نیاز دارد، اجازه داده است تا آن‌ها هر چه می‌خواهند، در بوق‌های رسانه‌های خود بدمند و حاضر شده است محافظه‌کارانه، عطای نام‌آوری بیشتر را به لقای FDA ببخشد.

در ارتباط با هزینه سرسام آور این داروی نوظهور، بسیاری از تحلیل‌گران رویدادهای پزشکی و دارویی از قیمت بالای «کیمریا» انتقاد کرده‌اند. FDA مخارج این روش درمانی را ۴۷۵ هزار دلار اعلام کرده است در حالی که ناظرین مرضی‌الطرفین، مخارج واقعی درمانی را بسیار کمتر از رقم اعلام شده برآورد می‌کنند. خیلی از منتقدین بر این باوراند که این توافقی کثیف برای پیشگیری از ورشکستگی کمپانی‌های داروسازی است تا با فرصت سازی، داروهای نسل قدیم مداوای سرطان را به پول تبدیل کرده و هم‌زمان شیوه‌های جدیدی برای تداوم تجارت سرطان بیاندیشند.

اما رویایی که در این برهه به واقعیت مبدل می‌شود، به زانو در آمدن غول سرطان در برابر ممارست‌های بی وقفه و تلاش‌های شبانه‌روزی جامعه بین‌المللی پزشکی است.

کبری حسینی
مدیر  مسئول

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا