اکسیر سلامتمعرفی کتاب

معرفی کتابی در راستای اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در داروسازی

آفتاب سلامت: از طراحی تا کشف و تولید داروهای جدید

نوشته:

پاول کروگس گارد لارسن Povl Krogsgaard-Larsen

کریستین استروم گارد  Kristian Strømgaard

اولف مدسن   Ulf Madsen

در نسخه جدید کتاب آموزشی «طراحی، کشف و تولید دارو» به طور کامل تجدید نظر شده و «به هنگام سازی» به عنوان یک اقدام ضروری مد نظر نویسندگان آن قرار داشته است.

برای دانشجویان شیمی، داروسازی، داروشناسی، بیوشیمی و همه افرادی که به طور حرفه ­ای با دارو سر و کار دارند و می­ خواهند دانش داروشناسی­ شان به روز باشد، کتاب «طراحی، کشف و تولید دارو» منبعی جامع از اطلاعات، در جنبه های طراحی، کشف و تولید دارو محسوب می شود.

این اطلاعات با تمرکز اساسی و بنیادی بر جنبه های آموزشی به مخاطبین ارائه شده است.

پس از مقدمه، هشت فصل از کتاب به تشخیص مولکولی، طراحی داروها مبتنی بر لیگاند و طراحی داروها مبتنی بر biostructure اختصاص داده شده است. نویسندگان هم­چنین خواص داروها و بحث پیرامون شیمی دارویی، زیست شناسی شیمیایی، کشف دارو در محصولات طبیعی و اثرگذاری دارو بر بدن به کمک تصویربرداری سه بعدی را در ۸ فصل ابتدایی مطرح کرده اند.

شش فصل میانی کتاب به پپتید و داروهای پروتئین ساز، طراحیprodrugs  ، طراحی و توسعه دارو و مهارکننده ­های آنزیم اختصاص می ­یابد. نویسندگان هم­چنین گیرنده­ های دارو در بدن (ساختار، عملکرد و فارماکولوژی)، کانال های یونی (ساختار و عملکرد) و نحوه انتقال دارو در انتقال دهنده های عصبی (ساختار، عملکرد، و اتصال مواد دارویی) را تشریح می کنند.

فصل­های پایانی به نشانی­ های سیستم ­های مهم انتقال دهنده عصبی، گابا و گلوتامیک اسید و لیگاندهای حمل و نقل، استیل کولین، هیستامین، دوپامین و سروتونین و سایر داروها در این بحث و گیرنده ­های کانابینوئید اختصاص یافته است. در پایان بیماری­های نادیده گرفته شده، عوامل ضد سرطان، گیرنده های تیروزین کیناز، و موضوع مقاومت در برابرآنتی بیوتیک­ها بررسی می شود. یکی از جنبه ­های ویژه در کتاب «طراحی، کشف و تولید دارو»  استفاده از نظرات و راهنمایی ­های برخی از پژوهشگران برجسته جهان در شیمی دارویی و تحقیقات دارویی است.

تصاویر سه بعدی به کمک مفاهیم کتاب آمده و بسیاری از علاقمندان در سایت­ های فروش، این وجه کتاب را در نظرات خود جزو محاسن کتاب برشمرده اند. در انقلاب­های بیولوژیکی مولکولی و نقشه برداری از ژنوم انسان، شناخت چالش­های جدید داروسازی و فرصت­هایی برای تحقیقات دارویی برای داروسازان، شیمیدانان و تولید کنندگان دارو یک ضرورت علمی است.

این کتاب با ادغام اطلاعات ضروری تعدادی از رشته های علمی مرتبط، از جمله شیمی پیشرفته، شیمی محاسباتی، بیوشیمی، زیست شناسی ساختاری و فارماکولوژی مولکولی، به ارائه اطلاعات روز و جامع، طراحی، کشف و تولید دارو را بسترسازی می کند. در این مسیر، مباحث زیر در فصل­های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد:

زیست شناسی با گرایش شیمی

نگاه داروساز به محصولات طبیعی

تصویربرداری در تشریح مفاهیم

مکانیزم حمل و نقل در انتقال دهنده های عصبی

مواد مخدر و گیرنده کانابینوئید

مبحث خواب

بیماری های فراموش شده

عوامل ایمنی

آنتی بیوتیک ها

این کتاب دو بخش کلی دارد. بخش اول جنبه های عمومی، روش ها، و اصول طراحی دارو و بخش دوم اهداف و ماموریت ها و بیماری های خاص را پوشش می دهد.

متن کتاب، حاوی بیش از ۳۰۰ تصویر رنگی و ۲۴ جدول برای دسترسی سریع به محتوای مورد نظر است. در هر فصل منابعی برای مطالعات بیشتر درباره موضوعات گسترده معرفی می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا