تفسیر سلامت

مدیرعامل دارویی معروف به “شیطان صفت سنگدل” پشت میله های زندان جای گرفت

مارتین شکرلیMartin Shkreli ، مدیرعامل سابق شرکت ­های داروسازی تورینگ Turing و رتروفین Retrophin به جرم خیانت در اموال سرمایه گذاران و مخفی ساختن بحران شدید مالی شرکت از صاحبین سهام برای تحمل ۷ سال محکومیت به زندان بروکلین در نیویورک انتقال یافت.

شهرت منفی این مدیرعامل جوان از آنجا آغاز شد که تصمیم گرفت از هر راه ممکن به ثروت آسان دست یابد و  ره صد ساله را یک شبه طی کند. او با استفاده از آزادی قیمت ­گذاری در سیستم کاپیتالیسم، پس از خریدن امتیاز داروی پیریمتامین با قیمت هر قرص ۱۳٫۵۰ دلار بهای جدید  ۷۵۰ دلار را بر داروی مورد نیاز بیماران مبتلا به HIV درج کرد. وقتی خریداران دارو فریاد اعتراض سر دادند، به آنان پاسخ داد:”هر کس می­ خواهد داروی شرکت مرا مصرف کند باید بهای آن را بپردازد وگرنه می­ تواند صبر کند تا بمیرد”.

شکرلی مدیرعامل سابق شرکت داروسازی تورینگ به علت ارسال گزارش‌های مالی جعلی به سرمایه‌گذاران و پنهان ‌داشتن زیان‌های هنگفت، ناباورانه با محکومیت ۷ ساله مواجه شد.

حکم قاضی دادگاه فدرال در بروکلین نیویورک کوتاه­ تر از ۱۵ سال تعیین شد که از سوی دادستان درخواست شده بود اما خیلی طولانی­تر از ۱۲ تا ۱۸ ماه بود که وکلای مارتین به دنبالش بودند. دادستان در پایان دادگاه گفت: ما وظیفه داریم جامعه امریکا را از تهدیدهای افرادی چون شکرلی محافظت کنیم.

معاینه روان­شناختی شکرلی قبل از محکومیت او نشان داد که از اضطراب دائمی، اختلال افسردگی و اختلال شخصیت رنج می­ برد ولی این مشکلات روحی از سوی دادگاه در حدی دیده نشد تا وی را از مجازات معاف سازد.

دسامبر ۲۰۱۵ شکرلی توسط اف‌بی‌آی به جرم تخلفات بورسی بازداشت شد و با قرار وثیقه آزاد گردید. در پی این رویداد او از مدیریت عاملی شرکت تورینگ برکنار و ران تایلز به جانشینی­اش منصوب گردید.

وقتی حکم دادگاه به رویت شکرلی رسید، دربرابر یکی از وکلای خود به گریه افتاد وکلای وی، یک هفته پیش از صدور حکم، تقاضا کردند تا متهم به ۱۲ تا ۱۸ ماه زندان و ۲۰۰۰ ساعت خدمات عمومی و اجباری محکوم شود اما دادگاه ۷ سال زندان و پرداخت ۷۵ هزار دلار خسارت را به آن­ها ابلاغ کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا