نقد کاربردی

فعالیتی خیریه یا تجارتی موفق و پویا

رئیس مجلس شورای اسلامی چهارشنبه دوم آبان ماه به مناسبت هفته بیمه سلامت در دیدار با مسئولان ارشد سازمان بیمه سلامت بر تسریع پرداخت مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز طلبکار دیگر ناکید کرد. آقای لاریجانی از اینکه بیمه ها این پرداخت ها را با اعمال شاقه انجام می دهند اظهار تاسف کرد.

رئیس مجلس عنوان کرد پولها به صورتی پرداخت می ‌شود که در نهایت همه ناراضی هستند.

شکی وجود ندارد که در تمام دنیا، بیمه های سلامت یک فعالیت نیکوکارانه نیست بلکه یک تجارت پویا و فعال است. قطاری است که بلیط می فروشد ومسافرینی  را سوارکرده بر یک ریل گردشی بی عیب و نقص، در زمانی مشخص و تعیین شده، مسیری را می پیماید، از ایستگاه هایی عبورمی کند و سرانجام باز به ایستگاه  نخست بازمی گردد تا از نو بلیط بفروشد و حرکت تجاری دیگری را آغاز کند اما قطار بیمه سلامت ما، با این که هم از مسافرین و هم از منابع دولتی پول دریافت می کند، همزمان یک ژست نیکوکارانه و فقیرنوازانه نیز دارد.

در نشستی که این ماه برگزار کردیم ، داروسازی ها بشدت از تاخیرهای ۱۱ ماهه شکایت داشتند. از اوراق گرفتن بجای تسویه بدهی ها گله مند بودند و از مشکلاتی گفتند که گوش شنوایی برای شنیدن آن پیدا نمی کنند.

ماهنامه آفتاب سلامت، چندی پیش برای مقایسه نحوه ایفای  نقش بیمه سلامت اروپایی با بیمه سلامت ایرانی، به سراغ داروخانه ای در فرانکفورت آلمان رفت و با مدیر داروخانه سوالاتی را درمیان گذاشت که پاسخهای وی به روشنی و صراحت، بیانگر این واقعیت بود که بیمه های سلامت، مجریان تجارتی پویا هستند نه صدقه دهندگان به بیمه شده ها و مراکز دست اندرکار دارو و درمان، که در این چرخه فعالیت می کنند.

بسیار روشن است که اراده ای برای ترسیم نقشه مداری بهداشت و درمان، که بیمه های سلامت جزیی از آن است، وجود ندارد.

اگر این نقشه مداری ترسیم شود، می توان آن را با نمونه های کلاسیک مقایسه و عیب یابی کرد.

مبلغ تمام یارانه های اختصاص یافته حوزه بهداشت و درمان را که با مبالغ پرداختی از سوی بیماران جمع کنیم، رقمی نجومی به دست می آید که بعد با پایش توقف و حرکت این سرمایه عظیم در مسیرهای هزارتو، در می یابیم میزان نیکوکاری کسانی که به این بیت المال مستحق نظارت دسترسی دارند، تا چه اندازه است.

کبری حسینی – مدیر مسئول

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا