تفسیر سلامت

نقب تونلی خوفناک از زندگی، به دنیای بعد از مرگ

به گزارش آفتاب سلامت Flatliners فیلمی در ژانر وحشت است که در ایران با نام­های مرگ­آزمایان، مرگ­جویان، مرگ­‌بازان و مرگ خواهان به مخاطبین عرضه شده است.

این فیلم آمریکایی ساخته «جوئل شوماخر» در سال ۱۹۹۰ به تولید رسیده است.

سمت و سوی فیلم آن است تا به سوال فلسفی «آن­سوی این زندگی کوتاه چه خبر است؟» پاسخی ارائه کند و ۵ دانشجوی پزشکی جسور،  برای یافتن جواب این سوالِ از دیرباز تا هنوز، از جان خود مایه می گذارند.

این دانشجویان در حین کالبدشکافی هم­نوعان خود، به سوالی بی پاسخ می رسند. آیا مرگ، پایان بخش موجودیت انسان­هاست یا زندگی ابدی آن ­گونه که ادیان الهی وعده داده اند، فرا خواهد رسید و انسان می بایست در انتظار پاداش و کیفر اعمال خود باشد؟ آنان پیمان می بندند تا در کنار هم به این راز سر به مهر رخنه کرده و پیش از آن­که مرگ، بی خبر به سراغ­شان آید، آنان سلحشورانه به مرگ سلام کنند.اما آن­چه که انتظار آنها را می کشد ترسناک تر از تصوری است که این دانشجویان پزشکی از مرگ دارند.

خداوندِ این داستان مقرر داشته اگر تونلی از زندگی به سرزمین مرگ زده شود، تاوان گناهان افراد از این تونل پا به زندگی شخص خاطی خواهد گذاشت و او را در زندگی دنیایی ­اش عقوبت خواهد کرد و شدت این تاوان به سنگینی گناهان کسی بستگی دارد که «تجربه نزدیک به مرگ» را می آزماید.

دانشجویان پزشکی، به­ طور مخفیانه، دور از چشم کارکنان و مسئولین، سالن متروکی در دانشگاه را با امکانات اولیه پزشکی مجهز می کنند و قلب نلسون، اولین داوطلب با همکاری چهار هم پیمان وی به مدت ۶۰ ثانیه از کار می افتد. در حالی­که دوستانش با هول و هراس به احیاء قلب او مشغول می شوند، نلسون رویدادهای شگفت انگیزی از دنیای بعد از مرگ را تجربه می کند.

آنان یکایک تن به مرگ موقت می ­سپارند و پس از احیاء قلب با سوغاتی ناخواسته از ناکجاآباد مرگ دست به گریبان می شوند. این مسافرین از مرگ بازگشته، برای رهایی از عذابی که با آنها همراه شده است مجبور می شوند از کسانی که آزرده اند دلجویی کنند و  تا این مهم میسر نگردد، عذاب و شکنجه های آنان بی وقفه ادامه می یابد.

در میان این تجربه کنندگان مرگ موقت، نلسون سرنوشت ترسناک تری پیش روی خود دارد. او در نوجوانی با شرارت و خشونت یکی از همکلاسی های ضعیف خود را به ­طور مکرر مورد اذیت و آزار قرار می ­داده تا این­که سرانجام یک روز همکلاسی مظلوم و ضعیف، در حین تلاش برای فرار از اذیت ­های او، جان خود را از دست داده است. او پس از بازگشت از سرزمین مرگ، هر روز تا سر حد مرگ از روح ترسناک نوجوان انتقام ­جو کتک می خورد و گویی هرگز از عقوبت گناه سنگین خود رهایی نخواهد یافت. نلسون در اقدامی غیرمنطقی مجبور می شود برای دومین بار و برای مدت زمانی بیشتر، مرگ موقت را تجربه کند تا شاید موفق شود از نوجوان مقتول رضایت بگیرد. ولی این بار در میعادگاه مرگ، جای او با پسرک عوض می شود و رنج ­هایی را که پسرک از او دیده با تمام وجودش لمس می کند. دوستانش تلاش مایوسانه ای را برای احیای نلسون آغاز می کنند و پس از تزریق آدرنالین در لحظاتی که تصور بازگشت او بعید به نظر می آید، نلسون با جسمی آسیب دیده و خسته به زندگی بازمی گردد.

دنباله این فیلم ترسناک در سال میلادی جاری یعنی ۲۰۱۷ در انتظار اکران در سینماهای آمریکا و اروپاست و کارگردانی این نسخه ندیده در ژانر تریلر روانشناسانه علمی–تخیلی ترسناک به کارگردانی «نیلز آردن اوپلیو» و نویسندگی «بن ریپلی» است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا