مسیر سلامت

مدیریت هزینه در داروسازی از دیدگاه توسعه‌ی کسب و کار

به گزارش آفتاب سلامت صنعت داروسازی از زمانی که نخستین داروخانه در قرن هشتم راه‌اندازی شد، راه زیادی را پیموده است. توسعه‌ی نسبی در زمینه داروهای با تکنولوژی بالا و به ویژه مجموعه‌ای از داروها که در درمان بیماری‌های مختلف اعم از ایدز و سرطان نقش دارند، بر زندگی میلیاردها نفر از مردم در سراسر جهان تأثیرات چشم‌گیری داشته است. بر اساس گزارشات منتشر شده واحد R&D در شرکت های دارویی به عنوان یک واحد حیاتی و البته هزینه بر و تعیین کننده در بهره‌وری سیستم معرفی شده است. بر اساس گزارشات، متوسط هزینه ورود موفقیت‌آمیز یک دارو به بازار در سا‌ل های اخیر در حدود ۲۵ درصد رشد داشته و  این در حالی است که نرخ بازده داخلی واحد (R&D (IRR سالانه نزول کرده است.

امروزه صنعت داروسازی به دنبال روش‌هایی برای کاهش هزینه‌های اجرایی و بهبود زمان چرخه تحقیق و توسعه است.

در ادامه ۵ استراتژی در رابطه با شرکت‌های داروسازی معرفی می‌شود که می‌تواند در کارایی و ساده سازی فرایندهای R&D و در نتیجه کاهش هزینه‌ها تأثیرگذار باشد.

۱- برون‌سپاری

۲- مدیریت فرایند کسب و کار (BPM)

۳- بهبود فرایندهای کم سود و بی حاصل (رفتن به سمت و سوی تولید ناب)

۴- جمع‌آوری و ارزیابی اطلاعات گسترده و به روز

۵- مشارکت استراتژیک شرکت‌ها و صنایع مختلف و بهبود پروسه‌ها و استانداردهای شرکت‌ها از این طریق

برون سپاری

در طول دهه‌ی گذشته شرکت‌های داروسازی به دنبال برون‌سپاری پروژه‌های R&D خود به بازارهای در حال ظهور بودند تا بتوانند از این طریق هزینه‌ی این بخش خود را کاهش دهند. مشابه سایر صنایع، کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها می‌تواند با جابه‌جایی اپراتورها به مناطقی همراه باشد که هزینه‌های مربوط به نیروی کار، کمتر باشد. بر اساس تحقیقات شرکت AMR امروزه بسیاری از شرکت‌های دارویی و بیوتکنولوژی مطالعات بالینی خود را به صورت برون‌سپاری انجام می‌دهند.

با این حال، برخی از کارشناسان معتقدند که برون‌سپاری یک پروژه R&D باید با دقت و احتیاط انجام شود چون احتمال موفقیت یک شرکت در آینده به آن بستگی دارد.

امروزه پیشنهاد می‌شود که شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌های خود تنها بخشی از پروژه‌های تحقیقاتی خود را به صورت برون‌سپاری شده انجام دهند و اکثر این پروژه‌ها در داخل شرکت به انجام برسند. علت این امر کاهش ریسک عدم موفقیت شرکت به ویژه در مورد پروژه‌های کلان شرکت است که به طور مستقیم در حیات اقتصادی آن شرکت در آینده نقش حیاتی دارد.

مدیریت فرایند کسب و کار (BPM)

مدیریت فرایند کسب و کار می‌تواند در زمینه افزایش بهره‌وری از طریق ترکیبی از بهبود فرایند، استانداردسازی و فن‌آوری در شرکت‌های دارویی تأثیرگذار باشد.

امروزه صنایع برجسته داروسازی براین باورند که بهینه‌سازی و اتوماسیون فرایند کسب و کار می‌تواند به کاهش هزینه‌های اضافی منجر شود. اکثر کارهای دستی حذف می‌شود و در نتیجه می‌توان فرض کرد که بسیاری از خطاها و دوباره‌کاری ها در فرایند، کاهش می‌یابد. یک گروه مشاوره بین المللی، مناطقی را در سازمان‌های دارویی مشخص کرده که در آن‌ها استفاده از BPM می‌تواند به کوتاه شدن زمان ورود محصولات به بازار، ضوابط رگولاتوری در مرحله تحقیق و توسعه اعم از: ثبت دارو، ساده سازی مطالعات بالینی، کاهش خطاها و ریسک‌ها، بهبود ارتباطات و کمک به داشتن یک محیط پژوهشی با تاثیر بالا بر روی یکدیگر کمک کند.

بهبود فرایندهای کم سود و بی حاصل (حرکت به سوی تولید ناب)

بهبود فرایندهای کم سود به روشی گفته می‌شود که بر اساس آن «فعالیت های بی ارزش» افزوده شده که سالیان سال در کارخانه‌ها انجام می‌شد، حذف می‌شود. به طور فزاینده‌ای صنایع مختلف از قبیل بهداشت و درمان، بانکداری و همین‌طور صنعت داروسازی با تکیه بر این متد در حال افزایش بهره وری عملیات و کاهش هزینه‌های موثر خود هستند. به کمک تکنیک‌های ساده حذف فعالیت‌های بی‌ارزش می‌توان میزان بهره‌وری در محل کار و در آزمایشگاه را بالا برد. چرا که در این روش، تمرکز بر روی حذف مراحل غیرضروری است و با این کار، سرعت انجام فرایند بالا رفته و در نتیجه چرخه انجام فرایند در بازه‌ی زمانی کوتاه تری به انجام می‌رسد.

جمع آوری و ارزیابی اطلاعات گسترده و به روز

ورود حجم زیادی از اطلاعات مفید و موثر در تصمیم‌گیری‌ها (بازار و تکنولوژی) – یعنی حجم بیشتری از اطلاعات که ما قادر به تجزیه و تحلیل آن هستیم – به عنوان یک نیروی بالقوه در شرکت‌های داروسازی شناخته می‌شود. چرا که به کمک این اطلاعات می‌توان شانس ساختن محصولات جدید که صنعت به آن‌ها نیاز دارد را افزایش داد. در مقالاتی که اخیرا توسط Forbes منتشر شده، تاکید شده است که با کمک اطلاعات گسترده در صنعت داروسازی می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد و میزان ایمنی و سلامت بیماران را از طریق داده‌های دنیای واقعی که از تأمین کنندگان بهداشت جامعه استخراج می شود، بالا برد.

مشارکت استراتژیک شرکت‌ها و صنایع مختلف و بهبود پروسه‌ها و استانداردهای شرکت‌ها از این طریق

امروزه به نظر می‌رسد یک شرکت داروسازی می‌تواند علاوه بر بکارگیری روش‌های تعالی خاص، با داشتن یک شریک تجاری خارجی به راحتی پروژه‌های مورد نظر خود را  به انجام برساند.

این قانونی است که اخیراً بیش از ۱۰ شرکت داروسازی بزرگ جهان از آن تبعیت می کنند. این شرکت ها عبارتند از: GlaxoSmithKline, Pfizer, Johnson & Johnson, Bristol-Myers Squibb, Eli Lilly, Abbott Laboratories, AstraZeneca,Sanofi, Boehringer Ingelheim

آن‌چه مسلم است این است که رقابت گسترده‌ای در بین بخش‌های R&D در شرکت‌های داروسازی بزرگ دنیا وجود دارد تا بتوانند در عرضه داروهای جدید، خلاقیت خود را نشان دهند و همین‌طور به صورت هم‌زمان با حذف فعالیت های غیر ضروری میزان هزینه های خود را کاهش دهند.

نویسنده: دکتر پژمان شیخ پور

منبع:

۱-Innovation in pharmaceutical industry:New estimates of R&D costs

۲-www.Forbes.com

۳-www.paconsulting.com

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا