اخبار پزشکی جهاناکسیر سلامت

نابودی ۶۰ درصدی کلسترول مضر با دارویی نوظهور

به گزارش آفتاب سلامت دانشمندان در شرکت بیوتکنولوژی و «داروسازی امژن» موفق به کشف دارویی شده اند که با کاهش ۶۰ درصدی کلسترول مضر خون می­تواند به طرز چشم­گیری احتمال حمله قلبی و سکته را کاهش دهد.

روزنامه گاردین نوشت پژوهشگران شرکت امژن در راستای انجام ماموریتی پزشکی برای نابودی کلسترول مضر، داروی «ریپاتا» با نام ژنریک «ایولوک ماب» را به بیماران عرضه داشته اند.

این دارو مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته و با موفقیت بر روی ۲۷ هزار بیمار مبتلا به کلسترول بالا و غیر قابل کنترل آزموده شده است.

داروی ریپاتا از دسته آنتی بادی مونوکلونال evolocumab است که باعث کاهش قابل توجه چربی مضر خون می شود.

این دارو در شکل تزریقی به دسته مهار کننده­ های PCSK9 تعلق داشته و برای افرادی مناسب است که با داروهای استاتین موجود و ورزش، قادر به کاهش میزان کلسترول مضر یا LDL نیستند.

دلیل استقاده از پسوند مضر برای گونه­ ای از کلسترول این است که اندام­های بدن، بخصوص مغز برای کارکردی سالم به کلسترول مفید نیاز دارد. بخشی از کلسترول مورد نیاز، توسط بدن ساخته می شود و بقیه از طریق مصرف غذاها تامین می­گردد.

اخیرا برخی از دانشمندان علت بروز نوعی از افسردگی را  کمبود کلسترول در بدن تشخیص داده  اند.

۶۰ درصد مغز را چربی تشکیل می‌دهد و ۲۵ درصد از کلسترول بدن در مغز قرار دارد.گروهی از دانشمندان اعتقاد دارند مغز نمی‌تواند بدون سطح کافی و مناسبی از کلسترول، عملکرد مناسبی داشته باشد.

بیمارانی که در آزمایش داروی ریپاتا از آنها استفاده شده است همگی از داروهای کاهش دهنده چربی خون استفاده می کردند. با وجود این، مشاهده شده است بیمارانی که از این داروی جدید استفاده کرده اند کلسترول مضر خون­ شان به میزان چشم­گیری کاهش پیدا کرده است. بیمارانی که از ریپاتا استفاده کردند در مقایسه با استفاده کنندگان از داروهای معمول مانند استاتین، احتمال حمله قلبی و یا سکته در آنها بسیار کاهش یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا