تفسیر سلامت

ظهور سیاره ی میمون‌ها Rise of the Planet of the Apes

شرکت داروسازی جنسیس Gen-Sys، «ویل رادمن» (جیمز فرانکو) را به عنوان سرپرست یک تیم تحقیقاتی منصوب می­ کند تا در زمینه­ ی مداوای بیماری زوال عقل، مدیریت تولید دارویی جدید را برعهده گیرد.

پدر ویل به بیماری آلزایمر دچار است و این دانشمند با انگیزه ­ای قوی می ­خواهد مانع تحلیل عملکرد مغز و کاهش توانایی­ های ذهنی او شود. ویل در حال ساخت دارویی است که با افزایش قدرت ادراک، روند تحلیلی سلول­ های مغزی را در آلزایمر معکوس سازد. او داروی تقویت ادراک خود را ALZ-112 نام گذاشته و آن را روی شامپانزه­ های محبوس در آزمایشگاه شرکت داروسازی می ­آزماید.

داروی ALZ-112 با سرعتی شگفت ­انگیز هوش شامپانزه ­ها را افزایش داده و در این میان، میمونی که چشم روشن صدا می­زنند رفتارهای هوشمندانه ­تری از دیگر میمون­ها از خود نشان می ­دهد.

ویل با دعوت از اعضای هیئت مدیره­ ی شرکت داروسازی جنسیس، می­ خواهد نتایج اولیه­ ی تحقیقات خود را به نمایش بگذارد تا پس از سرمایه ­گذاری آن­ها، نسخه­ ی جدیدتری از داروی ضدآلزایمر را بسازد. برخلاف انتظار ویل، چشم روشن در حضور اعضای هیئت مدیره، رفتار وحشیانه­ ای به نمایش گذاشته و همه چیز را به هم می ­ریزد. ماموران حفاظتی برای مهار شامپانزه ­ی مهاجم، مجبور می­ شوند به او شلیک کنند. استیون جاکوبز (دیوید اویلوو) مدیرعامل شرکت داروسازی، دستور توقف کامل پروژه­ ی تحقیقاتی را صادر می ­کند و با خطرناک معرفی کردن میمون­ های آلوده به دارو، همه ­ی آن­ها کشته می ­شوند.

رابرت فرانکلین (تایلر لابین) مسئول نگهداری میمون­ ها یک نوزاد میمون را به نزد ویل می‌آورد و می‌گوید: او بچه­ ی چشم روشن است و نمی‌تواند او را بکشد. هم­چنین متوجه می‌شود دلیل حمله­ ی میمون دفاع از فرزندش بوده ‌است. ویل نوزاد چشم روشن را به خانه می‌برد و اسمش را سزار می‌گذارد. ویل به دنبال رفتارهای هوشمندانه­ ی سزار، متوجه می‌شود داروی ALZ-112 پس از تاثیرگذاری روی شامپانزه ­ها، باعث جهش ژنتیکی آن­ها شده است و ویژگی ادراک در آن­ها به صورت وراثتی به نسل بعد منتقل می­ شود. ویل که از پیشرفت آلزایمر در پدرش نگران است، با تزریق داروی ALZ-112 به او، امیدوار است تا شاهد بهبودی پدرش باشد.

مدتی می­ گذرد و پدر ویل پس از یک مشاجره با همسایه­ ی خود که یک خلبان عصبی است با او درگیر می‌شود. سزار در حمایت از پدر ویل به خلبان حمله می­ کند. در پی شکایت همسایه، دادگاه حکم می‌دهد تا سزار به عنوان حیوان مهاجم، به مرکز نگهداری میمون‌ها منتقل شود. ویل موفق می‌شود با پول­ساز معرفی کردن نسخه ­ی جدیدتر داروی ضد آلزایمر،  رئیس خود استیون جاکوبز را متقاعد کند تا ALZ-113 را تحت آزمایش قرار دهد. داروی ساخته شده، به صورت گاز تنفسی بر میمون­ ها آزموده می ­شود. در این حال به طور تصادفی ماسک تنفسی یکی از کارکنان آزمایشگاه به نام رابرت فرانکلین از صورتش کنده می­ شود و وی در معرض تنفس داروی  ALZ-113قرار می‌گیرد. از آن سو پدر ویل با مرگی مشکوک به آلودگی دارویی از دنیا می‌رود. ویل پس از معاینه­ ی پدر، از استیون جاکوبز می‌خواهد تا پروژه را متوقف سازد زیرا ممکن است این دارو به­ خاطر فعل و انفعالات باکتریایی بر انسان اثرات نامطلوبی گذاشته و حتی  منجر به مرگ داوطلبین تحت آزمایش شود اما جاکوبز که خود مجوز سرمایه­ گذاری بر این دارو را امضا کرده از به باد رفتن سرمایه ­های صرف شده­ ی شرکت داروسازی عصبانی می­ شود و ویل را اخراج می‌کند و بی ­توجه به هشدارهای وی پروژه­ ی ALZ-113 را ادامه می‌دهد.

رابرت فرانکلین که در اثر تنفس تصادفی گاز، دچار بیماری شده، خودش را به خانه­ ی ویل می‌رساند تا او را از حال خود مطلع سازد اما ویل رادمن در خانه نیست و رابرت با همسایه ­ی او که خلبان است مواجه می‌شود. رابرت به سرفه می ­افتد و از دهان او خون به روی بدن همسایه ویل می‌ریزد. چند روز بعد جسد رابرت را پیدا می­ کنند و مرگ­بار بودن ALZ-113 برای انسان به مدیرعامل داروسازی جاکوبز خبر داده می‌شود. سزار در مرکز نگهداری میمون­ ها، تصمیماتی برای آینده­ ی هم­نوعان خود می ­گیرد. او شبانه به خانه­ ی ویل می‌آید و مقداری از ALZ-113 را با خود به مرکز نگهداری میمون‌ها می‌برد تا آن‌ها را نیز از مواهب ادراک و هوش برخوردار سازد. میمون‌های هوشمند تحت رهبری سزار از مرکز نگهداری خود به  ­سوی جنگل فرار می‌کنند. آن­ها در این سفر با انسان‌ها درگیر می‌شوند و استیو جاکوبز در این جدال کشته می‌شود. میمون‌ها موفق می­ شوند خود را به جنگل ردوود برسانند. ویل به جنگل می‌رود و از سزار می‌خواهد تا به خانه برگردد اما سزار می‌گوید جنگل خانه­ ی واقعی اوست.

در صحنه ­ی پایانی، خلبانی که همسایه­ ی ویل است در حین انجام وظیفه در سالن فرودگاه دچار عوارض بیماری می­ شود. چند قطره خون از بینی­ اش بر زمین می­ چکد و بعد به راه خود ادامه می­ دهد. با یک نمای گرافیکی، مسیرهایی که خلبان از آمریکا به فرانسه و جاهای دیگر طی می ­کند، به عنوان مسیر انتشار ویروس ALZ-113، نمایش داده می­ شود.

 

Rise of the Planet of the Apes

 

Directed by: Rupert Wyatt

Produced by   :Peter Chernin

Dylan Clark

Rick Jaffa

Amanda Silver

Written by:

Rick Jaffa

Amanda Silver

Based on: Premise suggested by

Planet of the Apes

by Pierre Boulle

Starring:

James Franco

Freida Pinto

John Lithgow

Brian Cox

Tom Felton

David Oyelowo

Andy Serkis

Music by: Patrick Doyle

Cinematography: Andrew Lesnie

Edited by: Conrad Buff   Mark Goldblatt

Production company:

Chernin Entertainment

Dune Entertainment

Big Screen Productions

Ingenious Film Partners

Distributed by: 20th Century Fox

Country: United States

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا