اکسیر سلامت

موفقیت آزمایش بالینی دانشگاه استنفورد در مداوای پیرچشمی

به گزارش آفتاب سلامت :

تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد، تحت سرپرستی دکتر Nitish Padmanaban  بیست و چهار داوطلب ۵۱ تا ۸۱ ساله ­­ی مبتلا به پیرچشمی را در سیستم درمانی موسوم به Autofocals در سطحی رضایت ­بخش معالجه کرد.

این سیستم که Autofocals نامیده می­ شود، با ترکیب داده­ های دریافتی از ردیاب­ های چشمی و یک حس­گر عمقی، واکنش طبیعی چشم در زمینه ­ی تطابق را تقلید و سپس لنزهای قابل تنظیم را به طور خودکار برای دیدن متمرکز می ­کند.

محققان، این سیستم جدید را در کنفرانس و نمایشگاه بین­ المللی SIGGRAPH 2018 که ۱۲ تا ۱۶ آگوست در ونکوور کانادا برگزار می ­شود، به نمایش خواهند گذاشت.

آفتاب سلامت، روش گام ­به­ گام این نوع درمان پیشرفته را در نشانی www.aftabesalamat.com در دسترس علاقمندان قرار داده است. با جستجوی واژه­ ی Autofocals در سایت مجله پزشکی و دارویی آفتاب سلامت می­ توانید فایل Pdf این پژوهش درمانی را دریافت کنید.

موفقیت آزمایش بالینی دانشگاه استنفورد، در صورت تایید مراجع نظارت بر درمان، می­تواند جایگزین روش­ های درمانی قدیمی شود. پیش از این نوآوری، محصولی به نام کمرا در معالجه­ ی پیرچشمی عرضه شده بود. کمرا یک درون‌کاشت (inlay) مؤثر و ایمن است که کمتر از یک دهه پیش به عرصه ­ی چشم پزشکی وارد شد و پس از نتایج مثبت و سربلند بیرون آمدن از آزمون‌های مختلف، هم اکنون در اتحادیه­ ی اروپای شمالی (CE) و شرق آسیا و برخی کشورهای آمریکای مرکزی وارد مراحل درمانی شده است. علاوه بر این محققان دانشگاه لیدز انگلیس روشی ارائه کردند که افراد مبتلا به پیرچشمی را از عینک بی ­نیاز می‌کند. در این روش، از مواد خاصی استفاده شده که در صفحه نمایش‌های کریستال مایع (LCD) مورد استفاده قرار می­ گیرد. با استفاده از این مواد، عدسی‌های مصنوعی تولید می­ شود که به دنبال حرکت ماهیچه‌های اطراف عدسی طبیعی چشم، خود به خود فعال شده و بر سوژه متمرکز می­گردد و مشکلات مربوط به عدسی مانند پیرچشمی و آب مروارید را برطرف می­سازد.

مداوای پیر چشمی در استنفورد

آزمایشات بالینی در استنفورد شامل مجموعه­ ای از تمرینات خواندن نمودار چشمی بود که بیماران ۵۱ تا ۸۱ ساله با استفاده از دو نوع عینک لیزری پیشرفته و دستگاه Autofocals خواسته­ های تیم تحقیقاتی را در سطحی مطلوب برآورده کردند.

فوکوس خودکار جزو ویژگی ­های چشمگیر در سیستم Autofocals عنوان شده است. یک ردیاب چشمی اجازه می­ دهد تا سیستم بداند چشم بیمار به دنبال چه چیزی است. سپس لنز مایع، عمق فاصله ­ای را که برای دیدن با کیفیت مورد نیاز است، برآورده می­ کند. در این روش لنزهای پر از مایع به صورت الکتریکی تنظیم می­ شوند تا در فاصله­ ی مورد نظر تمرکز کنند. ویژگی­ های سیستم  Autofocals برای هر کاربر جداگانه تعریف می ­شود تا تغییر جهت دادن و اصلاح نوری، شخصی و بهینه شود.

مورد هیجان­ انگیز در رویکرد مذکور این است که لنزهای Autofocals با ردیابی چشم و تنظیم عمق، پوشیدنی­ های بینایی هستند و در آینده با بهبود عملکرد و کاهش در اندازه و هزینه، انقلابی در مداوای بیماری­ های چشمی رقم می­ زنند.

در حال حاضر، مراکز دانش­ بنیان و مشهوری با هدف ایجاد لنزهای قابل تنظیم و فوکوس سریع ­تر، در حال رقابتی سخت هستند. هنگامی که همه­ ی این فن ­آوری­ ها در کنار هم قرار گیرند پروژه­ هایی مانند Autofocals سریع­تر و قابل اعتمادتر به چند صد میلیون بیمار مبتلا به پیرچشمی عرضه خواهد شد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا