اخبار پزشکی جهاننوآوری های پزشکی

مصرف بلوبری نارسایی نعوظ را کاهش می دهد

به گزارش آفتاب سلامت در تحقیق مشترک بین دو دانشگاه هاروارد آمریکا Harvard University و دانشگاه شرق انگلستان University of East Anglia (UEA)، عنوان شد استفاده از غذاهای غنی از فلاونوئید خطر اختلال نعوظ را کاهش می دهد.

ایدن کاسیدی Aedin Cassidy سرپرست تیم پژوهشی در دانشگاه شرق انگلستان در پایان ماموریت تحقیقاتی گروه خود از سوی دانشگاه  UEA عنوان داشت.

مصرف بلوبری، گیلاس، تربچه و مرکبات و حداقل ۵ ساعت راهپیمایی در هفته، می‌تواند درصد چشم‌گیری از مشکل نعوظ در مردان را مرتفع سازد. در سبد غذایی قرار دادن میوه‌های غنی از فلاونوئیدها خطر اختلال نعوظ را در مردان کاهش داده و بیشترین تاثیر را بر افراد کمتر از ۷۰ سال می‌گذارد.

محققان دانشگاه UEA انگلستان و دانشگاه هاروارد ‌آمریکا طی مطالعه‌ی مشترک خود دریافتند خوردن فلاونوئیدها و رژیم غذایی با مصرف بالای میوه، نعوظ را تقویت می‌کند.

پروفسور ایدن کاسیدی، استاد تغذیه در UEA، در نشست مطبوعاتی در همین باره گفت: «ما قبلا می‌دانستیم مصرف غذاهای خاصی در فلاونوئیدها می‌تواند خطر بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد اما این اولین مطالعه برای بررسی رابطه بین فلاونوئیدها و اختلال در نعوظی است که تا نیمی از مردان میانسال و سالخوردگان را درگیر کرده است».

محققان هم‌چنین دریافتند علاوه بر میوه‌های غنی از فلاونوئیدها در جلوگیری از این عارضه، راه رفتن سریع به مدت پنج ساعت در هفته در رفع این بیماری موثر است.

براساس مقاله انتشار یافته، پاسخ‌های ۵۰ هزار مرد میانسال از سال ۱۹۸۶، به عنوان بخشی از تحقیقات مذکور در نتیجه‌ی این مطالعه مد نظر قرار گرفته است. این مردان با تشریح نوع تغذیه‌ی خود و کیفیت نعوظ برای مقاربت، پاسخ‌های خود را ارائه کردند.

عوامل دیگر مانند وزن بدن، فعالیت بدنی، مصرف کافئین و عادات مصرف سیگار نیز در این پرسشنامه مورد توجه قرار گرفته بود.

در وضعیتی که بیش از یک سوم از شرکت‌کنندگان گزارش دادند که اختلال عملکرد نعوظ را به تازگی تجربه کرده‌اند، کسانی که رژیم غذایی با غلظت آنتوسیانین، فاولون و فلاوانون را رعایت می‌کردند با درصد کمتری با این عارضه مواجه شده بودند.

دکتر اریک ریمم Eric Rimm، محقق ارشد اپیدمیولوژی و تغذیه در دانشگاه هاروارد، گفت: « سلامت جنسی مردان میانسال، یکی دیگر از مزایای مهم و مرتبط با سلامت قلب آنان است».اختلال نعوظ اغلب از نشانه‌های اولیه عملکردهای ضعیف عروقی است و فرصتی ضروری برای مداخله و جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، حمله قلبی و حتی مرگ ارائه می دهد.

ریمم اظهار داشت: «مردان مبتلا به اختلال نعوظ به شدت انگیزه پیدا می‌کنند تا سبک زندگی سالم‌تری داشته باشند. مانند ورزش بیشتر و خوردن غذاهای مناسب که به‌طور بالقوه برای سلامتی قلبی و عروقی در دراز مدت نیز مفید خواهد بود».

نتیجه‌ی تحقیقات یاد شده‌ی اخیر در مجله آمریکایی تغذیه بالینی Clinical Nutrition Journal منتشر شده است.

برگرفته از وبگاه دانشگاه شرق انگلستان University of East Anglia (UEA)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا