تفسیر سلامت

نوارتیس، غولی که از خط قرمز درمانی عبور کرد

آمارها گواه این واقعیت است که متولیان ثروت و سیاست جهان، از بیماری ­های مرگ­ بار قدیمی به عنوان عوامل ایجاد توازن مرگ و تولد در راستای تنظیم جمعیت انسان­ های کره ­ی زمین مطابق میل و مصلحت خود استفاده می ­کنند و بخش تحقیق و توسعه کمپانی­ های غول­ پیکر داروسازی، علی­رغم استطاعت علمی و قابلیت­ های فوق ­العاده، توان خود را نه در جهت معالجه بیماری­ ها که صرفا در راستای ساخت و تولید داروهای کنترل کننده بیماری متمرکز ساخته­ اند.

نوارتیس یک شرکت خوش­ نام سوئیسی سال ۲۰۱۷ اعلام کرد با عرضه­ ی داروی Kymriah و روش درمانی ارتقا سلول­ هایT موفق به درمان یکی از سرطان­ های مرگ­بار شده است.

وزارت بهداشت آمریکا بدون فوت وقت و پیش از ترویج Kymriah از طریق واسطه قرار دادن FDA نوارتیس را به شراکت در این روش درمانی مجبور ساخت.

وزارت بهداشت آمریکا در حرکت بعدی به عنوان شریک صاحب حق، هزینه­ ی معالجه در این نوع از درمان را ۴۷۵ هزار دلار اعلام داشت و این به معنی ناامیدی قریب به اتفاق مبتلایان به این بیماری بود. چرا که فقط تعداد انگشت­ شماری از گرفتاران لوسمی لنفوپلاستیک می­ توانستند از عهده­ ی پرداخت چنین هزینه ­ی کمرشکنی برآیند. اما یک اتفاق مهم افتاده بود.

نوارتیس تابوی «سرطان علاج ناپذیر است» را شکسته بود.

طولی نکشید که موانع مختلفی در مسیر کسب­ وکار این کمپانی در کشورهای مختلف جهان قرار داده شد و راه برون رفت از این مشکلات را پرداخت حق ­العمل­ کاری به مهره­ های مشکل ­گشا عنوان کردند. باج­ خواهی از این کمپانی سوئیسی توطئه ­ای برای کشاندن آن به مسلخ دادگاه ­های تشریفاتی در کشورهای مختلف بود تا با اتهام رشوه دادن به مقامات، جریمه­ های ورشکست کننده را چون تیرهای بلا بر این کمپانی ببارند.

یکی از این پرونده ­های باز، پرونده­ ی باج­ خواهی یک میلیون و دویست هزار دلاری «مایکل کوهن» وکیل بدنام دونالد ترامپ از نوارتیس است که هم اکنون در حال دادرسی در دادگاه­ های آمریکاست.

با نگاهی به کارنامه ­ی این کمپانی داروسازی متوجه می­ شویم که بخش بزرگی از سرمایه­ های این شرکت در راستای ریشه ­کن­ سازی بیماری­ های قدیمی در کشورهای آفریقایی و آسیایی هزینه می ­شود. تلاش برای معالجه­ ی مالاریا در آفریقا و دیابت در کشورهای فقیر، بخشی از این سرمایه­ گذاری­ های نیکوکارانه است. نوارتیس با مداوای یکی از سرطان­ های مرگ­بار ثابت کرده که عزم جدی برای معالجه ­ی بیماری­ های پرتلفات دارد و اقدامات این شرکت داروسازی مانند بسیاری از مراکز دغل­ باز آمریکایی هم­چون نوازش کودکان فقیر آفریقایی و دادن پیراشکی به آنان در منظر دوربین­ های گزارشگران نشریات زرد، جنبه ­ی نمایشی و فرمالیته ندارد.

مدیرعامل کمپانی نوارتیس که رازهایی مگویی در سینه دارد اعلام کرد شبی را از فشارهای روحی نخوابیده اما صبح روز بعد با توجه به رسالت خدمت به درمان­ طلبان با امید و عزمی جزم، فعالیت­ های مدیریتی خود را آغاز کرده است. او از کارکنان خود تقاضا کرد با روحیه­ ای قوی به فعالیت­ های درمانی خود ادامه دهند و انعطاف­ پذیر باشند.

با توجه به درمان یکی از مهلک ­ترین بیماری­ هایی که تا پیش از سال ۲۰۱۷ علاج­ناپذیر معرفی می­ شد، می­ بایست سیاست کهنه­ ی انتظار برای دریافت درمان­ های قطعی از مغرب زمین را کنار گذاشت و با سکوی پرتاب کردن کشفیاتی چون ارتقا سیستم ایمنی و ژن­درمانی با کریسپر، تابوهای دروغین را درون بت­خانه ­ی سکولاریسم در هم شکست.

اربابان جهان میل دارند تا املاک ۱۱ میلیون هکتاری مانند «سیدنی کیدمن» Sir Sidney Kidman داشته باشند و چون فراعنه بر سرزمین ­های شخصی پر از چاکران و خدمتگزاران بخرامند در حالی که جمعیت رو به افزایش انسان­ها، خواب خوش فراعنه ­ی جهان را بر هم می ­زند. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، ۴/۵۱ درصد از دلائل مرگ در جهان مربوط به بیماری­های علاج نشده­ ای هستند که با بررسی آرشیو اخبار پزشکی، چندین دهه به مبتلایان وعده­ ی درمان سرخرمن داده ­اند اما در مقام عمل فقط در راستای آرام سازی بیماری و عرضه­ ی مسکن­ های تحمل بیماری گام برمی دارند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا