مسیر سلامت

غصه تغذیه جهان و اشک تمساح جهانداران

به گزارش آفتاب سلامت با عنایت به جمعیت کنونی کشور ایران که بر اساس آخرین آمارگیری نزدیک به ۸۰ میلیون نفر اعلام شده است، باید به طور فزاینده ای به توسعه دامداری و کشاورزی همت گماشته، آب های شیرین در حال هدر رفت از کانال رودخانه ها به دریاهای آب شور را تحت کنترل و استفاده قرار دهیم.

فن آوری های تبدیل آب شور به شیرین را مانند فناوری های استخراج گاز و نفت جدی گرفته، ماشین آلات صنعتی کاشت نهال و درخت را در اولویت واردات قرار دهیم تا مانند بسیاری از کشورها با سد راه کردن جنگل های صنعتی مانع از پیشرفت بیابان ها و از بین رفتن زمین های حاصلخیز شویم.

تغذیه و تامین غذای جمعیت رو به رشد کشور جزو وظایف بسیار مهم مسئولین و متولیان کشور است که با مدیریت منابع کافی و غنی فعلی، امری ممکن و میسر است باید به یاد داشته باشیم که امید به بخیلان زمانه حماقت است.

آنان در دوره قحطی های عظیم، گندم های اضافی شان را به دریا می ریزند و آن چه از آنان نصیب فقرا می شود اشک های تمساح در فیلم ها و سخنرانی های پوشالی شان است.

غربی ها هم چنان که برای تثبیت قیمت محصولات خود، مواد غذایی اضافی را به دریا می ریزند، به مردم کشورهای شرقی توصیه می کنند درصورت گرسنگی به حشرات به چشم مواد غذایی نگاه کنند.

اخیرا خبری به زبان فارسی با مضمون حشره خواری «آنجلینا جولی» در خبرگزاری های داخلی بازنشر شد که منبع اصلی آن خبرگزاری بی بی سی بود.

در این خبر بی بی سی، جوامع غربی را مردمی بیزار از حشره معرفی می کند و این که آن ها حشرات را کثیف می پندارند. سپس عنوان می شود که دو میلیارد مردم کره زمین (که غیر غربی ها هستند) از حشرات تغذیه می کنند. بی بی سی با ذکر دو میلیارد انسان حشره خوار در واقع عینی شدن فیلم های دنباله دار «ایندیانا جونز» را نوید می دهد و پیام آشکاری به غیرغربی ها عرضه می دارد که بهتر است دوپاره شدن جهان ثروتمند و فقیر را باور کرده و کم کم به خوردن حشرات عادت کنند.

بی بی سی حشره خواری «آنجلینا جولی» در کامبوج  را پیام مصلحانه ای برای نجات از گرسنگی و مرگ توصیف می کند. جولی ضمن خوردن چند نوع حشره رو به دوربین عنوان می کند: وقتی انسان در اثر فقر و گرسنگی در معرض هلاکت قرار دارد بهتر است به حشره خواری روی آورده تا جان خود را نجات دهد.

بی بی سی پس از آن به اعداد و ارقام روی آورده و پیش بینی می کند که به زودی جمعیت زمین به ۱۱ میلیارد نفر افزایش پیدا کرده و منابع غذایی زمین پس از آن دیگر جواب گوی این حجم از انسان ها نیست.

بی بی سی در حالی این توهین را نثار جوامع شرق می کند که اخیرا نخست وزیر انگلستان ضمن عذرخواهی از ملت انگلیس، آشکارا  اعتراف کرد که مدت هاست کارخانه های انگلیسی تحت پوشش گوشت های متعارف، گوشت اسب و قاطر را به مردم انگلیس می خورانده اند. جالب تر این که نخست وزیر از مردم اجازه خواست تا محصولات مذکور را امحا نکرده و در راستای اطعام گرسنگان انگلیسی از این گوشت های تقلبی استفاده کنند.

خلاصه این که باور گندم ریختن به دریا یا دلواپسی برای امنیت غذایی جهان کار چندان دشواری نیست.

«آن چه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد» را به خاطر بسپاریم و از داشته های امروز سکوی پرتابی ساخته به موقعیت آن چه نداریم جابجا شویم.

نویسنده: دکتر مریم ونارجی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا