اخبار پزشکی جهاناکسیر سلامت

معالجه سرطان پروستات به کمک هورمون استروئیدی تستوسترون

به گزارش آفتاب سلامت سرطان پروستات (Prostate cancer) یکی از بیماری های شایع در مردان است. سرطان‌های پروستات معمولا به کندی رشد می‌کنند، اما در مواردی سرطان با رشد سریع نیز دیده شده است. سلول‌های سرطانی ممکن است به دیگر بخش‌های بدن سرایت کرده و گسترش یابند. در این وضعیت، استخوان ها و گره‌های لنفاوی جزو مناطقی هستند که بیشتر درگیر می شوند.

این بیماری ممکن است در آغاز به شکلی نشانه دار ظاهر نشود اما در مراحل بعدی اختلال در ادرار، درد در ناحیه لگن و کمر، مشاهده خون در منی و ادرار و … ظهور بیماری را علنی می کند.

اخیراً گروهی از پژوهشگران در مرکز تحقیقات سرطان انگلیس و بیمارستان «آدن بروک» کمبریج، با مقایسه ۲۵۰ نمونه از تومورهای پروستات، موفق به شناسایی پنج نوع متفاوت سرطان پروستات شدند. هر یک از این پنج نوع سرطان پروستات دارای امضای ژنتیکی مجزا هستند و این محققین برای هر یک از این سرطان ها درمان های مخصوص به خود پیشنهاد کرده اند.

به گزارش دیلی میل انگلستان، دست اندرکاران در یک روش تحت آزمایش، موفق شدند مرد داوطلبی را که به سرطان پیشرفته پروستات مبتلا بود، معالجه کنند.

تومورهای پروستات در این روش آزمایشی جدید با تستوسترون بمباران شده و از بین می روند.

هم چنین مردان مبتلا به سرطان پروستات که داوطلبان دیگر این مطالعه بودند، تحت این آزمایش به نتایج درخشانی دست یافتند و تومورهای آنان کوچک و روند پیشرفت سرطان در بدن شان متوقف شد.

محققان با کنترل سطح PSA، آنتی ژن خاص پروستات دریافتند که سطح این آنتی‌ ژن در اکثر ۴۷ بیمار شرکت کننده در این بررسی، کاهش‌ یافته است. پروتئین PSA  موجود در سلول‌ ها در پروستات تولید می ‌شود و حاکی از میزان رشد سرطان پروستات است.

در بدن یکی از مبتلایان، سطح PSA آن چنان پایین آمد که هیچ نشانه ‌ای از بیماری در بدن وی باقی نماند. پزشکان دست اندرکار در این مطالعه اظهار داشتند بیمار مبتلا به سرطان پس از گذراندن ۲۲ دوره درمانی، بهبود یافته است.

پزشکان پیش از این عقیده داشتند هورمون مردانه تستوسترون عامل سرطان پروستات است و برای درمان این نوع از سرطان، سطح تستوسترون در بدن را کاهش می ‌دادند.

ولی مطالعه جدید نشان داد که با کمک هورمون استروئیدی تستوسترون، سلول‌ های سرطانی به طور چشم گیری سرکوب شده و حتی از میان رفتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا