اکسیر سلامت

معالجه ی آسیب های سکته ی مغزی با دارویی نوظهور

یک گروه تحقیقاتی ژاپنی تحت رهبری پرفسور «تاکویا تاکاشی» Takuya Takahashi از گروه فیزیولوژی دانشکده­ی پزشکی دانشگاه یوکوهاما Yokohama ، داروی جدیدی را بر موش و میمون سکته کرده آزمودند که باعث ترمیم آسیب ­های مغزی و توانبخشی مجدد می­ شود. این گروه در تلاش هستند تا برای آزمایش داروی مورد نظر بر تعدادی از داوطلبین گرفتار سکته ­ی مغزی، مجوزهای لازم را دریافت دارند.

وقتی خون­ رسانی در اثر پارگی یا انسداد رگ ­ها دچار اختلال می­ شود به بخشی از مغز صدمه وارد می­ آید و مغز دیگر نمی ­تواند عملکرد طبیعی داشته باشد. به این عارضه سکته ­ی مغزی اطلاق می ­شود. عوارض بعد از سکته­ ی مغزی به محل سکته و وسعت بافت‌های گرفتار شده­ ی مغز بستگی دارد. عوارض یاد شده می­ تواند خفیف و گذرا مثل تاری دید باشد یا شدید و دائمی بوده و تبعاتی هم­چون فلج سازی و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.

مغز قادر نیست سلول‌های عصبی مرده را بازسازی کند اما به کمک فیزیوتراپی می­ توان موجبات اتصال مجدد برخی از سلول‌های سالم را فراهم کرده، کارآیی مغز را تا حدودی بازیابی کرد.

در حال حاضر محققان دانشگاه یوکوهاما داروی جدیدی را می ­آزمایند که موجب بهبود فرایند اتصال مجدد سلول‌ها در مغز شده و در نتیجه باعث بهبود در عملکردهای حرکتی فرد مبتلا به سکته می­ شود.

پژوهشگران طی تحقیقات پیشین متوجه آثار شایان توجه پروتئینی به نام CRMP2 بر سلول­ های عصبی مغز شدند. آنان برای کامل ­سازی اثر ترمیمی CRMP2 به دنبال دارویی بودند که بتواند پیوند لازمه را برقرار کرده و فرایند اتصال مجدد سلول­ها را بهبود بخشد. در این راستا محققان از ویژگی ­های داروی دیگری با نام edonerpic maleate بهره گرفتند و اثرات آن­ ها را همراه با فیزیوتراپی بر موش­ ها مورد آزمایش قرار دادند.

در این آزمون عملکردهای حرکتی موش­ها به طور مستمر تحت نظر گرفته شد تا میزان بهبود آن­ها اندازه‌گیری شود. در این آزمایش معلوم شد عملکردهای حرکتی موش‌هایی که دارو را به همراه فیزیوتراپی دریافت می ­کردند در مقایسه با سایر موش‌ها بهبود چشم­گیری داشته است. در آزمونی دیگر محققان، این روش درمانی را روی میمون‌ها نیز آزمایش کردند و به نتایج مشابه ی دست یافتند.

پرفسور تاکویا تاکاشی اظهار داشت:«ما چهل داوطلب سکته­ ی مغزی داریم که پس از حصول مقدمات کارآزمایی بالینی امیدواریم با اخذ نتایج رضایت­ بخش، روش مداوای جدیدی را به بیماران سکته­ ی مغزی عرضه کنیم».

دانشمندان هم­چنان به دنبال درمان ­های موثرتر برای کمک به قربانیان سکته ­ی مغزی هستند.

سکته­ ی مغزی می­ تواند نقش ویرانگری در زندگی بیماران داشته باشد و به­ شدت کیفیت زندگی آنان را تحت ­الشعاع قرار دهد.

سالانه ۱۷ میلیون نفر در جهان گرفتار عواقب ناتوان کننده ­ی سکته ­ی مغزی می ­شوند. درمان های پس از سکته­ ی مغزی معمولا شامل فیزیوتراپی، توانبخشی و آموزش مداوم است. با این حال، اثرات امور درمانی محدود است و مداخلات موثرتری را می ­طلبد.

در صورت آزمون موفقیت­ آمیز این دارو بر انسان، گرفتاران سکته­ ی مغزی شاهد تحول بزرگی در روش­ های درمانی سکته­ ی مغزی خواهند بود.

گزارش این پژوهش به ­طور کامل در نشریه ­­ی Science منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا