اکسیر سلامت

قطع آذوقه سرطان پروستات، ترفند تازه دانشمندان

دانشمندان دانشگاه تگزاس، زردچوبه، انگور قرمز و سیب را ترکیب جادویی ضد سرطان پروستات نامیدند به زعم دانشمندان شهر آستین، مستقر در دانشگاه تگزاس، عناصر موجود در زردچوبه، انگور قرمز و پوست سیب، وقتی که با هم می­ آمیزند ترکیبی بی­ نظیر فراهم می­ آورند که مشخصاً دارای قویترین تأثیر درمانی در مداوای سرطان پروستات هستند.

نتایج مطالعۀ محققان دانشگاه تگزاس درباره­ ی اثر ترکیب زردچوبه، انگور قرمز و سیب بر روی سرطان پروستات در مجله «انکولوژی دقیق» journal Precision Oncology منتشر شده است.

پژوهشگران، نقش کلیدی ترکیب این سه ماده را در پیشگیری و درمان سرطان پروستات، چشم­گیر عنوان کرده ­اند.مکانیزم اثر این مواد، ایجاد وضعیت «قحطی» مواد غذایی برای تومورهای سرطانی و بالطبع ضعیف و کوچک نگه داشتن تومور سرطان پروستات است.در ارتباط با میزان درگیری جمعیت ایران با این بیماری، دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات وزیر بهداشت که در بیستمین کنگره انجمن اورولوژی ایران سخن می­ گفت اظهار داشت طی ۲۰ سال گذشته سرطان پروستات در کشور به طرز نگران کننده­ای افزایش یافته و به رشد ۳ برابری رسیده است.

دکتر حسین فودازی عضو هیئت‌ مدیره انجمن رادیوتراپی وآنکولوژی ایران، در حاشیه برگزاری کنگره بین­ المللی رادیوتراپی از سرطان پروستات به عنوان شایع­ ترین سرطان در مردان کشور نام برد. فودازی گفت چیزی حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور ما در حال زندگی با سرطان هستند و در حدود ۱۲ درصد از موارد جدید ابتلا به سرطان، مربوط به سرطان پروستات است.

«استفانو تیزیانی»  Stefano Tiziani، از دپارتمان علوم تغذیه و انستیتو تحقیقات بیماری‎های کودکان دِل در دانشگاه تگزاس نیز درباره شیوع سرطان پروستات عنوان داشت: سرطان پروستات پس از سرطان پوست دومین سرطان شایع در میان مردان آمریکایی است. بر مبنای اعلام انجمن سرطان آمریکا، در حدود ۱۶۱٫۳۶۰ مورد جدید از سرطان پروستات در سال ۲۰۱۷ تشخیص داده می‌شود و ۲۶٫۷۳۰ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‎دهند.

در مطالعات گذشته، برخی از ترکیبات شناسایی شده بودند ‎که پتانسیل کاهش ریسک سرطان پروستات را داشتند.در مطالعۀ اخیر، تیزیانی و همکارانش از یک تکنیک غربالگری با دقت بالا و بی­ سابقه برای آزمایش ۱۴۲ ترکیب طبیعی با هدف شناسایی ترکیبات مؤثر در متوقف کردن رشد سلول‎های سرطان پروستات استفاده کردند.تلفیق ترکیبات مذکور رشد تومور را در موش‌ها متوقف کرد.این ترکیبات در سلول‎های سرطان پروستات مشتق از موش و انسان، به طور تکی و در مجموع، آزمایش شدند.

تیم تحقیق سه ترکیب را شناسایی کرد که دارای بیشترین تأثیر در متوقف کردن رشد سلول‎ سرطان پروستات بودند:

  • کورکومین، ترکیب زردرنگ موجود در زردچوبه
  • اسید اورسولیک، که در پوست سیب وجود دارد
  • رسوراترول، که در انگور قرمز و انواع توت وجود دارد

ترکیبات یاد شده روی موش ­های مبتلا به سرطان پروستات آزمایش شدند.محققان دریافتند وقتی اسید اورسولیک با کورکومین و رسوراترول ترکیب می‎شود، این ترکیب طبیعی مانع بازجذب گلوتامین توسط سلول‎های سرطان پروستات می­ گردد، که این موجب می ­گردید، رشد تومور در موش‎ها متوقف شود.گلوتامین یک آمینواسید است که سلول‎های سرطان پروستات برای رشد خود به آن نیاز دارند، بنابراین پیشگیری از بازجذب مؤثر آن باعث بروز وضعیت «قحطی» و گرسنگی در سلول‎های سرطانی و مرگ آن­ها می‎شود.با توجه به این مهم که اسید اورسولیک، کورکومین و رسوراترول ترکیبات طبیعی هستند، سبب بروز هیچ‎گونه عوارض سمی در موش‎ها نشدند.

پژوهشگران تصریح کردند افشره هر یک از این سه ترکیب بیشتر از چیزی بود که به طور طبیعی از طریق رژیم غذایی به دست می‎آید. تیم این تحقیق معتقد است که یافته‎های آن­ها برای یک راهکار طبیعی در پیشگیری و درمان سرطان پروستات نویدبخش به نظر می‎رسد.

استفانو تیزیانی عنوان کرد: «ترکیب این سه ماده غذایی، پتانسیل ضد سرطانی دارد و در عین حال به آسانی می­توان به همه آن­ها دست یافت. برای اثربخشی این مواد بر سلول‎های سرطان پروستات، ضروری است میزان تغلیظ آن­ها را به بالاتر از میزان موجود در رژیم غذایی معمولی افزایش دهیم.»

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا