اکسیر سلامتمعرفی کتاب

مقررات اپی ژنتیک در سیستم عصبی: مکانیسم های پایه و تاثیرات بالینی/Epigenetic Regulation in the Nervous System: Basic Mechanisms and Clinical Impact

آفتاب سلامت: دانش پزشکی هر روز فتوحات تازه­ای را به قلمرو خود می ­افزاید و نقشه­ ی رو به گسترش خود را به اشتراک می­ گذارد. اپی­ ژنتیک قلمرو تازه ­ای از ژنتیک مولکولی است که بررسی تاثیرات عوامل فراژنی بر بیان ژن­ ها را برعهده دارد و تاثیر آن­ها بر سلامت و بیماری انسان و موجودات دیگر را مورد مطالعه قرار می­ دهد. این رشته خود شاخه­ ی کاملی از ژنتیک با مفاهیمی گسترده است.

وراژن‌شناسی یا وراژنتیک Epigenetics مطالعه­ ی اختلالات مولکولی/ سلولی و فیزیولوژیکی است. اپی­ ژنتیک اصولاً مطالعه ­ی عوامل خارجی یا محیطی است که باعث روشن یا خاموش شدن ژن‌ها می‌شود و بر روی چگونگی خوانده‌شدن ژن‌ها اثر می‌گذارد.

نقش فرآیندهای اپی­ ژنتیک در سطح مولکولی/ سلولی، تاثیر آن بر رشد و رفتار عصبی و نقش بالقوه­ ی این مکانیسم­ ها در اختلالات عصبی و روانی در این کتاب تشریح می­ شود. اپی­ژنتیک مولکولی، دانش توسعه ­یافته­ ی این رشته، فیزیولوژی سلولی و بیوشیمی، انفعال­های عصبی و مدل­های رفتاری متاثر از اپی ­ژنتیک، جزو مباحث این اثر برنده ­ی جایزه است.

هم­چنین بیماری­ های اپی­ژنتیکی مبتنی بر سیستم عصبی مرکزی به­ طور خاص در این کتاب بررسی شده است.

مطالعه­ ی اپی ژنتیک رفتاری، روشنگری­های خاصی در ذهن مخاطب ایجاد می ­کند. در این کتاب مواردی تازه مورد بررسی قرار می­ گیرند. به­ طور مثال چگونه عوامل محیطی، رفتار مکمل را تغییر می­ دهند و به مکانیسم ­های بنیادی متفاوتی منجر می­ شوند. انعطاف­ پذیری فرد در مواجهه با عوامل محیطی، رفتارهای ناخوشایند را شکل می­ دهند. این کتاب توصیف دگرگونی‌های دینامیک در پتانسیل رونویسی سلول است. با شناخت مکانیزم­های مولکولی که در مدولاسیون اپی­ ژنتیک دخیل هستند، محققان قادر به ایجاد درمان هدفمند برای افرادی هستند که در معرض سوء عملکرد هستند.

این کتاب توسط برجسته ­ترین متخصصان اپی­ ژنتیک مورد بازبینی قرار گرفته است. اپی ­ژنتیک رفتاری با یک متد قابل اعتماد، نقاط قوت و ضعف برآمده از آزمایشات مرتبط در این زمینه را ارائه می­ دهد. این کتاب یک منبع پیشرفته و یک مرجع بنیادی برای مباحث اپی ­ژنتیک است. محققان علوم اعصاب و دانش ­آموختگان فارغ ­التحصیل پزشکی که مشتاق دانستن ارتباط بین ژن و رفتار هستند، می­ توانند بیشترین بهره را از این کتاب ببرند. پزشکانی که اعتیاد، افسردگی و اسکیزوفرنی جزو مسائل کاری آن­هاست، می ­توانند معلومات ارزشمندی را با این کتاب به دانسته ­های خود بیفزایند.

این کتاب پس از دریافت جایزه ­ی اول انجمن پزشکی بریتانیا، جایزه PROSE برای بهترین آثار مرجع را از انجمن ناشران آمریکایی دریافت کرده است.

جی. دیوید سوات، مایکل جی مانی، اریک جی نستلر و شهرام اکبریان

vid Sweatt, Michael J. Meaney, Eric J. Nestler and Schahram Akbarian

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا