اکسیر سلامتمعرفی کتاب

فرا ژن‌شناسی و رشد و نمو ریشه های سلامت و بیماری

The Epigenome and Developmental

Origins of Health and Disease

آفتاب سلامت: کتاب فرا ژن‌شناسی در اولین ویرایش اثر گذار از خانم دکتر «شریل اس روزنفیلد» توانست آرای هیئت داوران انجمن پزشکی بریتانیا را کسب کرده و در رده کتاب های پزشکی علوم پایه و ژنتیک، جایزه «اثر ارزنده سال ۲۰۱۶» را از آن خود سازد.

کتاب معرفی شده، بررسی رویدادهای «اپی ژنتیکی» در سلول از سوی محققان را با مخاطب خود در میان می گذارد. درک هر چه بهتر عملکرد های سلولی برای حفظ سلامتی و مواجهه با برخی بیماری ها کمک شایان توجهی به مطالعه کننده کتاب خواهد کرد.

مطالعات «اپی ژنتیکی» بر روی سلول های بنیادی و تکامل تدریجی جنین، موجب شناسایی پدیده های جدیدی شده است که آینده ی مخلوق در حال شکل گیری را در وضعیت بیماری و سلامتی پیش گویی کرده و تجویزاتی را در جهت بهبود عرضه می کند.

تغییرات نامحسوس در رژیم غذایی مادر، استرس و قرار گرفتن در معرض غلظت های کمی از مواد شیمیایی سمی، می تواند به طور چشم گیری سلامت جنین را تحت تاثیر قرار داده، موجب متاثر ساختن سوخت و ساز بدن، قلب و عروق، ایمنی، اختلالات عصبی رفتاری شده و حتی خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

این کتاب نشان می دهد که چگونه تغییرات محیطی در رحم ممکن است منجر به شکل دادن و زمینه سازی بیماری های مختلف شود.

بررسی اثرات ورود مواد سمی به بدن، کیفیت تغذیه و یا استرس در این اثر مورد توجه قرار گرفته است.

فصل بندی و معرفی مراجع و منابع در راستای دستیابی به زیرشاخه های دانش فرا ژن شناسی از مزایای برجسته کتاب است.

برخورداری مضامین کتاب از اظهارات نویسندگان و صاحب نظران مطرح در این رشته نیز از امتیازات در خور طرح کتاب است.

رشته «فرا ژن شناسی» باوری قریب به قانون، در زمینه توارث است که مى‌گوید: ژن داراى «حافظه‌اى» براى یک واقعه است. ممکن است دو نسل در معرض واقعه یا رخدادى قرار بگیرند و این رخداد در ژن‌هاى آن نسل نشان گذارى شوند و این تاثیرات براى ۴ یا ۵ نسل بعد یا بیشتر ادامه یابد. «اپی‌ژنتیک» شاخه کاملى از ژنتیک با مفاهیمى گسترده است که دانش پزشکی در حال برخورداری از این یافته های مبتنی بر مستندات است.

دکتر «جاناتان سکل» از دانشگاه ادینبورگ طی آزمایشاتی تخصصی معلوم کرد که اگر موش هاى آزمایشگاهى باردار، تحت استرس قرار گیرند، نسل بعدى آن‌ها هم نشانه‌هاى استرس، فشار خون بالا، دیابت و رفتارهاى اضطرابى را نشان مى‌دهند. این موضوع، مصداقی از «اثر مادرى» است که طى آن محیط داخل رحم، نسل‌هاى بعدى را متاثر مى‌کند. در این آزمایش مشخص شد نسل هاى بعدى موش‌ها، نشانه هاى مشابه استرس را به طور «اپى‌ژنتیکی» از مادربزرگشان به ارث مى‌برند. استرسى که خودشان تجربه نکرده بودند. اگر فرزندان مذکر دچار استرس با ماده‌هاى طبیعى جفت گیرى مى کردند، این ماده‌ها هم فرزندانى به دنیا مى‌آوردند که نشانه‌هاى استرس غیرعادى را نشان می‌دادند. برای اطمینان از این یافته، آزمایش‌ها چند بار تکرار شد، اما هر بار نتایج مشابهى حاصل شد.

دکتر «شریل روزنفیلد»، کتاب یاد شده را در ۲۶ فصل اصلی با همراهی نگارشی برجسته ترین استادان ژنتیک و فرا ژن شناسی به جامعه ی پزشکی عرضه کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا